Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
beatek, 2021-04-15, ocena:
Spójny i przejrzysty program. Polecam
PROGRAM ZAJĘĆ REWALIDACJI INDYWIDUALNEJ DLA UCZNIA Z ORZECZENIEM O UPOŚLEDZENIU INTELEKTUALNYM W STOPNIU LEKKIM, KLASA IV
Przeznaczenie programu:
Program przeznaczony jest dla ucznia II etapu edukacyjnego, u którego w wyniku badań przeprowadzonych przez Poradnię Psychologiczno- Pedagogiczną stwierdzono upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim.
Osoba realizująca program:
oligofrenopedagog Agnieszka Słomka
Forma realizacji zajęć:
zajęcia indywidualne, dwa razy w tygodniu, każde po 60 minut
Miejsce realizacji:
Szkoła Podstawowa nr 28 im. Królowej Jadwigi w Bytomiu
Cel główny zajęć rewalidacyjnych:
Umożliwienie uczniowi z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim zdobycia wiedzy i umiejętności na miarę jego możliwości, pomoc w kształtowaniu aktywnej postawy wobec wyzwań, uczenie samoakceptacji oraz rozpoznawania swoich mocnych i słabych stron. Zajęcia skupiały się będą również wokół wdrażania do budowania relacjiz rówieśnikami i aktywnym uczestnictwie w życiu klasy i szkoły, na równi z innymi uczniami.
Cele szczegółowe zajęć rewalidacyjnych:
Usprawnianie takich funkcji jak: bezpośrednia pamięć słuchowa, percepcja wzrokowa, logiczne myślenie sekwencyjne oraz koordynacja wzrokowo-ruchowa
Ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej, spostrzegawczości oraz pamięci wzrokowej
Usprawnianie koncentracji uwagi
Ćwiczenie funkcji niezbędnych do prawidłowego przebiegu procesu czytania i pisania
Wzbogacanie zasobu słownictwa czynnego oraz biernego
Usprawnianie umiejętności kategoryzowania, syntezy i analizy
Doskonalenie orientacji odnośnie relacji przestrzennych
Usprawnianie zdolności matematycznych i arytmetycznych głównie w oparciuo sytuacje z życia codziennego
Praca nad możliwościami manualnymi i grafomotorycznymi
Rozwijanie umiejętności rozumienia i oceny codziennych sytuacji
Kształtowanie pozytywnej samooceny
Praca nad sferą emocjonalną dziecka
Kształcenie systematyczności i wytrwałości w pracy
Rozwijanie umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach
Główne kierunki oddziaływań rewalidacyjnych:
Optymalizowanie działań w celu pełnego wykorzystania dobrze wykształconych funkcji
Kompensowanie- wyrównywanie przez zastępowanie
Wzmacnianie słabiej rozwiniętych sfer
Praca nad możliwie harmonijnym, wszechstronnym rozwojem
Przygotowywanie do pełnego udziału w życiu społecznym
Zasady pracy z uczniem:
Dostosowanie rodzaju prowadzonych zabaw i ćwiczeń do indywidualnego tempa rozwoju i możliwości dziecka
Wdrażanie do samodzielności
Wsparcie podczas podejmowania wyzwań o różnym stopniu trudności, pomoc w realnej ocenie stawianych sobie celów
Powolne, systematyczne przechodzenie od zadań łatwiejszych do trudniejszych
Wzbudzanie chęci do poszerzania wiedzy, mobilizowanie dziecka do systematyczności i aktywności
Pobudzanie motywacji i chęci do wysiłku poprzez stosowanie różnorodnychi ciekawych metod pracy
Dostosowanie czasu trwania poszczególnych ćwiczeń do możliwości psychofizycznych dziecka
Stworzenie odpowiednich warunków oraz maksymalne wykorzystanie potencjału dziecka do usprawniania zaburzonych funkcji
Środki dydaktyczne:
Dostosowane do potrzeb dziecka oraz jego możliwości rozwojowych. Środki dydaktyczne wykorzystywane podczas zajęć uwzględniają treści opracowywane z dzieckiem, a także możliwości placówki. Często wykorzystywane będą obrazki, puzzle, klocki, gry edukacyjne, kredki, plastelina, modelina, masa solna, bibuła, kolorowanki, piłki, woreczki oraz programy ...