Dodaj publikację
Autor
Agnieszka Słomka
Data publikacji
2016-01-28
Średnia ocena
5,00
Pobrań
974

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program opracowany na potrzeby ucznia z orzeczeniem o kształceniu specjalnym, uczęszczającego do szkoły masowej na II etap edukacyjny.
 Pobierz (docx, 32,7 KB)

Komentarze

beatek, 2021-04-15, ocena:

Spójny i przejrzysty program. Polecam

Podgląd treści

PROGRAM ZAJĘĆ REWALIDACJI INDYWIDUALNEJ DLA UCZNIA Z ORZECZENIEM O UPOŚLEDZENIU INTELEKTUALNYM W STOPNIU LEKKIM, KLASA IV

Przeznaczenie programu:

Program przeznaczony jest dla ucznia II etapu edukacyjnego, u którego w wyniku badań przeprowadzonych przez Poradnię Psychologiczno- Pedagogiczną stwierdzono upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim.

Osoba realizująca program:

oligofrenopedagog Agnieszka Słomka

Forma realizacji zajęć:

zajęcia indywidualne, dwa razy w tygodniu, każde po 60 minut

Miejsce realizacji:

Szkoła Podstawowa nr 28 im. Królowej Jadwigi w Bytomiu

Cel główny zajęć rewalidacyjnych:

Umożliwienie uczniowi z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim zdobycia wiedzy i umiejętności na miarę jego możliwości, pomoc w kształtowaniu aktywnej postawy wobec wyzwań, uczenie samoakceptacji oraz rozpoznawania swoich mocnych i słabych stron. Zajęcia skupiały się będą również wokół wdrażania do budowania relacjiz rówieśnikami i aktywnym uczestnictwie w życiu klasy i szkoły, na równi z innymi uczniami.

Cele szczegółowe zajęć rewalidacyjnych:

Usprawnianie takich funkcji jak: bezpośrednia pamięć słuchowa, percepcja wzrokowa, logiczne myślenie sekwencyjne oraz koordynacja wzrokowo-ruchowa

Ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej, spostrzegawczości oraz pamięci wzrokowej

Usprawnianie koncentracji uwagi

Ćwiczenie funkcji niezbędnych do prawidłowego przebiegu procesu czytania i pisania

Wzbogacanie zasobu słownictwa czynnego oraz biernego

Usprawnianie umiejętności kategoryzowania, syntezy i analizy

Doskonalenie orientacji odnośnie relacji przestrzennych

Usprawnianie zdolności matematycznych i arytmetycznych głównie w oparciuo sytuacje z życia codziennego

Praca nad możliwościami manualnymi i grafomotorycznymi

Rozwijanie umiejętności rozumienia i oceny codziennych sytuacji

Kształtowanie pozytywnej samooceny

Praca nad sferą emocjonalną dziecka

Kształcenie systematyczności i wytrwałości w pracy

Rozwijanie umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach

Główne kierunki oddziaływań rewalidacyjnych:

Optymalizowanie działań w celu pełnego wykorzystania dobrze wykształconych funkcji

Kompensowanie- wyrównywanie przez zastępowanie

Wzmacnianie słabiej rozwiniętych sfer

Praca nad możliwie harmonijnym, wszechstronnym rozwojem

Przygotowywanie do pełnego udziału w życiu społecznym

Zasady pracy z uczniem:

Dostosowanie rodzaju prowadzonych zabaw i ćwiczeń do indywidualnego tempa rozwoju i możliwości dziecka

Wdrażanie do samodzielności

Wsparcie podczas podejmowania wyzwań o różnym stopniu trudności, pomoc w realnej ocenie stawianych sobie celów

Powolne, systematyczne przechodzenie od zadań łatwiejszych do trudniejszych

Wzbudzanie chęci do poszerzania wiedzy, mobilizowanie dziecka do systematyczności i aktywności

Pobudzanie motywacji i chęci do wysiłku poprzez stosowanie różnorodnychi ciekawych metod pracy

Dostosowanie czasu trwania poszczególnych ćwiczeń do możliwości psychofizycznych dziecka

Stworzenie odpowiednich warunków oraz maksymalne wykorzystanie potencjału dziecka do usprawniania zaburzonych funkcji

Środki dydaktyczne:

Dostosowane do potrzeb dziecka oraz jego możliwości rozwojowych. Środki dydaktyczne wykorzystywane podczas zajęć uwzględniają treści opracowywane z dzieckiem, a także możliwości placówki. Często wykorzystywane będą obrazki, puzzle, klocki, gry edukacyjne, kredki, plastelina, modelina, masa solna, bibuła, kolorowanki, piłki, woreczki oraz programy ...