Dodaj publikację
Autor
Katarzyna Kurek
Data publikacji
2016-01-27
Średnia ocena
5,00
Pobrań
271

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program zajęć rewalidacyjnych został napisany dla ucznia niepełnosprawnego intelektualnie w stopniu lekkim na czas kształcenia w gimnazjum.
 Pobierz (docx, 27,3 KB)

Podgląd treści

Program zajęć rewalidacyjnych opracowany na czas kształcenia w gimnazjum

Uczeń:

Szkoła:

Na podstawie orzeczenia o podstawie kształcenia specjalnego nr … wydanego przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną w … w dniu … i zaleceń tam zawartych uczeń … został objęty kształceniem specjalnym z uwagi na upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim oraz przydzielono mu indywidualne zajęcia rewalidacyjne, które przeznaczono na stymulację rozwoju poznawczego, usprawnienie funkcji percepcyjno – wykonawczych zaangażowanych w procesie uczenia się, wzbogacenie słownictwa i rozwijanie zaradności językowej oraz kształcenie funkcji pamięciowych celem poszerzenia wiedzy.

Poniższy program został opracowany na podstawie zaleceń PPP zawartych w orzeczeniu

o potrzebie kształcenia specjalnego.

I. Główne cele rewalidacyjne realizowane na zajęciach z uczniem.

Rodzaje ćwiczeń stosowanych w ramach zajęć rewalidacyjnych.

1.Rozwijanie percepcji słuchowej i koordynacji słuchowo – ruchowej:

- doskonalenie wrażliwości słuchowej w tym przede wszystkim umiejętności uważnego słuchania

- ćwiczenia słuchu fonematycznego

- ćwiczenia pamięci słuchowej

- ćwiczenia usprawniające analizę i syntezę słuchową

Przykładowe ćwiczenia:

rozróżnianie dźwięków z najbliższego otoczenia i ich lokalizacja

różnicowanie dźwięków

wyodrębnianie i liczenie dźwięków

wyodrębnianie wyrazów w zdaniach, zdań w tekście

zapamiętywanie wyrazów, zdań i ich odtwarzanie

praca z płytami CD zawierającymi zestawy ćwiczeń słuchowych

2. Rozwijanie percepcji wzrokowej, pamięci wzrokowej i koordynacji wzrokowo – ruchowej:

- ćwiczenia usprawniające analizę i syntezę wzrokową oraz orientację przestrzenną

- ćwiczenia spostrzegania i zapamiętywania

- ćwiczenia usprawniające spostrzeganie kształtów

- ćwiczenia dostrzegania różnic oraz podobieństw

Przykładowe ćwiczenia:

analiza i synteza wyrazów, zdań, tekstów – praca z tekstem

rysowanie z pamięci uprzednio widzianych figur, wzorów

układanie wg podanego wzoru i z pamięci – puzzle, układanki, schematy, kompozycje

wyszukiwanie różnic i podobieństw

labirynty

rozcinanie zdań na wyrazy i ponowne ich składanie

rozsypanki zdaniowe

uzupełnianie brakujących elementów obrazka

wykonywanie ćwiczeń na określony sygnał wzrokowy lub dźwiękowy

gry i zabawy ruchowe zręcznościowe

zabawy stolikowe – bierki, gry planszowe

ćwiczenia równoważne

3.Doskonalenie mowy, procesów pamięci i myślenia ucznia:

- wzbogacanie wiedzy o otaczającym świecie

- rozwijanie logicznego myślenia

- rozwijanie umiejętności komunikacji z otoczeniem

- poszerzanie zasobu słownictwa biernego i czynnego

Przykładowe ćwiczenia:

budowanie i wygłaszanie dłuższych i krótszych wypowiedzi na konkretny temat z użyciem odpowiednio dobranego słownictwa

pisanie dłuższych i krótszych tekstów na konkretny temat z użyciem odpowiednio dobranego słownictwa

układanie planu wydarzeń do przeczytanego tekstu

rozmowy na określone tematy

rozwiazywanie zagadek, łamigłówek, rebusów, krzyżówek

rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego z wykorzystaniem historyjek obrazkowych, planów wydarzeń

4.Usprawnianie sprawności manualnej i grafomotorycznej:

- ćwiczenia usprawniające drobne ruchy rąk i podnoszące poziom graficzny pisma

- czynności i zabawy manipulacyjne

- ćwiczenia rozmachowe

Przykładowe ćwiczenia:

wykorzystanie na zajęciach farb, kredek, pisaków, kredy

wycinanie

łączenie punktów wg podanej kolejności

orientacja kierunkowa na płaszczyźnie

rysowanie ...