Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt lekcji biologii w klasie III gimnazjum
Temat lekcji: Wpływ człowieka na funkcjonowanie ekosystemów.
Realizacja podstawy programowej:
Globalne i lokalne problemy ochrony środowiska - X. 1 – uczeń przedstawia przyczyny i analizuje skutki globalnego ocieplenia
Zakres treści:
Rodzaje zasobów przyrody
Skutki nadmiernej eksploatacji zasobów odnawialnych I nieodnawialnych
Mechanizm powstawania efektu cieplarnianego
Sposoby ograniczenia emisji gazów cieplarnianych
Cele lekcji – na poziomie:
Wiadomości – uczeń:
Podaje przykłady zasobów odnawialnych i nieodnawialnych
Przedstawia skutki eksploatacji zasobów odnawialnych i nieodnawialnych
Podaje przyczyny nasilania się efektu cieplarnianego
Wymienia gazy cieplarniane
Umiejętności – uczeń:
Klasyfikuje zasoby przyrody na odnawialne i nieodnawialne
Wykazuje związek pomiędzy nadmierna eksploatacją zasobów odnawialnych a wymieraniem gatunków
Wykazuje związek pomiędzy zanieczyszczeniami środowiska a nasilaniem się efektu cieplarnianego
Przewiduje skutki globalnego ocieplenia
Postaw – uczeń:
Nie jest obojętny na lokalne i globalne problemy ochrony środowiska naturalnego
Aktywnie uczestniczy w zajęciach
Rozwija postawę badawczą
Metody:
Słowne – praca z podręcznikiem, elementy wykładu
Aktywizujące – burza mózgów, pogadanka
Obserwacyjne – oglądanie filmu
Badawcze – analiza danych przedstawionych na wykresie
Formy organizacyjne:
Praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
Podręcznik „Świat biologii 3”
Zeszyt ćwiczeń „ Świat biologii 3”
Płyta multimedialna dołączona do podręcznika
Fragment filmu edukacyjnego „ Pod kloszem, czyli prognoza pogody. Katalog nieszczęść” (http:// zmiany klimatu.pl)
Przebieg lekcji:
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjno – porządkowe
Przypomnienie wiadomości o funkcjonowaniu ekosystemów –przedstawienie uczniom zadań z egzaminów gimnazjalnych z poprzednich lat dotyczących zależności pokarmowych w ekosystemie
Faza realizująca
Uświadomienie uczniom wpływu człowieka na ekosystemy
Podanie tematu lekcji
Podział zasobów na odnawialne i nieodnawialne
Praca z podręcznikiem i płytą multimedialną oraz zeszytem ćwiczeń – analiza wykresów, rysunków schematycznych, fotografii, obserwacja animacji i filmów dotyczących wymierania gatunków, powstawania efektu cieplarnianego i jego efektów
Faza podsumowująca
Podsumowanie wiadomości zdobytych w czasie lekcji - prezentacja fragmentu filmu „ Pod kloszem, czyli prognoza pogody. Katalog nieszczęść”
Wypełnienie przez uczniów kart ewaluacyjnych (zał. 1)
Określenie zadania domowego: zeszyt ćwiczeń, zadanie 3 str 47
Załącznik 1
Karta ewaluacji zajęć:
Oceń w skali 1 – 6
Swoje zainteresowanie tematem lekcji
1 2 3 4 5 6
Zrozumienie treści omawianych podczas lekcji
1 2 3 4 5 6
Zaznacz TAK lub NIE
Czy chciałabyś w przyszłości uczestniczyć w podobnych zajęciach ( z wykorzystaniem komputera i tablicy interaktywnej)?
TAK NIE
Czy po dzisiejszej lekcji podejmiesz działania zmierzające do ograniczenia skutków efektu cieplarnianego?
TAK NIE