Dodaj publikację
Autor
Aneta Gołdys
Data publikacji
2016-04-10
Średnia ocena
0,00
Pobrań
64

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Lekcje poruszają kwestie Edukacji o Prawach Człowieka, „dotykały” aspektu zachowań, postaw społecznych. Uczniowie utrwalają treści zawarte w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka i Konwencji o Prawach Dziecka. Mierzą się z pojęciem „stereotyp”, próbują przedstawić swój świat, w którym czuliby się bezpiecznie, odgrywają scenki, które przedstawiały codzienne sytuacje dotyczące sposobów dyskryminowania innych. Uświadamiają sobie jak bardzo wielką moc ma słowo, a także uczą się odróżniać potrzeby od zachcianek. Zajęcia mają na celu rozwijanie wiedzy o Edukacji na rzecz Praw Człowieka i Edukacji Obywatelskiej. Pokazują jak być aktywnym i odpowiedzialnym członkiem społeczności, w której wzrastają.
 Pobierz (docx, 66,1 KB)

Podgląd treści

PROJEKT EDUKACYJNY

„Dyskryminacji mówię: NIE!”

czas realizacji projektu: październik-kwiecień

ROK SZKOLNY 2015-2016

Projekt edukacyjny ma na celu zapoznanie uczniów z ich prawami-poprzez odwołanie przede wszystkim do Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka i Konwencji Praw Dziecka. Tematy poruszają kwestie edukacji społecznej, w tym różne zachowania i postawy. Proponowane tematy w szczególności koncentrują się na wątku tematycznym jakim jest „Dyskryminacja”. Pomysły na realizację zajęć zaczerpnęłam z „KOMPASIKA” - poradnika „Edukacji na rzecz Praw Człowieka w pracy z dziećmi”, powstałego w oparciu o doświadczenia zdobyte podczas realizacji wysoko ocenionego „Młodzieżowego Programu Edukacji na rzecz Praw Człowieka” oraz odnoszącego sukcesy poradnika „KOMPAS – Edukacja o Prawach Człowieka w pracy z młodzieżą”. „KOMPASIK” jest polskim wydaniem poradnika „COMPASITO”, poruszającego kwestie Edukacji o Prawach Człowieka. To druga, po „KOMPASIE”, przygotowana przez Radę Europy publikacja przedstawiająca nowatorskie podejście do promowania tego, jakże ważnego tematu – tym razem wśród najmłodszych. W 2009 r. poradnik został pozytywnie zaopiniowany przez ówczesnego Ministra Edukacji Narodowej – Katarzynę Hall.

Projekt zawiera scenariusze 7 tematów. Zajęcia będą prowadzone systematycznie raz w miesiącu, chyba, że potrzeby uczniów będą wymagały rozszerzenia omawianego wątku bądź poruszenia innych zagadnień. Każde zajęcia będą zakończone omówieniem-ewaluacją.

Temat nr 1: Prawa gekona

Czas trwania: 45 minut

Rodzaj zajęć: gra wyobraźni, burza mózgów, dyskusja

Krótka charakterystyka: Dzieci wyobrażają sobie, jakiej opieki potrzebuje gekon, a następnie rozciągają te potrzeby na dzieci oraz ich prawo do życia i rozwoju.

Cele:

Przybliżenie dzieciom treści Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Konwencji o Prawach Dziecka

Pokazanie dzieciom, że mają instynktowną znajomość Praw dziecka

Powiązanie ludzkich potrzeb z prawami człowieka

Przygotowania: Przygotowanie tabeli i odbitek PDPC i Konwencji o Prawach Dziecka

Materiały: papier i flamastry, egzemplarze PDPC i Konwencji o Prawach Dziecka

Przebieg zajęć:

1. Dzieci, wyobrażają sobie, że dostały gekona, o którego mają dbać i nadać mu imię. Muszą

zatroszczyć się o wszystko, co jest mu potrzebne do tego, by był szczęśliwy, bezpieczny i zdrowy. By zajęcia były atrakcyjniejsze, na lekcję zostanie przyniesiony prawdziwy gekon.

Nauczyciel pyta: „Czego potrzebuje gekon?”. Dzieci mogą zaproponować, np. akwarium, jedzenie, wodę, ruch, opiekę, miłość czy też towarzystwo innego gekona. Prowadzący pisze na tablicy „GEKON” (lub nadane mu imię) w górnym lewym polu tabeli i zapisuje poniżej odpowiedzi dzieci.

2. Następnie nauczyciel pyta: „Kto odpowiada za to, by gekon dostał wszystko, czego potrzebuje?” Zapisuje odpowiedzi udzielone przez dzieci – mogą to być one same lub ktokolwiek, kto jest właścicielem gekona.

3. Nauczyciel potwierdza, że takie rzeczy, jak jedzenie, woda i akwarium, są rzeczywiście potrzebne gekonowi do życia, po ...