Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ LEKCJI JĘZYKOWEJ W KLASIE INTEGRACYJNEJ
I . O czym należy pamiętać przygotowując scenariusz lekcji języka obcego dla uczniów z lekkim upośledzeniem umysłowym.
J. Wyczesany w swoim artykule pt. „ Pedagogika osób z lekkim upośledzeniem umysłowym” tak charakteryzuje uczniów z lekkim upośledzeniem umysłowym:
„ Ograniczenia w myśleniu abstrakcyjnym, obniżenie ciekawości, dociekliwości i zdolności koncentrowania uwagi na jednym przedmiocie przez dłuższy czas utrudniają realizację dłuższych czasowo zadań i osiąganie sukcesów.”
„W czynności zapamiętywania dzieci te wymagają więcej powtórzeń z urozmaiconym materiałem poglądowym. Potrzebują częstego wzmacniania poprzez zachętę, pochwałę oraz odpowiedniego rozłożenia materiału nauczania w czasie.”
„Myślenie dziecka upośledzonego umysłowo zawsze związane jest z konkretnymi sytuacjami, dostępnymi we własnym doświadczeniu.”
„Trudności w uczeniu się dzieci upośledzonych umysłowo spowodowane są także różnorodnymi fragmentarycznymi deficytami rozwojowymi i dodatkowymi zaburzeniami procesów psychicznych. W czynności zapamiętywania dzieci te wymagają więcej powtórzeń z urozmaiconym materiałem poglądowym. Potrzebują częstego wzmacniania poprzez zachętę, pochwałę oraz odpowiedniego rozłożenia materiału nauczania w czasie.”
II. Scenariusz lekcji
KLASA: III gimnazjum (uczniowie z lekkim upośledzeniem umysłowym)
TEMAT: „Osobowość”
CELE EDUKACYJNE: Osiągnięcie poziomu opanowania języka zapewniającego w miarę sprawną komunikację językową.
ZADANIA SZKOŁY:
1) Rozwijanie w uczniach poczucia własnej wartości oraz wiary we własne możliwości językowe, m.in. przez pozytywną informację zwrotną dotyczącą indywidualnych umiejętności lingwistycznych.
2) Stopniowe przygotowanie ucznia do samodzielności w procesie uczenia się języka obcego.
OSIĄGNIĘCIA:
1) Sprawność czytania: rozumienie ogólnego sensu tekstu, który zawiera fragmenty niezrozumiałe.
2) Sprawność mówienia: formułowanie krótkich, płynnych i spójnych wypowiedzi na określone tematy z zastosowaniem form gramatycznych odpowiednich do wyrażania teraźniejszości, przeszłości i przyszłości.
TREŚCI NAUCZANIA:
1) Rozwijanie sprawności czytania i mówienia.
2) Wzbogacenie słownictwa dotyczącego życia codziennego.
STANDARD EGZAMINACYJNY:
Uczeń wyszukuje informacje zawarte w różnych tekstach kultury.
CELE LEKCJI:
1) Nauka słownictwa z tematyki „Człowiek” (zakres słownictwa zgodny z wymaganiami egzaminacyjnymi).
2) Uczeń potrafi wypowiedzieć się na temat swoich cech charakteru w stosunku do innych ludzi.
3) Uczeń czyta ze zrozumieniem i odpowiada na pytania do tekstu.
PYTANIA KLUCZOWE:
Jaką osobą jesteś?
Jaki jest mój stosunek do drugiego człowieka?
FAZY LEKCJI
CZYNNOŚCI WYK. PRZEZ NAUCZYCIELA
CZYNNOŚCI WYK. PRZEZ
UCZNIÓW
UMIEJĘTNOŚCI DOSKONALONE PRZEZ UCZNIÓW
FAZA WSTĘPNA:
Uwagi i zalecenia hospitacyjne
Nauczyciel zapisuje pytania kluczowe na tablicy
Nauczyciel analizuje słownictwo dotyczące cech osobowości wspólnie z uczniami
Uczniowie zapisują pytania kluczowe do zeszytu
Uczniowie zapisują wyrazy do zeszytu, czytają i ćwiczą wymowę
FAZA GŁÓWNA
Uwagi i zalecenia hospitacyjne
Nauczyciel zapisuje na tablicy początki zdań angielskich, które uczniowie kończą samodzielnie („Ja jestem...”, „Mój przyjaciel jest...”
Nauczyciel monitoruje pracę uczniów nad tekstem ...