Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ LEKCJI FIZYKI W II KLASIE
Temat: III zasada dynamiki Newtona
Nauczyciel wiodący: mgr Krzysztof Rola
Nauczyciel wspomagający: mgr Joanna Marciniak
Klasa: II C
Data przeprowadzenia zajęć:
Cel główny: zapoznanie uczniów z III zasadą dynamiki Newtona
Cele operacyjne:
Uczeń:
Podaje przykłady wzajemnego oddziaływania ciał
Wyjaśnia na przykładach na czym polega wzajemność oddziaływań
Wymienia rodzaje oddziaływań występujących w przyrodzie
Na podanym przykładzie wykazuje wzajemność oddziaływań
Ocenia wartość siły wzajemnego oddziaływania ciał
Wyjaśnia dlaczego III zasada dynamiki nazywa się zasadą akcji i reakcji
Wykonuje proste doświadczenie ilustrujące III zasadę dynamiki
Cele wychowawcze
Uczeń umie:
wyjaśnić słuszność III zasady dynamiki dla życia człowieka,
samodzielnie oceniać własną pracę.
Metody pracy:
słowna – dyskusja, praca z podręcznikiem multimedialnym, pogadanka
praktyczna– pokaz z objaśnieniem, ćwiczenia uczniowskie
Materiały, środki dydaktyczne:
podręcznik,
deskorolki lub rolki,
prezentacja multimedialna
Czas trwania lekcji: 45 min
Forma pracy uczniów: grupowa i indywidualna
I. CZĘŚĆ WSTĘPNA
1. Czynności organizacyjne.
2. Nauczyciel zadaje uczniom pytania mające na celu przypomnienie wiadomości z poprzedniej lekcji, niezbędnych do realizacji bieżącego tematu.
3. Wprowadzenie do tematu lekcji
II. CZEŚĆ REALIZACYJNA
Lp.
Działanie nauczyciela
Działania uczniów
1.
Nauczyciel prowadzący inspiruje uczniów prezentując proste przykłady wzajemnego oddziaływania ciał. Prowadzi dyskusję z uczniami. Nauczyciel wspomagający pomaga i kontroluje prawidłowe wypowiedzi uczniów
Podają proste przykłady oddziaływania ciał z życia codziennego
pogadanka
2.
Nauczyciel prowadzący wraz z uczniami wykonuje doświadczenie na deskorolce. Nauczyciel wspomagający pomaga w analizowaniu i wyciąganiu wniosków z doświadczenia, udziela dodatkowych wyjaśnień, tłumaczy treści niezrozumiałe dla uczniów. Nauczyciel wspomagający sprawdza poprawność wpisów
Obserwują doświadczenie potwierdzające słuszność III zasady dynamiki Newtona
Zapisują cel, przebieg oraz wnioski z doświadczenia. Poprawiają ewentualne błędy.
Doświadczenie, praca z podręcznikiem
3.
Nauczyciel prowadzący przedstawia slajdy prezentacji opisujące III zasadę dynamiki Newtona.
Uczniowie słuchają oraz prowadzą dyskusję na temat zasady akcji i reakcji
Prezentacja multimedialna
4.
Nauczyciel prowadzący wyświetla zadania w wirtualny podręczniku. Nauczyciel wspomagający kontroluje, naprowadza, uzupełnia wiadomości uczniów niepełnosprawnych. Nauczyciel wspomagający udziela pomocy w prawidłowym rozwiązaniu.
Uczniowie prowadzą dyskusje z nauczycielem dotyczącą III zasady dynamiki Newtona. Rozwiązują zadania.
Podręcznik wirtualny, zeszyt.
III. CZĘŚĆ KOŃCOWA
1. Podsumowanie przez nauczyciela pracy uczniów oraz tematu lekcji
2. Zadanie pracy domowej.