Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
„Nasze bajki”
Projekt edukacyjny
oparty na Programie wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej
„Klucz do uczenia się”
Program Gąsienice
Wybrany moduł: Literacki
Opracowane bajki:
„Trzy małe świnki”
i „Szewczyk Dratewka”
okres realizacji projektu: I semestr
roku szkolnego 2015/2016
w ramach programu wychowawczego
dla klasy------
Przygotowała:
------------------
„Podejdź do krawędzi”
„Nie możemy, boimy się”
„Podejdź do krawędzi”
„Nie możemy, spadniemy”
„Podejdź do krawędzi”
I podeszli… A on ich pchnął… I oni polecieli.
Apollinaire
Klucz do uczenia się
To uniwersalny i unikatowy program edukacji wczesnoszkolnej, oparty na społeczno – kulturowej teorii poznania i nauczania Lwa Wygotskiego.
Prekursorem programu jest Galina Dolya. „Klucz do uczenia się” rozwija wszystkie niezbędne umiejętności, które zawiera nowa podstawa programowa, a nawet znacznie je poszerza.
„Klucz do uczenia się” to „NAUKA POPRZEZ ZABAWĘ”. Wszystkie scenariusze lekcji stworzone są w formie zabawy, która motywuje i zachęca do nauki dzieci w każdym wieku.
Całość podzielona jest na dwie części-Program Gąsienice i Program Motyle. Program Gąsienice składa się z 9 modułów, wśród których wyodrębnia się Moduł literacki.
Moduł literacki:
sposób rozwijania upodobania do słuchania bajek
poznanie baśniowego języka
dogłębne rozumienia struktury opowiadania
nabywanie umiejętności aktywnego odtworzenia bajki
rozumienie i odtworzenie treści zgodnie z ustalonym zestawem procedur, określanym jako modelowanie wizualne
Wspomaganie rozwoju zdolności umysłowych:
wykorzystanie substytutów i modeli wizualnych
posługujące się zewnętrznymi formami substytucji i modelowaniem wizualnym
zastosowanie symboli, rysunków, wykresów, planów, itp.- wykorzystanie zamienników i modeli wizualnych mentalnie.
Program literacki realizuje określony zestaw procedur, które mają pomóc dzieciom w rozwinięciu upodobania do słuchania bajek, poznaniu baśniowego języka oraz w dogłębnym zrozumieniu struktury opowiadania.
CELE:
Rozwijanie zrozumienia podstawowej struktury bajki: wyraźny wstęp, rozwinięcie, zakończenie.
Rozwinięcie umiejętności analitycznych - rozpoznanie kluczowych epizodów bajki oraz ułożenie ich w logicznej kolejności.
REZULTATY NAUCZANIA:
Dzieci potrafią zidentyfikować wstęp, rozwinięcie oraz zakończenie bajki.
Dzieci potrafią nadać tytuły obrazkom epizodów.
Dzieci potrafią opisać pojedyncze obrazki epizodów i określić ich miejsce w bajce.
Dzieci potrafią ułożyć obrazki epizodów w odpowiedniej kolejności.
Dzieci potrafią nazwać i opisać każdą z postaci.
Dzieci dzielą się reakcjami, uczuciami oraz osobistymi doświadczeniami.
Bajki będą omawiane zgodnie z następującymi etapami:
1. Wprowadzenie do bajki i jej zrozumienie:
CELE:
Zagajenie: opis scenerii, rekwizytów i przedstawienie opracowanej bajki
Rozwinięcie umiejętności słuchania, zrozumienia i opanowania treści tradycyjnej bajki (mogą być wykorzystane pojedyncze obrazki kolorowe/konturowe bajki w celu lepszego jej zrozumienia)
Rozwinięcie zdolności dzielenia się reakcjami, uczuciami oraz osobistymi doświadczeniami
REZULTATY NAUCZANIA:
Dzieci potrafią z uwagą słuchać bajki oraz dzielić się własnymi spostrzeżeniami na jej temat
Dzieci potrafią nazwać i ...