Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Sny się spełniają (J.K. Rowling „Niezwykła lista szkolnych zakupów”) - scenariusz lekcji języka polskiego w klasie IV szkoły podstawowej.
Przedmiot: język polski.
Temat: Sny się spełniają (J.K. Rowling Niezwykła lista szkolnych zakupów).
Autorka: Monika Kałuża - nauczycielka języka polskiego
Powiązanie z wcześniejszą wiedzą:
wskazywanie w tekście elementów świata przedstawionego (czas i miejsce wydarzeń, bohaterowie);
odmiana rzeczownika przez przypadki;
ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem słownika języka polskiego (kolejność alfabetyczna);
doskonalenie w praktyce krótkiej formy wypowiedzi - przepis.
Cele lekcji:
określanie czasu i miejsca zdarzeń ukazanych w omawianym fragmencie powieści;
odróżnianie realizmu od fantastyki i wskazywanie elementów fanastycznych i realistycznych w tekście;
charakteryzowanie bohaterów pojawiających się we fragmencie powieści;
doskonalenie w praktyce poznanych form wypowiedzi;
kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie.
Cele sformułowane w języku ucznia:
będziesz potrafił wyciągać wnioski z tekstu;
nauczysz się odróżniać wydarzenia i postaci realistyczne od fantastycznych;
poznasz znaczenie słowa „eliksir”;
zastosujesz w praktyce krótką formę wypowiedzi - przepis.
Nacobezu:
uczniowie wypowiadają się na temat treści tekstu;
uczniowie określają czas i miejsce wydarzeń;
uczniowie utrwalą odmianę rzeczownika przez przypadki;
uczniowie stworzą przepis na eliksir mądrości.
Pytania kluczowe:
Jak rozumiecie znaczenie słów: „To, co jest naprawdę nowe, zachwyca lub przeraża”?
Kto jest bohaterem tekstu, który przeczytaliście?
Określcie miejsce i czas wydarzeń przedstawionych w utworze.
Czym różnią się wydarzenia i postacie realistyczne od zdarzeń i bohaterów fantastycznych?
Co musiał kupić Harry przed rozpoczęciem nauki w Hogwarcie?
Jakie przedmioty są potrzebne w szkole dla mugoli?
Wyszukajcie w słowniku języka polskiego definicję słowa „eliksir”.
Odmieńcie przez przypadki rzeczownik „eliksir”.
Przygotujcie w grupach przepis na eliksir mądrości.
Metody pracy:
praca z podręcznikiem do kształcenia literackiego, kulturowego i językowego, praca ze słownikiem języka polskiego, słowna (rozmowa kierowana), aktywizująca („burza mózgów”, praca w grupach, ćwiczenie redakcyjne).
Formy pracy:
- indywidualna,
- zbiorowa,
- praca w grupach.
Faza wprowadzająca:
1. Czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności, zapisanie na tablicy słów Julia Cortázara: „To, co jest naprawdę nowe, zachwyca lub przeraża”.
2. Wprowadzenie uczniów w tematykę zajęć: Jak rozumiecie znaczenie słów: „To, co jest naprawdę nowe, zachwyca lub przeraża”?. Chętni uczniowie wypowiadają się na zadane pytanie.
3. Podanie celów lekcji: Na dzisiejszej lekcji będziemy wspólnie wyciągać wnioski z tekstu, który mieliście przeczytać w domu (J.K. Rowling „Niezwykła lista szkolnych zakupów”). Nauczycie się odróżniać wydarzenia i postaci realistyczne od fantastycznych. Dzięki pracy ze słownikiem, poznacie znaczenie słowa „eliksir”. Będziecie także mogli, dzięki wykorzystaniu zdobytej już przez Was wiedzy w praktyce, stworzyć niepowtarzalny przepis na... (na co? - o tym dowiecie się za kilkanaście minut).
4. Zapisanie na ...