Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęć edukacyjnych z zakresu przyrody dla klasy IV.
Temat: Leśna przygoda.
Czas realizacji 90 minut.
Cel ogólny: opis warstw lasu (charakterystycznych gatunków roślin i zwierząt).
Cele szczegółowe:
uczeń nazywa warstwy lasu i zaznacza je na schemacie,
uczeń wymienia po 1 przykładzie roślin i zwierząt z poszczególnych warstw lasu,
uczeń rozróżnia rodzaje lasu: las liściasty, iglasty i mieszany,
uczeń rozpoznaje 3 gatunki drzew: sosna, dąb, brzoza,
uczeń rozpoznaje 3 gatunki zwierząt żyjących w lesie: sarna, dzik, zając.
uczeń przejawia właściwą postawę wobec środowiska: omawia zasady zachowania w lesie.
Metody pracy: pogadanka, burza mózgów, praca z tekstem, uzupełnianie kart pracy, pokaz – prezentacja multimedialna – Las i jego mieszkańcy, drama – gra dydaktyczna.
Środki dydaktyczne: prezentacja multimedialna – „Las i jego mieszkańcy”, ilustracje przedstawiające rośliny i zwierzęta lasu, gałązki drzew (sosna, świerka, dąb, buk, brzoza), karty pracy, nagranie – odgłosy lasu.
Przebieg zajęć:
zajęcia wstępne:
powitanie
sprawdzenie obecności
wprowadzenie do zajęć:
Zagadka - „Gdzie usłyszymy takie dźwięki?” – muzyka z leśnymi odgłosami – szum drzew, stukanie dzięcioła itp.
Zapis tematu lekcji na tablicy i w zeszytach „Leśna przygoda”.
Konkurs wiedzy o lesie:
(pytania zadawane uczniom):
wymień roślinę, którą spotkasz w lesie,
wymień zwierzę żyjące w lesie,
Nauczyciel pokazuje na ilustracjach lub „żywe „ okazy roślin i zadaje pytania: „Co to za roślina, co to za zwierzę?”
co to jest las liściasty? iglasty? mieszany?
podaj 3 zasady zachowania się w lesie.
część postępująca:
prezentacja multimedialna „Las i jego mieszkańcy”.
praca z tekstem:
Tam gdzie szumi las.
Las to bardzo ciekawe środowisko lądowe. Las ma budowę warstwową. Najważniejsze w lesie są drzewa. Tworzą one najwyższą warstwę lasu: warstwę koron drzew. Oprócz drzew w lesie spotkamy krzewy, mchy, paprocie, grzyby. Poniżej warstwy koron drzew rozciąga się warstwa krzewów zwana podszytem, pod nim rosną mchy, grzyby, jagody, paprocie tworząc runo leśne. Opadłe liście, szyszki i inne martwe części roślin i zwierząt tworzą najniższą warstwę lasu – ściółkę. Las jest miejscem życia wielu zwierząt: dzików, saren, jeleni, ptaków, wiewiórek i lisów.
etapy pracy z tekstem:
nauczyciel głośno czyta tekst,
wyjaśniamy znaczenie nieznanych słów,
czytanie tekstu przez uczniów,
uczniowie odpowiadają na pytania zadawane przez nauczyciela, pamiętając o zasadzie – odpowiadamy całym zdaniem,
pytania do tekstu:
odczytaj z tekstu nazwy warstw lasu,
jakie rośliny tworzą podszyt,
jakie rośliny tworzą runo,
co tworzy ściółkę,
jakie zwierzęta żyją w lesie.
wypełnienie kart pracy (załącznik 1)
podsumowanie i zakończenie zajęć:
gra dydaktyczna – drama. „Bawimy się w las”.
Uczniowie otrzymują losowo karteczki z nazwą rośliny rosnącej w lesie (którą poznali na zajęciach), maja ...