Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Nela Drywulska
Scenariusz lekcji zajęść technicznych w klasie VI szkoły podstawowej
Temat:
"Mały pstryczek - elektryczek" – domowa instalacja elektryczna.
Cele:
• przedstawia drogę, jaką dociera do odbiorców prąd,
• wylicza elementy wchodzàce w skład instalacji elektrycznej,
• wyjaśnia, jakie zagrożenia wiążą się z funkcjonowaniem instalacji i określa
•
sposoby zapobiegania tym zagrożeniom,
charakteryzuje rodzaje obwodów elektrycznych, omawia ich budowę oraz
zastosowanie,
• odczytuje informacje z różnych źeródeł,
• odczytuje wskazania liczników energii elektrycznej,
• wskazuje zalety oszczędnego korzystania z mediów,
• oblicza koszty zużycia prądu w gospodarstwie domowym,
• omawia sposoby zmniejszenia kosztów zużycia mediów.
Metody:
rozmowa kierowana,
praca z materiałem multimedialnym (prezentacja),
burza mózgów.
Formy pracy:
indywidualna (kalkulator, ćwiczenie -katra pracy),
grupowa (sposoby oszcz. Korzyści z tego).
Środki dydaktyczne:
podręcznik "Jak to działa",
karta pracy "Energia elektryczna w domu",
komputery z dostępem do Internetu (zajęcia w pracowni komputerowej),
szary papier, flamastry.
Przebieg lekcji:
1. Czynności organizacyjne.
2. Wprowadzenie do tematu lekcji.
I. Rozmowa kierowana nawiązująca do poprzedniego tematu o instalacjach
domowych.
3. Faza realizacyjna
I. Elementy instalacji elektrycznej - prezentacja multimedialna
➔ Wykonanie przez uczniów indywidualnie ćw. 1 z karty pracy ( z
wykorzystaniem podręcznika s.122, 125).
II. Zagrożenia wiążące się z funkcjonowaniem instalacji elektrycznej
zapobieganie im - prezentacja multimedialna
➔ Wykonanie przez uczniów indywidualnie ćw. 2 z karty pracy.
III. Nauczyciel omawia obwody elektryczne równoległe i szeregowe na
przykładzie lampek choinkowych i zabawek z elementami świetlnymi.
➔ Uczniowie wykonują w podręczniku ćw. 12 s.127 - określają jakie
elementy/urządzenia zostały przedstawione na zamieszczonych
schematach obwodów elektrycznych.
IV. Odczytywanie przez uczniów wskazań liczników energii na ilustracjach w
podręczniku ćw. 5, s.131.
V. Jak zmniejszyć zużycie energii i jakie są z tego korzyści
➔ Praca w grupach
Klasa podzielona jest na 2 grupy, pracujące metodą burzy mózgów.
Grupa I stara się wypisać na arkuszu szarego papieru jak najwięcej
metod zaoszczędzenia energii elektrycznej, grupa II wymienia płynące z
tego korzyści.
➔ Podsumowanie ćwiczenia z wykorzystaniem kolejnej części prezentacji
multimedialnej.
VI.
Obliczenia kosztów zużycia energii:
➔ kalkulator internetowy jako narzędzie do ćw. 3 w karcie pracy
http://calculla.pl/koszt_pradu
4. Faza podsumowująca:
I. Rozmowa na temat realnych do wprowadzenia na co dzień oszczędności w
zużyciu energii elektrycznej.
II. Praca domowa:
➔ Na podstawie wskazań licznika energii elektrycznej sprawdzić
tygodniowe zużycie energii w gospodarstwie domowym.
Karta pracy Energia elektryczna w domu
Imię i nazwisko ................................................................. klasa .......................
1. Uszereguj w odpowiedniej kolejności etapy przesyłu energii elektrycznej. W tym podpisz
poszczególne sformułowania cyframi od 1 do 4.
____ tablica rozdzielcza
____ przewody biegnące pod lub nad ziemią
____ elektrownia
____ obwody elektryczne
2 ...