Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM
Szkolnego Koła Wolontariatu
I. WSTĘP
Szkolne Koło Wolontariatu jest cenną formą pracy z uczniami, którzy chcą nieść pomoc drugiemu człowiekowi. Dzieci w okresie dorastania potrzebują pozytywnych wzorców, samorealizacji, dysponują ogromnym potencjałem pomysłów i energii. Wystarczy wskazać im właściwą drogę działań, a praca w kole Wolontariatu daje im taką możliwość. Uczniowie szkoły podstawowej oraz gimnazjum są wrażliwi na krzywdę ludzką i otwarci na potrzeby drugiego człowieka, a szczególnie osób będących w trudnej sytuacji. Problem ten omawiany jest na zajęciach edukacyjnych i lekcjach wychowawczych. Dzieci są wychowywane do niesienia pomocy. Niejednokrotnie widać życzliwość i pomoc wyrażającą się w drobnych gestach w obrębie samej szkoły i środowiska rodzinnego. Chodzi jednak o pogłębienie tego zagadnienia i wyjście dalej tzn. w środowisko lokalne. Uczniowie szkoły podstawowej i gimnazjum są zbyt „mali” na podejmowanie takiej działalności zupełnie samodzielnie. Potrzebują wsparcia i ukierunkowania ze strony nauczycieli i rodziców.
Dzieci często pytają jak zaradzić różnym trudnościom życiowym. W odpowiedzi zrodziła się konieczność założenia i prowadzenia Szkolnego Koła Wolontariatu. Koło to przygotowuje do ofiarności i służby bliźniemu.
II. ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE
Program adresowany jest do uczniów klas IV – VI Szkoły Podstawowej oraz I – III Gimnazjum - kreatywnych, chcących pomagać innym bezinteresownie. Ma on charakter wychowawczy, mający na celu rozpowszechnienie zasad altruizmu i życzliwości, poczucia odpowiedzialności za siebie i innych, ma uświadamiać, że pomagać innym można na różne sposoby.
Zawiera zadania oparte na działalności charytatywnej. Polega ona na niesieniu pomocy potrzebującym, wychowywaniu w duchu miłości bliźniego, uwrażliwianiu na cudzą krzywdę i kształtowaniu postaw altruistycznych. Jest odpowiedzią na rodzącą się potrzebę zaspokajania społecznych i duchowych potrzeb dzieci i młodzieży oraz włączenie się młodego pokolenia w pracę na polu miłosierdzia. Jest propozycją pożytecznego spędzania czasu wolnego, spełniania się w życiu, w konkretnych czynach „ dzieląc się sercem”.
Realizacja tego programu pozwoli nauczycielowi podzielić się z uczniami wiedzą wykraczającą poza program obowiązujący w klasach szkoły podstawowej i gimnazjum. Przyczyni się do wdrażania nauki w czyn, pozwoli doświadczyć radości z dawania siebie innym, nauczy braterstwa i da poczucie własnej godności i wartości oraz nauczy ofiarności i dostrzegania w każdym człowieku obecności Boga.
Program pozostawia nauczycielowi swobodę w zakresie wyboru treści i organizacji zajęć w zależności od potrzeb wychowanków.
W programie przyjmuje się koncepcję, że stawanie się miłosiernym uszlachetnia i ubogaca osobę ludzką i pozwala żyć w zgodzie z sobą, bliźnim i z Bogiem.
III. CEL GŁÓWNY:
1. Kształcenie chęci i umiejętności niesienia pomocy drugiemu człowiekowi.
IV. CELE SZCZEGÓŁOWE:
1. Zapoznanie z ideą wolontariatu;
2. Rozwijanie wśród ...