Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
TEMAT: CYFRA 8 – METODA DOBREGO STARTU M.BOGDANOWICZ
CELE:
rozwijanie orientacji w schemacie ciała i przestrzeni;
rozwijanie pamięci wzrokowej, słuchowej, doskonalenie koordynacji wzrokowo-słuchowej;
doskonalenie analizy i syntezy słuchowej;
poznanie cyfry 8, utrwalenie liczenia w zakresie 8, utrwalenie liczebników porządkowych
w zakresie 8;
kształtowanie umiejętności aktywnego słuchania ze zrozumieniem;
rozwijanie motoryki małej i dużej motoryki;
kształtowanie umiejętności pracy i przestrzegania zasad obowiązujących podczas zajęć
dydaktycznych.
METODY PRACY: słowna, czynna, poglądowa.
FORMA ORGANIZACYJNA: praca zbiorowa, praca indywidualna.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: wierszyk dotyczący cyfry 8, rysunek – ośmiornica, piosenka „Lewy
bok, prawy bok”, sprzęt CD, polecenia do ćwiczeń ruchowych - losy, woreczki z grochem, wzory
polisensoryczne, zestawy do pracy indywidualnej - karty pracy, gra logopedyczna „Buźki” wyd.
Harmonia, materiały plastyczne.
LITERATURA:
M.Bogdanowicz „Metoda Dobrego Startu we wspomaganiu rozwoju, edukacji i terapii
pedagogicznej”, Gdańsk, wyd. Harmonia, 2014,
M.Bogdanowicz, M.Barańska, E.Jakacka „Metoda Dobrego Startu. Od wierszyka do cyferki”,
Gdańsk, wyd. Harmonia, 2012.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
ZAJĘCIA WPROWADZAJĄCE:
1. Odgadnijcie kto jest dzisiaj naszym gościem?
• W głębinach mórz i oceanów
już wiele razy ją widziano.
Mówią, że dziwnym jest stworzeniem,
bo ma aż osiem długich ramion.
Jej ciało - osiem nóg i głowa,
i w tym odpowiedź już się chowa.
Powitanie z wykorzystaniem ośmiornicy.
•
2. Ćwiczenia usprawniające orientację w schemacie ciała i przestrzeni.
•
•
•
3. Nauka wierszyka:
Powitań ciąg dalszy – powitania różnymi częściami ciała,
piosenka „Lewy bok, prawy bok”, „Głowa, ramiona, kolana, pięty”,
zabawa kształtująca orientację przestrzenną - „Gdzie znajduje się ośmiornica?”,
To jest właśnie ośmiornica,
takie bardzo dziwne zwierzę,
które ma aż osiem macek!
Gdy policzę, to uwierzę.
Dzieci osłuchują się z wierszem, który ma im towarzyszyć podczas zajęć.
ośmiornica- w jakim środowisku żyje?, czym są macki?, ile ma ramion?
określenie głoski w nagłosie w słowie ośmiornica,
4. Ćwiczenia językowe i rozmowa inspirowana rymowanką.
•
•
• wymienianie innych wyrazów rozpoczynających się głoską o.
5. Ćwiczenia matematyczne.
•
•
•
dokonanie prostej klasyfikacji obrazków na trzy zbiory – koniki morskie, ośmiornice, ryby;
tworzenie zbiorów 8-elementowych,
określanie liczebników porządkowych.
ZAJĘCIA WŁAŚCIWE:
1. Ćwiczenia ruchowe
Polecenia do ćwiczeń przygotowane są w formie losów:
• wykonaj osiem podskoków,
idź osiem kroków do przodu,
•
uważaj jesteś na linie – wykonaj osiem kroków idąc na palcach,
•
stań na jednej nodze i policz do ośmiu.
•
2. Ćwiczenia ruchowo-słuchowe
•
• wystukiwanie rytmu na woreczkach z grochem.
3. Ćwiczenia ruchowo-słuchowo-wzrokowe
•
dzieci mówiąc wierzyk wystukują rytm samodzielnie i w parach,
prezentacja i omówienie budowy wzoru cyfry 8 – dzieci odpowiadają na pytania: jak
wygląda cyfra 8, do czego jest podobna, co im przypomina,
prezentacja poprawnego sposobu pisania cyfry 8 ...