Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
INDYWIDUALNY PROGRAM EDUKACYJNO – TERAPEUTYCZNY
Podstawą opracowania indywidualnego programu edukacyjno – terapeutycznego było orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
nr … wydane przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną w … w dniu …
Zgodnie z zaleceniami tam zawartymi uczeń … został objęty kształceniem specjalnym z uwagi na sprzężoną niepełnosprawność (upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim, autyzm ) w klasie integracyjnej ….
Przy opracowaniu programu uwzględniono:
- zalecenia poradni psychologiczno - pedagogicznej zawarte w orzeczeniu
- wyniki wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia
Program opracowano na czas kształcenia w gimnazjum.
IPE-T zawiera:
Dane o uczniu.
Rozpoznanie wynikające z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Wyniki wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia.
Rodzaj i zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem.
Formy oraz okres udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
Działania wspierające rodziców ucznia.
Ewaluację.
Załączniki.
I. Dane o uczniu:
Imię i nazwisko: …
Data urodzenia: …
Miejsce urodzenia: …
Adres zamieszkania: ….
Rodzice: ….
Telefon kontaktowy: …
Szkoła: ….
II. Rozpoznanie wynikające z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego:
Diagnoza: Chłopiec z całościowymi zaburzeniami rozwoju, z cechami autyzmu, z nadpobudliwością psychoruchową oraz deficytem uwagi. Ogólna sprawność funkcji umysłowych kształtuje się na poziomie upośledzenia umysłowego w stopniu lekkim. Rozwój poznawczy przebiega nieharmonijnie.
Zalecenia:
kształcenie specjalne dla dzieci ze sprzężoną niepełnosprawnością w klasie integracyjnej w oparciu o indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny uwzgledniający potrzeby i możliwości chłopca
zajęcia rewalidacyjne należy przeznaczyć na usprawnianie zaburzonych funkcji i doskonalenie podstawowych umiejętności szkolnych
uczeń wymaga stosowania specjalnych metod i form kształcenia dostosowanych do indywidualnych potrzeb i możliwości
w pracy edukacyjno – wychowawczej eksponować i wykorzystywać mocne strony dotychczas nabyte umiejętności chłopca
kształcić umiejętność społecznego funkcjonowania ze szczególnym zwróceniem uwagi na kontrolę emocji i zachowania
w sytuacjach trudnych wymaga indywidualnego wsparcia i kontroli ze strony nauczyciela
III. Wyniki wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia:
Arkusz wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia zamieszczono w załączniku nr 1.
Mocne strony ucznia:
w miarę dobrze rozwinięte funkcje percepcyjno – wykonawcze
czyta w dobrym tempie, całościowo, poprawnie
podczas pisania zachowuje poprawność ortograficzną
rozpoznaje czasowniki, rzeczowniki, przymiotniki w zdaniu
rozróżnia podmiot i orzeczenie
określa liczbę, rodzaj i przypadek rzeczownika
opanowana tabliczka mnożenia, algorytmy pisemnego dodawania, odejmowania i mnożenia
dobre wnioskowanie przyczynowo – skutkowe na materiale obrazkowym
ciekawy poznawczo i otwarty na rozwój
na lekcjach zazwyczaj aktywny
w codziennych obowiązkach przeważnie samodzielny i zaradny
Trudności ucznia:
niejednorodna lateralizacja
trudności z zachowaniem poprawności graficznej pisma – zdarza się, że pismo jest nieczytelne
problemy podczas wykonywania prac plastycznych i technicznych; zdarza się, że prace wykonuje w szybkim tempie – niezbyt starannie
przejawia symptomy nadwrażliwości wzrokowej, dotykowej i słuchowej
obniżona analiza i synteza wzrokowa
kłopoty z formułowaniem wypowiedzi, niedoskonałości artykulacyjne ...