Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęć bibliotecznych
DATA: 02.0304.2016r.
PROWADZĄCY: Agnieszka Górecka, Joanna Jarowska, Anna Tomasik,
KLASA: II a, IIb
Temat dnia: Książka moim przyjacielem.
CELE ZAJĘĆ:
- budzenie zainteresowań czytelniczych
- kształtowanie umiejętności pracy w zespole
- uczeń potrafi rysować postacie z bajek, lektur
- zaprojektować plakat, okładkę do wybranej książki
- rozwiązywać zagadki, zadania
- wymienić tytuły, autorów i bohaterów lektur
- wypowiadać się na temat znanych baśni, lektur
- przedstawić ulubioną książkę, lekturę
- tworzyć rodzinę wyrazów
- opowiadać jaką drogę przebywa książka od autora do czytelnika
- współpracować w grupie
- utrwalanie umiejętności matematycznych
METODY:
- słowne (pogadanka)
- oglądowe (pokaz)
- praktyczne (ćwiczenia)
FORMY PRACY: praca indywidualna, praca w grupach
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: zagadka, list książki do dzieci, karty pracy, kartki z bloku, kredki, wystawa bajek, lektur, wierszy, słowników, encyklopedii i innych książek, przyniesione przez dzieci ulubione książki, rekwizyty z baśni: jabłko, pantofle, koszyk ze śniadaniem, ziarnko grochu.
PRZESTRZEŃ EDUKACYJNA: sala lekcyjna, biblioteka
LITERATURA: Twoje lekcje – kształcenie zintegrowane, opracowanie scenariusza na podstawie konspektu W. Flis, scenariusz zajęć autorstwa Z. Rejniak
PRZEBIEG DNIA
1.Przywitanie
EDUKACJA POLONISTYCZNA
2. Wprowadzenie zagadką uczniów w tematykę zajęć:
Z niej w szkole i w domu
Nauczysz się wiele
Szanuj ją i kochaj
Jest twoim przyjacielem
3. Wystawa książek przygotowana przez nauczyciela:
- zachęcenie dzieci do oglądania wystawy, na której znalazły się bajki, lektury, baśnie,
wiersze, słowniki, encyklopedie i inne książki,
- chętni uczniowie dzielą się wrażeniami , spostrzeżeniami, odczytują nazwiska autorów,
tytuł, wydawnictwo,
- kto wie określa rodzaj książki,
- opowiadają o swojej ulubionej książce przyniesionej z domu.
4. Zabawa „Zgadnij jaka to baśń?”
- w koszu nauczyciel wprowadza rekwizyty korzystając ze znanych baśni
- przygotowuje ilustracje
- uczniowie siedzą w kręgu
- nauczyciel pokazuje kosz z rekwizytami z baśni,
- nauczyciel prosi uczniów o dopasowanie do nich ilustracji przedstawiających bohaterów
baśni oraz ich tytuły,
- nauczyciel w celu podpowiedzi stosuje opis postaci.
5. Praca w kartach pracy ( Załącznik nr 1):
- Nauczyciel rozdaje karty pracy,
- uczniowie pracują samodzielnie,
- nauczyciel wyjaśnia polecenia,
- uczniowie uzupełniają tytuły bajek, baśni
6. Pogadanka – inicjowanie rozmowy poprzez pytania:
- jak rozumiecie zdanie: Książka wprowadza Cię w inny świat?
- Co to znaczy inny świat?
- Czym jest dla was książka?
- Co to znaczy szanować książkę?
- Czy macie swoje ulubione książki? Opowiedz o nich?
7. Praca w grupach ( Załącznik nr 2a i 2b ):
- podział na grupy
- przydzielenie zadań grupom:
I i II grupa – tworzy rodzinę wyrazów książka,
III i IV grupa – połącz wyrazy należące do rodziny wyrazu książka,
- prezentacja swoich prac
- sprawdzenie i omówienie prac
EDUKACJA ARTYSTYCZNO – TECHNICZNA
8. Praca plastyczna:
- przygotowanie przez nauczyciela kredek, kartek
- podział uczniów na ...