Dodaj publikację
Autor
Justyna Janocha
Data publikacji
2016-04-12
Średnia ocena
0,00
Pobrań
100

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program dla uczniów Szkoły Podstawowej.
 Pobierz (doc, 43,0 KB)

Podgląd treści


PROGRAM PRACY KÓŁKA
DLA DYSLEKTYKÓW

I. CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU

Zgodnie z definicją M. Szczerbińskiego dysleksja to „trudności w czytaniu i pisaniu polegające na zaburzeniach przetwarzania pewnych rodzajów informacji, koniecznych dla przebiegu czynności czytania i pisania, które powstały na wczesnych etapach rozwoju układu nerwowego i częściowo wynikają z uwarunkowań genetycznych".
Pracując z uczniem dyslektycznym, trzeba pamiętać o jego często niskim poczuciu własnej wartości. Eksponowanie, choćby nieumyślne, dysfunkcji ucznia tylko pogłębia jego niechęć do pracy. Najważniejszym zadaniem pedagoga, pragnącego zmotywować ucznia dyslektycznego do nauki, jest stworzenie takiej sytuacji dydaktycznej, dzięki której będzie on mógł odczuwać satysfakcję z wypracowanego przez siebie wyniku.
Coraz więcej uczniów otrzymuje opinię o dysleksji, dysortografii i dysgrafii. Większość wskazań sformułowanych przez pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznej sprowadza się do dostosowania wymagań edukacyjnych ucznia, do konieczności indywidualizowania form pracy z uczniem, do samodzielnej pracy w domu oraz do pracy ucznia pod nadzorem nauczyciela.
Program został przygotowany z myślą o uczniach posiadających opinię o dysleksji rozwojowej. Przeznaczony jest dla uczniów klas IV- VI. Zajęcia odbywać się będą raz w tygodniu w wymiarze jednej godziny.

II. CELE PROGRAMU:

• Rozwijanie sprawności językowej uczniów i mobilizowanie do korzystania ze słownika języka polskiego i słownika ortograficznego
• Wdrażanie uczniów do systematycznej pracy
• Rozwijanie spostrzegawczości, percepcji i pamięci wzrokowo-słuchowej
• Poprawa koncentracji uwagi
• Rozbudzanie wyobraźni przestrzennej
• Doskonalenie umiejętności grafomotorycznej
• Ćwiczenie analizy i syntezy słuchowej oraz słuchu fonematycznego
• Rozwijanie sprawności manualnej i motorycznej
• Rozwijanie umiejętności kojarzenia sytuacyjnego i zapamiętywania pewnych wiadomości
• Wzbogacanie zasobu słownictwa
•  Usprawnienie czytania pod względem bezbłędności, szybkości, techniki i rozumienie
•  Usprawnienie pisania w zakresie bezbłędności, podniesienie poziomu graficznego pisma, wyrobienie szybkości, płynności i precyzji ruchów
• Wzmocnienie wiary we własne siły i możliwości osiągnięcia sukcesu
• Wdrażanie do samokontroli popełnionych błędów
• Przełamywanie niechęci i rezygnacji przy napotkaniu trudności

III. METODY I FORMY PRACY

Stosowaną formą pracy będą zajęcia w małej grupie. Podczas pracy będą stosowane różnorodne metody, tradycyjne, takie jak pokaz, rozmowę, prace z tekstem, a przede wszystkim metody aktywne, dotyczące praktycznej działalności uczniów, twórczej ekspresji oraz uczenia się przez doświadczenie. Planowane jest zastosowanie na zajęciach komputera i ćwiczeń w programach komputerowych, różnego rodzaju gier, krzyżówek i rebusów.
Warunkiem skuteczności realizacji zadań jest właściwy dobór wykorzystanie środków dydaktycznych.

IV. TREŚCI

A. Usprawnianie percepcji wzrokowej:
1. ćwiczenia na materiale obrazkowym
2. ćwiczenia na materiale geometrycznym
3. ćwiczenia na materiale literowym

B. Usprawnianie percepcji słuchowej:
1. ćwiczenia rozwijające mowę i wzbogacające słownictwo
2. kształcenie wrażliwości słuchowej, różnicowanie dźwięków
3. ćwiczenia słuchu fonematycznego
4. ćwiczenia pamięci słuchowej

C. Usprawnianie koordynacji wzrokowo – ruchowej:
1 ...