Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
WEWNĄTRZSZKOLNY
SYSTEM DORADZTWA
ZAWODOWEGO
SPIS TREŚCI
I PODSTAWA PRAWNA ………………………………………………………………….
3
II ZAŁOŻENIA OGÓLNE ………………………………………………………………….. 3
III CELE OGÓLNE …………………………………………………………………………..
IV CELE SZCZEGÓŁOWE …………………………………………………………………
V DZIAŁALNOŚĆ SZKOLNEGO DORADCY ZAWODOWEGO ……………………..
VI ZADANIA WYCHOWAWCÓW KLASOWYCH ………………………………………
VII ZADANIA NAUCZYCIELI PRZEDMIOTOWYCH …………………………………….
VIII ZAKŁADANE EFEKTY PRACY ……………………………………………………….
IX FORMY PRACY ………………………………………………………………………….
X HARMONOGRAM DZIAŁAŃ NA ROK SZKOLNY 2014/2015 …………………..…
3
3
4
5
5
5
6
7
2
I. PODSTAWA PRAWNA
1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
2. Ustawa z dn. 26 stycznia 1982r. – Karta Nauczyciela.
3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie
zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych
przedszkolach, szkołach i placówkach.
4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 marca 2005 r. w sprawie
ramowych statutów placówek publicznych.
II. ZAŁOŻENIA OGÓLNE
Wybór zawodu nie jest pojedynczym, świadomym aktem decyzyjnym ale procesem
rozwojowym i stanowi sekwencję decyzji podejmowanych na przestrzeni wielu lat życia.
Preferencje zawodowe wywodzą się z doświadczeń dzieciństwa i rozwijają się wraz z
upływem czasu. Na wybór zawodu wpływają głównie wartości, czynniki emocjonalne, rodzaj i
poziom wykształcenia rodziców oraz środowisko. Dlatego też, Wewnątrzszkolny System
Doradztwa Zawodowego to dokument, który określa działania podejmowane przez szkołę w
celu przygotowania uczniów do wyboru dalszego kierunku kształcenia i zawodu, wejścia na
rynek pracy oraz nabycia kompetencji niezbędnych we współczesnym świecie. Obejmuje on
indywidualną i grupową pracę z uczniami, rodzicami i nauczycielami. Ma on charakter
planowych działań koordynowanych przez szkolnego doradcę zawodowego, którego funkcję
pełni psycholog szkolny. Realizującymi program są wszyscy nauczyciele Gimnazjum im.
Unitów Podlaskich w Łomazach, a w szczególności nauczyciele wychowawcy.
III. CELE OGÓLNE
1. Przygotowanie uczniów do trafnego wyboru zawodu i dalszego kierunku kształcenia
poprzez pobudzenie uczniów do samopoznania i zdobycie wiedzy niezbędnej do
właściwego zaplanowania kariery zawodowej.
2. Przygotowanie rodziców do efektywnego wspierania dzieci w podejmowaniu decyzji
edukacyjnych i zawodowych.
3. Kształtowanie postawy przedsiębiorczości i aktywności wobec pracy.
4. Rozbudzanie aspiracji zawodowych i motywowanie do działania.
5. Kształtowanie umiejętności analizowania swoich cech osobowości w aspekcie
wyboru zawodu.
6. Dostarczanie informacji o zawodach, wymaganiach rynku pracy oraz o systemie
szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
7. Kształtowanie umiejętności pracy w zespole, komunikatywności, zaangażowania.
8. Kształtowanie umiejętności podejmowania decyzji.
9. Tworzenie i systematyczna aktualizacja bazy edukacyjno – informacyjnej z zakresu
orientacji i poradnictwa zawodowego.
10. Współpraca z instytucjami wspierającymi Wewnątrzszkolny System Doradztwa
Zawodowego (szkoły ponadgimnazjalne, Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna,
Mobilne Centra Informacji Zawodowej OHP).
I. CELE SZCZEGÓŁOWE
W ramach pracy z Radą Pedagogiczną:
1. Utworzenie
doradztwa.
i zapewnienie ciągłości działania wewnątrzszkolnego systemu
2. Określenie ...