Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt lekcji wiedzy o społeczeństwie
Szkoła: Gimnazjum
Klasa: III
Temat lekcji: Unia Europejska wczoraj i dziś.
Czas: 2h
Cele ogólne:
1. Zapoznanie z pojęciem Unia Europejska.
2. Przedstawienie polskiej drogi do struktur europejskich.
3. Zapoznanie z korzyściami, jakie zyskała Polska po przystąpieniu do UE.
4. Przedstawienie historii integrującej się Europy.
5. Doskonalenie pracy z tekstami źródłowymi.
6. Doskonalenie pracy z mapą.
7. Doskonalenie umiejętności czytania prostych wykresów graficznych z danymi statystycznymi.
Cele operacyjne:
1. Uczeń zna i rozumie terminy:
• Unia Europejska
• Integracja Europejska
• Członkowstwo w UE
• Kraje stowarzyszone
• EWWiS
• Euratom
• EWG
• Traktaty europejskie; traktat w Maastricht
2. Uczeń zna postaci: Konrad Adenauer, Robert Schuman.
3. Uczeń rozumie przyczyny integracji europejskiej.
4. Uczeń wymienia najważniejsze etapy integracji europejskiej.
5. Uczeń wymienia najważniejsze instytucje UE.
6. Uczeń rozumie, czym jest UE.
7. Uczeń rozumie znaczenie przystąpienia Polski do UE.
8. Uczeń potrafi wymienić warunki, jakie musiała spełnić Polska, by stać się członkiem UE.
9. Uczeń potrafi opowiedzieć o zmianach, jakie zaszły po wejściu Polski do UE.
10. Uczeń potrafi wymienić symbole UE i krótko opisać ich znaczenie.
11. Uczeń potrafi wytłumaczyć, czym jest unia monetarna.
12. Uczeń potrafi wymienić programy edukacyjne prowadzone w ramach UE.
13. Uczeń potrafi wskazać na mapie kraje członkowskie UE.
Typ lekcji: Poświęcona opracowaniu nowego tematu.
Czas: 2 godziny lekcyjne
Środki dydaktyczne:
• Kuczałek, D. Ura, Wiedza o społeczeństwie. Podręcznik z ćwiczeniami dla uczniów klasy III gimnazjum, Warszawa 2004, s. 60-70
• Iwona Walendziak, Wiedza o społeczeństwie. Zeszyt zadań, Warszawa 2006. strony 58-65 w tym mapa konturowa Europy
• Mapa ścienna Unia Europejska
• Instytucje Unii Europejskiej - plansza dydaktyczna
Metoda:
• Wykład
• Praca pod kierunkiem
• Praca w grupach
• Praca z mapą
• Praca z tekstami źródłowymi (dane statystyczne)
Ogniwa lekcji:
1. Czynności organizacyjno-porządkowe:
Sprawdzanie listy obecności.
2. Rekapitulacja wtórna:
Uczniowie na ostatniej lekcji pisali kartkówkę z działu: Przekształcenia ustroju gospodarczego w Polsce po 1989 roku.
3. Ogniwo wiążące:
Podyktowanie nowego tematu:
Unia Europejska wczoraj i dziś.
4. Opracowanie nowego tematu:
I. Nauczyciel przedstawia cele lekcji i opowiada genezę Wspólnot Europejskich, wspomina także nazwiska założycieli wspólnej Europy. W czasie wykładu nauczyciel wskazuje na mapie państwa, które wchodziły do Wspólnot. Następnie wybrani uczniowie jeszcze raz samodzielnie na mapie ściennej wskazują państwa wchodzące do UE.
II. Nauczyciel prosi uczniów, aby otworzyli książki na stronie 65 i wspólnie z uczniami analizuje etapy tworzenia UE. Nauczyciel pyta uczniów o symbole Unii Europejskiej.
III. Następnie nauczyciel prosi uczniów aby spojrzeli na przygotowane przez nauczyciela materiały z zeszytu ćwiczeń strona 64-65 ...