Dodaj publikację
Autor
Marta Janiszewska
Data publikacji
2016-05-08
Średnia ocena
5,00
Pobrań
205

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program koła chemicznego dla klas drugich gimnazjum zawiera charakterystykę, cele, procedury osiągania celów, treści, założone osiągnięcia uczniów i sposoby ich oceny.
 Pobierz (doc, 44,0 KB)

Podgląd treści


PROGRAM KOŁA CHEMICZNEGO

„ ZOBACZYĆ, WYKONAĆ I ZROZUMIEĆ”

1. Charakterystyka programu

Uczeń aby mógł twórczo rozwijać się musi mieć stworzone odpowiednie warunki, mieć pełną swobodę działania, dostęp do materiałów i odpowiednie zaplecze laboratoryjne.
Rozwój aktywności poznawczej powinien przede wszystkim odbywać się w szkole, podczas zajęć pozalekcyjnych, jak również wykraczać poza ramy budynku.
Uczeń z obszarów wiejskich ma ograniczony dostęp do dodatkowych form edukacyjnych. Dzięki organizacji i prowadzeniu takich zajęć nauczyciel przyczynia się do realizacji zadań związanych z indywidualizacją nauczania oraz poznawania uzdolnień ucznia, co bardzo ułatwia kierowanie jego rozwojem.
Program koła chemicznego obejmuje zajęcia laboratoryjne często łączone z zajęciami wyjazdowymi. Zakłada pobudzanie aktywności poznawczej uczniów poprzez umiejętność powiązania teorii z praktyką. Obserwacja wykorzystania w wielu gałęziach przemysłu teorii wprowadzanych podczas zajęć daje młodemu człowiekowi impuls do dalszych poszukiwań, do chęci rozwoju w tym kierunku i kontynuowania tego dzieła w życiu dorosłym.
Z badań wynika, że zapamiętujemy 90% tego co wykonujemy i 70% tego, co mówimy i piszemy. Uczenie się przez działanie daje największe efekty.
Program ten będzie realizowany w wymiarze jednej godziny tygodniowo dla uczniów zainteresowanych chemią oraz poprzez udział w zajęciach wyjazdowych odbywających się po godzinach lekcyjnych.

1. Cele nauczania:
a) Cele edukacyjne:
- wzbudzanie zainteresowania chemią jako nauką odgrywającą znaczącą rolę we wszystkich dziedzinach działalności człowieka,
- kształtowanie aktywnej postawy badawczej uczniów,
- wpajanie umiejętności bezpiecznego posługiwania się odczynnikami i sprzętem laboratoryjnym,
- tworzenie bodźców do dalszych doświadczeń i poszukiwań,
- uświadomienie zagrożeń dla środowiska związanych z działalnością człowieka,
- rozszerzanie wiedzy o treści spoza programu gimnazjum,
- poznanie techniki pracy w mikroskali,
- samodzielne projektowanie i wykonywanie doświadczeń jako sposób sprawdzania hipotez naukowych,
- wyjaśnianie zjawisk obserwowanych w życiu codziennym, w oparciu o zdobywaną wiedzę,
- udział uczniów w tworzeniu projektów edukacyjnych o tematyce chemicznej,
- przygotowanie uczniów do konkursów chemicznych i ekologicznych.

b). Cele wychowawcze:
- kształtowanie umiejętności współpracy w grupie,
- pomoc uczniom nieśmiałym w przezwyciężaniu słabości, akceptacji grupy,
- wzbudzanie pasji chemią u młodych ludzi, którzy w przyszłości zasilą grono chemików.

3. Procedury osiągania celów:
- planowanie doświadczeń laboratoryjnych z wykorzystaniem techniki mikroskali,
- samodzielne wykonywanie doświadczeń laboratoryjnych (indywidualnie lub w grupach) ze zwróceniem uwagi na bezpieczeństwo,
- demonstracja trudniejszych lub bardziej niebezpiecznych doświadczeń,
- określanie stanu najbliższego środowiska poprzez odpowiednie obserwacje i badania terenowe,
- ćwiczenia rachunkowe, obliczenia stechiometryczne, posługiwanie się tablicami chemicznymi, ćwiczenia w pisaniu równań reakcji (chemografy),
- lekcje wyjazdowe,
- omawianie zajęć wyjazdowych, rozwijanie tematów realizowanych podczas tych warsztatów,
- udział w konkursach chemicznych i przyrodniczych,
- realizacja projektu edukacyjnego
- przygotowanie pokazów doświadczeń chemicznych w ramach promocji szkoły.

4. Treści edukacyjne oraz sposoby ich ...