Dodaj publikację
Autor
Ewa Prokopiuk
Data publikacji
2016-02-28
Średnia ocena
0,00
Pobrań
73

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego w gimnazjum.
 Pobierz (pdf, 207,3 KB)

Podgląd treści





WEWNĄTRZSZKOLNY
SYSTEM DORADZTWA

ZAWODOWEGO










SPIS TREŚCI



I PODSTAWA PRAWNA ………………………………………………………………….

3

II ZAŁOŻENIA OGÓLNE ………………………………………………………………….. 3

III CELE OGÓLNE …………………………………………………………………………..

IV CELE SZCZEGÓŁOWE …………………………………………………………………

V DZIAŁALNOŚĆ SZKOLNEGO DORADCY ZAWODOWEGO ……………………..

VI ZADANIA WYCHOWAWCÓW KLASOWYCH ………………………………………

VII ZADANIA NAUCZYCIELI PRZEDMIOTOWYCH …………………………………….

VIII ZAKŁADANE EFEKTY PRACY ……………………………………………………….

IX FORMY PRACY ………………………………………………………………………….

X HARMONOGRAM DZIAŁAŃ NA ROK SZKOLNY 2014/2015 …………………..…

3

3

4

5

5

5

6

7





























2

I. PODSTAWA PRAWNA

1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
2. Ustawa z dn. 26 stycznia 1982r. – Karta Nauczyciela.
3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie
zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych
przedszkolach, szkołach i placówkach.

4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 marca 2005 r. w sprawie

ramowych statutów placówek publicznych.


II. ZAŁOŻENIA OGÓLNE

Wybór zawodu nie jest pojedynczym, świadomym aktem decyzyjnym ale procesem
rozwojowym i stanowi sekwencję decyzji podejmowanych na przestrzeni wielu lat życia.
Preferencje zawodowe wywodzą się z doświadczeń dzieciństwa i rozwijają się wraz z
upływem czasu. Na wybór zawodu wpływają głównie wartości, czynniki emocjonalne, rodzaj i
poziom wykształcenia rodziców oraz środowisko. Dlatego też, Wewnątrzszkolny System
Doradztwa Zawodowego to dokument, który określa działania podejmowane przez szkołę w
celu przygotowania uczniów do wyboru dalszego kierunku kształcenia i zawodu, wejścia na
rynek pracy oraz nabycia kompetencji niezbędnych we współczesnym świecie. Obejmuje on
indywidualną i grupową pracę z uczniami, rodzicami i nauczycielami. Ma on charakter
planowych działań koordynowanych przez szkolnego doradcę zawodowego, którego funkcję
pełni psycholog szkolny. Realizującymi program są wszyscy nauczyciele Gimnazjum im.
Unitów Podlaskich w Łomazach, a w szczególności nauczyciele wychowawcy.

III. CELE OGÓLNE

1. Przygotowanie uczniów do trafnego wyboru zawodu i dalszego kierunku kształcenia

poprzez pobudzenie uczniów do samopoznania i zdobycie wiedzy niezbędnej do
właściwego zaplanowania kariery zawodowej.

2. Przygotowanie rodziców do efektywnego wspierania dzieci w podejmowaniu decyzji

edukacyjnych i zawodowych.

3. Kształtowanie postawy przedsiębiorczości i aktywności wobec pracy.
4. Rozbudzanie aspiracji zawodowych i motywowanie do działania.
5. Kształtowanie umiejętności analizowania swoich cech osobowości w aspekcie

wyboru zawodu.

6. Dostarczanie informacji o zawodach, wymaganiach rynku pracy oraz o systemie

szkolnictwa ponadgimnazjalnego.

7. Kształtowanie umiejętności pracy w zespole, komunikatywności, zaangażowania.
8. Kształtowanie umiejętności podejmowania decyzji.
9. Tworzenie i systematyczna aktualizacja bazy edukacyjno – informacyjnej z zakresu

orientacji i poradnictwa zawodowego.

10. Współpraca z instytucjami wspierającymi Wewnątrzszkolny System Doradztwa

Zawodowego (szkoły ponadgimnazjalne, Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna,
Mobilne Centra Informacji Zawodowej OHP).

I. CELE SZCZEGÓŁOWE

W ramach pracy z Radą Pedagogiczną:

1. Utworzenie
doradztwa.

i zapewnienie ciągłości działania wewnątrzszkolnego systemu

2. Określenie ...