Dodaj publikację
Autor
Julia Krawczyk-Niewęgłowska
Data publikacji
2016-02-09
Średnia ocena
0,00
Pobrań
329

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Niniejsza innowacja zawiera szereg sposobów, które można stosować, aby dzieci poczuły, że nauka czytania, kontakt z książką może być świetną zabawą.
 Pobierz (docx, 27,3 KB)

Podgląd treści

„ Czytaj z nami”

INNOWACJA

METODYCZNO-ORGANIZACYJNA

OPRACOWANIE

MGR JULIA KRAWCZYK-NIEWĘGŁOWSKA

JANKOWICE, 2015 ROK

„Gdzie nie ma książki tam w życiu człowieka

czyni się zła pustka, której niczym wypełnić nie można”

Kornel Makuszyński

WSTĘP

Inspiracją do opracowania innowacji pt. „ Czytaj z nami” stał się dla mnie problem czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży.

W czasach kultury, w której dominuje obraz , wiele dzieci nie czuje potrzeby kontaktu z książką. Czytanie staje się czynnością nieciekawą i przegrywa z niewymagającymi wysiłku telewizją i komputerem. Systematycznie maleje liczba aktywnych czytelników. Zjawisko to wpływa negatywnie na umiejętności czytania, pisania i wypowiadania się uczniów. Czytanie lektur , wspólnie w klasie i samodzielnie jest ważnym czynnikiem rozwoju osobowości dziecka. Książka oddziaływuje poprzez treści na myśli, uczucia i postępowania ucznia, rozwija jego wrażliwość na piękno języka. Czytanie dostarcza dziecku nowych doświadczeń, rozszerza jego horyzonty, rozwija zainteresowania i daje możliwość zrozumienia innych ludzi i otaczającego świata. Co zatem powoduje spadek czytelnictwa wśród2 dzieci? Być może uczymy dzieci tylko czytania, a nie dbamy o to , by lubiły czytać. Nie rozbudzamy w nich zapału do książek. Wielu dzieciom doświadczenia z książką kojarzą się z przymusem, przykrością i nudą. Dlatego dzieci porzucają czytanie na rzecz telewizji.

Istnieje wiele sposobów , które możemy stosować , aby dzieci poczuły , że nauka czytania, kontakt z książką może być świetną zabawą.

Chciałabym tak prowadzić zajęcia, by każde dziecko mogło w pełni wykazać swoją inwencję twórczą, pomysłowość. Pragnę stworzyć atmosferę nieskrępowanego odbioru literatury, która jest bardzo istotna dla zachęcenia dzieci do utrzymywania trwałych kontaktów z książką.

ADRESACI PROGRAMU

Uczniowie klasy II b Szkoły Podstawowej im. Stanisława Staszica w Jankowicach.

WYKONAWCA I OSOBA ODPOWIEDZIALNA

Julia Krawczyk- Niewęgłowska- nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej.

ROZMIAR PRZESTRZENNY

Szkoła Podstawowa im. Stanisława Staszica w Jankowicach.

ROZMIAR CZASOWY

I etap edukacyjny.

CELE EDUKACYJNE

a) Ogólne

rozwijanie zainteresowań czytelniczych

uwrażliwienie na piękno języka ojczystego w literaturze

uczenie się korzystania z zasobów biblioteki

wyrabianie nawyku szanowania książek

rozwijanie umiejętności służących zdobywaniu wiedzy

b) Szczegółowe

wie, gdzie jest biblioteka i kto w niej pracuje

wie, gdzie szukać lektur

zna regulamin biblioteki

zna historię powstawania książki

zna nazwy i rodzaje czasopism dla dzieci

potrafi wskazać autora i ilustratora książki

wymienia swoje ulubione czasopismo

wymienia ulubione bajki i lektury

potrafi opowiedzieć o swoim ulubionym czasopiśmie

potrafi wykonać projekt okładki swojego czasopisma

potrafi zilustrować czytane lektury

potrafi uważnie słuchać ze zrozumieniem tekst czytany przez dorosłego

potrafi czytać cicho ze zrozumieniem

potrafi zgodnie współpracować w grupie

potrafi wykonać zakładkę do książki

potrafi czytać z podziałem na role

bierze ...