Dodaj publikację
Autor
Arleta Danielewicz
Data publikacji
2016-01-31
Średnia ocena
5,00
Pobrań
93

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Jest to przykład sprawdzianu dla klasy I gimnazjum - obejmuje o temat czynności życiowe organizmów.
 Pobierz (doc, 39,5 KB)

Podgląd treści


Imię i nazwisko………………….
Data……………Klasa…………..

1.Uzupełnij schemat podziału organizmów ze względu na sposób odżywiania się:

Samożywne ………………………………..

……………… chemosyntetyzujące saprobionty ………………. …………………

2.Skonstruuj tabelę w której porównasz fotosyntezę z chemosyntezą . (porównywalne cechy to :substraty, produkty, rodzaj wykorzystanej energii i przykład organizmu u którego proces jest spotykany ).

3.Oceń czy podane przykłady ruchów roślin to tropizmy (T) czy nastie( N).
………… wzrost łodygi w kierunku światła
…………zamykanie się liści mimozy pod wpływem dotyku
…………otwieranie się kwiatów maciejki wieczorem i zamykanie w dzień
…………wzrost korzenia w kierunku źródła wody

4. Zapisz schematem proces fotosyntezy

5. Zaznacz zdania prawdziwe (P)i fałszywe(F) dotyczące rozmnażania.

………rozmnażanie płciowe zachodzi z udziałem gamet
……..pączkowanie to rodzaj rozmnażania płciowego
……..bakterie rozmnażają się przez zarodniki
……..plemnik i zygota to gamety

6.Wykreśl zdania tak, aby powstały zdania prawdziwe (/ -rozdziela zdania prawdziwe i fałszywe).
Oddychanie tlenowe/beztlenowe to proces zachodzący w mitochondrioch/ rybosomach. W oddychaniu tlenowym uzyskujemy dużą/małą ilość energii. Wyróżniamy trzy/ cztery podstawowe rodzaje ruchu u zwierząt. Ruch liści mimozy w reakcji na wstrząsy lub dotyk
i ich powrót do stanu wyjściowego to tropizmy/nastie.
W rozmnażaniu bezpłciowym bierze udział plemnik i komórka jajowa/ jeden osobnik.
Powstające w rozmnażaniu bezpłciowym organizmy są identyczne z macierzystym/zupełnie inne.

7.Zaklasyfikuj organizmy do odpowiedniej grupy :pieczarka, rzodkiewka ,tygrys, tasiemiec,
miś koala, , wesz głowowa, jabłoń, lew, świnka morska

| | Cudzożywne |
|Samożywne | |
| | | | | | |
| |Saprobionty |Pasożyty |Roślinożercy |Mięsożercy |Wszystkożercy |
| | | | | | |

8.Przyporządkuj podanym procesom ich opisy

| Nazwa procesu | Opis procesu |
| | A. Zwiększanie się liczby komórek i ich rozmiarów |
|1. Fotosynteza | |
| |B. Wytwarzanie związków organicznych z |
|2.Chemosynteza |nieorganicznych przy udziale energii świetlnej. |
| |C. Wytwarzanie związków organicznych z dwutlenku węgla i wody przy |
|3. Oddychanie tlenowe |udziale energii |
| |chemicznej. |
| |D. Proces utleniania glukozy w wyniku czego powstaje dwutlenek |
|4. Oddychanie beztlenowe |węgla, woda i energia |
| |E. Różnicowanie się komórek |
|5.Wzrost organizmu | |
| |F. Proces przeprowadzany przez organizmy do których tlen nie |
|6. Rozwój organizmu |dociera. Powstają w nim związki organiczne n p. kwas mlekowy. |

1………….2…………3……….4…………….5…………..6………..