Dodaj publikację
Autor
Katarzyna Kurek
Data publikacji
2016-01-27
Średnia ocena
5,00
Pobrań
154

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Indywidualny program edukacyjno - terapeutyczny został napisany dla ucznia upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim na czas kształcenia w gimnazjum.
 Pobierz (docx, 44,6 KB)

Podgląd treści

INDYWIDUALNY PROGRAM EDUKACYJNO – TERAPEUTYCZNY

Podstawą opracowania indywidualnego programu edukacyjno – terapeutycznego było orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego

nr … wydane przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną w … w dniu …

Zgodnie z zaleceniami tam zawartymi uczeń … został objęty kształceniem specjalnym z uwagi na sprzężoną niepełnosprawność (upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim, autyzm ) w klasie integracyjnej ….

Przy opracowaniu programu uwzględniono:

- zalecenia poradni psychologiczno - pedagogicznej zawarte w orzeczeniu

- wyniki wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia

Program opracowano na czas kształcenia w gimnazjum.

IPE-T zawiera:

Dane o uczniu.

Rozpoznanie wynikające z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.

Wyniki wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia.

Rodzaj i zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem.

Formy oraz okres udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej.

Działania wspierające rodziców ucznia.

Ewaluację.

Załączniki.

I. Dane o uczniu:

Imię i nazwisko: …

Data urodzenia: …

Miejsce urodzenia: …

Adres zamieszkania: ….

Rodzice: ….

Telefon kontaktowy: …

Szkoła: ….

II. Rozpoznanie wynikające z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego:

Diagnoza: Chłopiec z całościowymi zaburzeniami rozwoju, z cechami autyzmu, z nadpobudliwością psychoruchową oraz deficytem uwagi. Ogólna sprawność funkcji umysłowych kształtuje się na poziomie upośledzenia umysłowego w stopniu lekkim. Rozwój poznawczy przebiega nieharmonijnie.

Zalecenia:

kształcenie specjalne dla dzieci ze sprzężoną niepełnosprawnością w klasie integracyjnej w oparciu o indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny uwzgledniający potrzeby i możliwości chłopca

zajęcia rewalidacyjne należy przeznaczyć na usprawnianie zaburzonych funkcji i doskonalenie podstawowych umiejętności szkolnych

uczeń wymaga stosowania specjalnych metod i form kształcenia dostosowanych do indywidualnych potrzeb i możliwości

w pracy edukacyjno – wychowawczej eksponować i wykorzystywać mocne strony dotychczas nabyte umiejętności chłopca

kształcić umiejętność społecznego funkcjonowania ze szczególnym zwróceniem uwagi na kontrolę emocji i zachowania

w sytuacjach trudnych wymaga indywidualnego wsparcia i kontroli ze strony nauczyciela

III. Wyniki wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia:

Arkusz wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia zamieszczono w załączniku nr 1.

Mocne strony ucznia:

w miarę dobrze rozwinięte funkcje percepcyjno – wykonawcze

czyta w dobrym tempie, całościowo, poprawnie

podczas pisania zachowuje poprawność ortograficzną

rozpoznaje czasowniki, rzeczowniki, przymiotniki w zdaniu

rozróżnia podmiot i orzeczenie

określa liczbę, rodzaj i przypadek rzeczownika

opanowana tabliczka mnożenia, algorytmy pisemnego dodawania, odejmowania i mnożenia

dobre wnioskowanie przyczynowo – skutkowe na materiale obrazkowym

ciekawy poznawczo i otwarty na rozwój

na lekcjach zazwyczaj aktywny

w codziennych obowiązkach przeważnie samodzielny i zaradny

Trudności ucznia:

niejednorodna lateralizacja

trudności z zachowaniem poprawności graficznej pisma – zdarza się, że pismo jest nieczytelne

problemy podczas wykonywania prac plastycznych i technicznych; zdarza się, że prace wykonuje w szybkim tempie – niezbyt starannie

przejawia symptomy nadwrażliwości wzrokowej, dotykowej i słuchowej

obniżona analiza i synteza wzrokowa

kłopoty z formułowaniem wypowiedzi, niedoskonałości artykulacyjne ...