Dodaj publikację
Autor
Agnieszka Słomka
Data publikacji
2016-01-28
Średnia ocena
3,00
Pobrań
385

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program zajęć rewalidacyjnych dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego uczęszczającego do szkoły masowej na I etap edukacyjny.
 Pobierz (docx, 25,6 KB)

Podgląd treści

PROGRAM ZAJĘĆ REWALIDACYJNYCH

KLASA II SZKOŁY PODSTAWOWEJ

PROWADZĄCA REWALIDACJĘ: AGNIESZKA SŁOMKA

Głównym celem rewalidacji indywidualnej jest skupienie się na najsilniejszych stronach uczennicy i rozwijanie tych sfer, optymalne usprawnianie zaburzonych funkcji oraz kompensowanie przez zastępowanie funkcji zaburzonych.

Cele szczegółowe:

Usprawnianie procesów orientacyjno- poznawczych, intelektualnych i wychowawczych.

Poprawa motoryki i koordynacji psychoruchowej.

Oddziaływanie na sferę emocjonalną.

W oparciu o opinię Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej, IPET oraz wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania ucznia w ramach rewalidacji będą wykonywane następujące zadania:

Doskonalenie małej motoryki i sprawności manualnej.

Doskonalenie integracji wzrokowo- słuchowo- ruchowej.

Usprawnianie myślenia logicznego (uogólnianie, abstrahowanie, myślenie arytmetyczne).

IV. Wzbogacanie zasobu słownictwa i wiadomości ogólnych.

V. Kształtowanie kompetencji społecznych.

Zastosowane metody dydaktyczne:

metoda gier i zabaw dydaktycznych, metoda ćwiczeń praktycznych.

DOSKONALENIE MAŁEJ MOTORYKI I SPRAWNOŚCI MANUALNEJ

Zadania szczegółowe:

Doskonalenie czynności manipulacyjnych.

Kształtowanie odpowiedniego napięcia mięśniowego rąk.

Nabywanie umiejętności prawidłowego posługiwania się piórem, ołówkiem itp.

Sposoby osiągania celów/ tematyka zajęć:

Stemplowanie (odbijanie śladów dłoni, palców, stóp; stempli o różnych kształtach i fakturze) dowolne, według wzoru, zgodnie z poleceniem.

Zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem klocków i innych przedmiotów.

Przewlekanie sznurka przez otwory, zszywanie tkanin, haft na tkaninie lub papierze.

Ćwiczenia usprawniające małe ruchy ręki zamalowanie małych przestrzeni – kontury obrazków, stemple; kopiowanie przez kalkę, rysowanie na folii.

Ćwiczenia graficzne (wyrabianie płynnych, rytmicznych, ciągłych ruchów pisarskich poprzez obrysowywanie szablonów – od wewnątrz i zewnętrznie; rysowanie szlaczków, np. pogłębianie konturu, dokańczanie zaczętego wzoru, odwzorowywanie, samodzielne kreślenie szlaczków; łączenie wyznaczonych punków linią ciągłą).

DOSKONALENIE INTEGRACJI WZROKOWO-SŁUCHOWO-RUCHOWEJ

Zadania szczegółowe:

Usprawnianie percepcji, analizy, syntezy, pamięci słuchowej i wzrokowej.

Doskonalenie słuchu fonematycznego.

Doskonalenie umiejętności koncentrowania uwagi.

Doskonalenie koordynacji wzrokowo-słuchowej, wzrokowo-ruchowej, słuchowo- ruchowej.

Sposoby osiągania celów/ tematyka zajęć:

Dzielenie zdań na wyrazy, wyrazów na sylaby, wyrazów i sylab na głoski.

Podawanie wyrazów rozpoczynających się od określonej sylaby lub głoski.

Wyodrębnianie głosek w nagłosie i wygłosie.

Wskazywanie obrazków, których nazwa rozpoczyna się lub zawiera określoną głoskę lub sylabę.

Utrwalanie pamięciowych mechanizmów mowy (tzw. ciągów słownych), np. nauka wierszy.

Powtarzanie ruchów za nauczycielem.

Odtwarzanie prostych układów rytmicznych z uwzględnieniem zróżnicowania tempa i natężenia dźwięku.

Śpiewanie piosenek z równoczesnym wyklaskiwaniem i wytupywaniem rytmu, zabawy ruchowe ze śpiewem, słuchanie muzyki z równoczesną ilustracją ruchową, wygrywaniem rytmu na instrumentach.

Graficzne przedstawianie wysłuchanego rytmu.

Odwzorowanie, tworzenie prostych kompozycji np. z kloców, figur geometrycznych, patyczków.

Składanie całości z elementów (mozaika, puzzle, obrazek).

Uzupełnianie brakujących elementów ilustracji (kompozycji) poprzez dorysowywanie, domalowywanie, dokładanie, doklejanie.

Prowadzenie linii w labiryncie.

Pisanie liter po śladzie lub samodzielnie, odwzorowywanie, przepisywanie i samodzielne pisanie wyrazów, zdań, tekstów.

Gry planszowe i ruchowe ...