Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM ZAJĘĆ REWALIDACYJNYCH
KLASA II SZKOŁY PODSTAWOWEJ
PROWADZĄCA REWALIDACJĘ: AGNIESZKA SŁOMKA
Głównym celem rewalidacji indywidualnej jest skupienie się na najsilniejszych stronach uczennicy i rozwijanie tych sfer, optymalne usprawnianie zaburzonych funkcji oraz kompensowanie przez zastępowanie funkcji zaburzonych.
Cele szczegółowe:
Usprawnianie procesów orientacyjno- poznawczych, intelektualnych i wychowawczych.
Poprawa motoryki i koordynacji psychoruchowej.
Oddziaływanie na sferę emocjonalną.
W oparciu o opinię Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej, IPET oraz wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania ucznia w ramach rewalidacji będą wykonywane następujące zadania:
Doskonalenie małej motoryki i sprawności manualnej.
Doskonalenie integracji wzrokowo- słuchowo- ruchowej.
Usprawnianie myślenia logicznego (uogólnianie, abstrahowanie, myślenie arytmetyczne).
IV. Wzbogacanie zasobu słownictwa i wiadomości ogólnych.
V. Kształtowanie kompetencji społecznych.
Zastosowane metody dydaktyczne:
metoda gier i zabaw dydaktycznych, metoda ćwiczeń praktycznych.
DOSKONALENIE MAŁEJ MOTORYKI I SPRAWNOŚCI MANUALNEJ
Zadania szczegółowe:
Doskonalenie czynności manipulacyjnych.
Kształtowanie odpowiedniego napięcia mięśniowego rąk.
Nabywanie umiejętności prawidłowego posługiwania się piórem, ołówkiem itp.
Sposoby osiągania celów/ tematyka zajęć:
Stemplowanie (odbijanie śladów dłoni, palców, stóp; stempli o różnych kształtach i fakturze) dowolne, według wzoru, zgodnie z poleceniem.
Zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem klocków i innych przedmiotów.
Przewlekanie sznurka przez otwory, zszywanie tkanin, haft na tkaninie lub papierze.
Ćwiczenia usprawniające małe ruchy ręki zamalowanie małych przestrzeni – kontury obrazków, stemple; kopiowanie przez kalkę, rysowanie na folii.
Ćwiczenia graficzne (wyrabianie płynnych, rytmicznych, ciągłych ruchów pisarskich poprzez obrysowywanie szablonów – od wewnątrz i zewnętrznie; rysowanie szlaczków, np. pogłębianie konturu, dokańczanie zaczętego wzoru, odwzorowywanie, samodzielne kreślenie szlaczków; łączenie wyznaczonych punków linią ciągłą).
DOSKONALENIE INTEGRACJI WZROKOWO-SŁUCHOWO-RUCHOWEJ
Zadania szczegółowe:
Usprawnianie percepcji, analizy, syntezy, pamięci słuchowej i wzrokowej.
Doskonalenie słuchu fonematycznego.
Doskonalenie umiejętności koncentrowania uwagi.
Doskonalenie koordynacji wzrokowo-słuchowej, wzrokowo-ruchowej, słuchowo- ruchowej.
Sposoby osiągania celów/ tematyka zajęć:
Dzielenie zdań na wyrazy, wyrazów na sylaby, wyrazów i sylab na głoski.
Podawanie wyrazów rozpoczynających się od określonej sylaby lub głoski.
Wyodrębnianie głosek w nagłosie i wygłosie.
Wskazywanie obrazków, których nazwa rozpoczyna się lub zawiera określoną głoskę lub sylabę.
Utrwalanie pamięciowych mechanizmów mowy (tzw. ciągów słownych), np. nauka wierszy.
Powtarzanie ruchów za nauczycielem.
Odtwarzanie prostych układów rytmicznych z uwzględnieniem zróżnicowania tempa i natężenia dźwięku.
Śpiewanie piosenek z równoczesnym wyklaskiwaniem i wytupywaniem rytmu, zabawy ruchowe ze śpiewem, słuchanie muzyki z równoczesną ilustracją ruchową, wygrywaniem rytmu na instrumentach.
Graficzne przedstawianie wysłuchanego rytmu.
Odwzorowanie, tworzenie prostych kompozycji np. z kloców, figur geometrycznych, patyczków.
Składanie całości z elementów (mozaika, puzzle, obrazek).
Uzupełnianie brakujących elementów ilustracji (kompozycji) poprzez dorysowywanie, domalowywanie, dokładanie, doklejanie.
Prowadzenie linii w labiryncie.
Pisanie liter po śladzie lub samodzielnie, odwzorowywanie, przepisywanie i samodzielne pisanie wyrazów, zdań, tekstów.
Gry planszowe i ruchowe ...