Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Program zajęć rewalidacyjnych opracowany na czas kształcenia w gimnazjum
Uczeń:
Szkoła:
Na podstawie orzeczenia o podstawie kształcenia specjalnego nr … wydanego przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną w … w dniu … i zaleceń tam zawartych uczeń … został objęty kształceniem specjalnym z uwagi na upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim oraz przydzielono mu indywidualne zajęcia rewalidacyjne, które przeznaczono na stymulację rozwoju poznawczego, usprawnienie funkcji percepcyjno – wykonawczych zaangażowanych w procesie uczenia się, wzbogacenie słownictwa i rozwijanie zaradności językowej oraz kształcenie funkcji pamięciowych celem poszerzenia wiedzy.
Poniższy program został opracowany na podstawie zaleceń PPP zawartych w orzeczeniu
o potrzebie kształcenia specjalnego.
I. Główne cele rewalidacyjne realizowane na zajęciach z uczniem.
Rodzaje ćwiczeń stosowanych w ramach zajęć rewalidacyjnych.
1.Rozwijanie percepcji słuchowej i koordynacji słuchowo – ruchowej:
- doskonalenie wrażliwości słuchowej w tym przede wszystkim umiejętności uważnego słuchania
- ćwiczenia słuchu fonematycznego
- ćwiczenia pamięci słuchowej
- ćwiczenia usprawniające analizę i syntezę słuchową
Przykładowe ćwiczenia:
rozróżnianie dźwięków z najbliższego otoczenia i ich lokalizacja
różnicowanie dźwięków
wyodrębnianie i liczenie dźwięków
wyodrębnianie wyrazów w zdaniach, zdań w tekście
zapamiętywanie wyrazów, zdań i ich odtwarzanie
praca z płytami CD zawierającymi zestawy ćwiczeń słuchowych
2. Rozwijanie percepcji wzrokowej, pamięci wzrokowej i koordynacji wzrokowo – ruchowej:
- ćwiczenia usprawniające analizę i syntezę wzrokową oraz orientację przestrzenną
- ćwiczenia spostrzegania i zapamiętywania
- ćwiczenia usprawniające spostrzeganie kształtów
- ćwiczenia dostrzegania różnic oraz podobieństw
Przykładowe ćwiczenia:
analiza i synteza wyrazów, zdań, tekstów – praca z tekstem
rysowanie z pamięci uprzednio widzianych figur, wzorów
układanie wg podanego wzoru i z pamięci – puzzle, układanki, schematy, kompozycje
wyszukiwanie różnic i podobieństw
labirynty
rozcinanie zdań na wyrazy i ponowne ich składanie
rozsypanki zdaniowe
uzupełnianie brakujących elementów obrazka
wykonywanie ćwiczeń na określony sygnał wzrokowy lub dźwiękowy
gry i zabawy ruchowe zręcznościowe
zabawy stolikowe – bierki, gry planszowe
ćwiczenia równoważne
3.Doskonalenie mowy, procesów pamięci i myślenia ucznia:
- wzbogacanie wiedzy o otaczającym świecie
- rozwijanie logicznego myślenia
- rozwijanie umiejętności komunikacji z otoczeniem
- poszerzanie zasobu słownictwa biernego i czynnego
Przykładowe ćwiczenia:
budowanie i wygłaszanie dłuższych i krótszych wypowiedzi na konkretny temat z użyciem odpowiednio dobranego słownictwa
pisanie dłuższych i krótszych tekstów na konkretny temat z użyciem odpowiednio dobranego słownictwa
układanie planu wydarzeń do przeczytanego tekstu
rozmowy na określone tematy
rozwiazywanie zagadek, łamigłówek, rebusów, krzyżówek
rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego z wykorzystaniem historyjek obrazkowych, planów wydarzeń
4.Usprawnianie sprawności manualnej i grafomotorycznej:
- ćwiczenia usprawniające drobne ruchy rąk i podnoszące poziom graficzny pisma
- czynności i zabawy manipulacyjne
- ćwiczenia rozmachowe
Przykładowe ćwiczenia:
wykorzystanie na zajęciach farb, kredek, pisaków, kredy
wycinanie
łączenie punktów wg podanej kolejności
orientacja kierunkowa na płaszczyźnie
rysowanie ...