Dodaj publikację
Autor
Magdalena Religa
Data publikacji
2016-03-10
Średnia ocena
0,00
Pobrań
21

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program profilaktyczny "Co należy jeść aby zdrowo żyć" skierowany jest do wychowanek ośrodka w wieku 10-18 lat. Program ten zrealizowany został w ciągu 20 godzin zegarowych w roku szkolnym 2013/2014. Prowadzone zostały zajęcia praktyczne jak i teoretyczne w pracowni gotowania.
 Pobierz (doc, 79,5 KB)

Podgląd treści


Program profilaktyczny zajęć w internacie

„ Co należy jeść, aby zdrowo żyć”

Opracowała: Magdalena Gała

I. Charakterystyka programu

Program promuje zdrowy styl życia. Uczniowie, poznając zasady zdrowego żywienia oraz zagrożenia wynikające z niewłaściwego doboru składników posiłków, podejmować będą przemyślane decyzje co do wyboru artykułów spożywczych. Realizacja programu pomoże również poznać i stosować w życiu codziennym podstawowe zasady żywieniowe dotyczące jakości i ilości spożywanych pokarmów. Program „Co należy jeść, aby zdrowo żyć” ma objaśniać zagrożenia wynikające ze stosowania niewłaściwej diety.
Program przewiduje zajęcia praktyczne, podczas których uczniowie zastosują poznaną wiedzę i zgodnie z zasadami higieny i savoir-vivre zaplanują i przygotują posiłki.

II. Uwagi o realizacji programu

Program „Co należy jeść, aby zdrowo żyć” będzie realizowany w ciągu roku szkolnego 2013/2014 skierowany będzie do grupy II dziewcząt na zajęciach w internacie. Ilość zajęć przewidziana na realizację programu - 20 godzin zegarowych.
Zwieńczeniem programu będą wspólne z wychowawcami zajęcia praktyczne połączone z pokazem i degustacją przygotowanych posiłków.

III. Cele kształcenia

Cele ogólne:

1. Ukazanie wychowankowi wartości zdrowia, którym dysponuje.
2. Uświadomienie odpowiedzialności za własne zdrowie.
3. Dokonywanie samodzielnych i w pełni przemyślanych decyzji dotyczących spożywanych pokarmów.
4. Kształtowanie zdrowego stylu życia.

W wyniku uczestnictwa w zajęciach wychowanek poszerzy wiedzę i umiejętności w zakresie:
1. Znajomości składników odżywczych i ich znaczenia dla organizmu.
2. Znajomości potrzeb pokarmowych człowieka w zależności od wieku ze szczególnym uwzględnieniem okresu wzrostu organizmu.
3. Znajomości podstawowych wyznaczników zdrowia.
4. Przestrzegania zasad właściwego żywienia dotyczących ilości, jakości i czasu spożywania posiłków.
5. Przewidywania skutków niedoboru poszczególnych składników odżywczych ze szczególnym uwzględnieniem skutków niedoboru witamin.
6. Wyjaśniania zależności między wiekiem, porą roku, wysiłkiem fizycznym i stanem zdrowia a potrzebami pokarmowymi ludzi ze szczególnym uwzględnieniem okresu dorastania.
7. Planowania posiłków dla młodego organizmu, przygotowywania i serwowania potraw z zastosowaniem higieny i estetyki.

IV. Sposoby osiągania celów kształcenia

Program „Co należy jeść, aby zdrowo żyć” ma charakter umiejętnościowy i dlatego w celu osiągania oczekiwanych wyników zakłada stworzenie takich sytuacji, w których uczeń będzie odbiorcą, obserwatorem, współuczestnikiem, współtwórcą i twórcą podejmowanych działań, nauczyciel zaś inspiratorem, koordynatorem promującym twórczą działalność wychowanków i umożliwiającym prezentację efektów działań uczniów.
Wskazane jest, by stosować atrakcyjne formy osiągania celów i urozmaicone metody pracy. Prowadzący zajęcia:
• wykorzystuje aktywizujące metody i techniki (metody samodzielnego
dochodzenia do wiedzy np. dyskusja dydaktyczna, giełda pomysłów, uzupełnianie kart pracy z wykorzystaniem różnych źródeł informacji),

V. Treści nauczania
|Tematy zajęć |Czas |Metody pracy |Wymagania programowe |Uwagi |
| |realizacji | | | |
|1. Co jeść, aby |3h | pogadanka, dyskusja |wie, czym jest ...