Dodaj publikację
Autor
TOMASZ KIEWRO
Data publikacji
2016-05-16
Średnia ocena
0,00
Pobrań
38

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Autorski program nauczania i podręcznik do szachów. Skierowany głównie do młodzieży gimnazjalnej i szkół średnich. Dla tych co znają jedynie reguły gry i nic lub niewiele więcej, a także dla średnio zaawansowanych.
 Pobierz (docx, 32,4 KB)

Podgląd treści

_ TOMASZ KbEWRO _

l SZACHOWA EDUKACJA l

AUTORSKI PROGRAM NAUCZANIA SZACHÓW

&

PODRĘCZNIK ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH

Orneta, lato 2015

OGÓLNE ZAŁOŻENIA PROGRAMU

Niniejszy program nauczania przeznaczony jest przede wszystkim dla młodzieży gimnazjalnej i uczniów szkół średnich. Obejmuje więc wychowanków różniących się wiekiem, motywacjami i predyspozycjami, uczniów o niejednolitych uwarunkowaniach społecznych. W swojej praktyce przekonałem się niejednokrotnie, jak szachy wspaniale potrafią integrować młodzież z różnym podejściem do nauki, szkoły i życiowych ambicji. Zaobserwowałem, że wielkie różnice w zachowaniu i stopniu przyswojenia wiedzy szkolnej rozmywają się i bledną przy szachownicy. Oczywiście, z takiego stanu rzeczy korzysta przede wszystkim tzw. uczeń słaby, który dzięki szachowej rywalizacji może się dowartościować i nabrać wiary we własne możliwości. Zdarza się, że po kilku lekcjach szachów zmienia się u młodego człowieka podejście do szkoły i zachowania, a i oceny w dzienniku lekcyjnym czasem pojawiały się wyższe.... Uczeń dobry natomiast może zyskać na szacunku wśród młodzieży dołów społecznych, a także rozwinąć - jak wszyscy szachiści - wiele cech i umiejętności ułatwiających funkcjonowanie w świecie i społeczeństwie. Jakie to cechy i właściwości ? Jest ich naprawdę wiele, więc wymienię te , moim zdaniem, najistotniejsze dla człowieka, nie tylko nastoletniego. (W nawiasach podano elementy edukacji szachowej odpowiadające za rozwój konkretnej cechy czy umiejętności):

- planowanie i konsekwencja własnych działań, antycypacja [strategia, plan gry, przewidywanie

posunięć własnych i przeciwnika, ich następstwa, dotknięta - idzie, postawiona - stoi];

- skupienie, koncentracja, mobilizacja, kształtowanie pamięci [kombinacje, motywy taktyczne,

liczenie wariantów, gra praktyczna i turniejowa];

- analiza, wnioskowanie [ocena pozycji, plan gry];

- rywalizacja, umiejętność wygrywania i przegrywania, szacunek dla innych, tolerancja [rywalizacja

turniejowa i towarzyska];

- opanowanie nerwów, radzenie sobie w sytuacjach stresowych [jak wyżej];

- wizualizacja (tak modna ostatnio), pobudzanie wyobraźni i orientacji przestrzennej [drzewa

wariantów, systemy debiutowe, końcówki, pola kluczowe, budowanie mostu];

- cierpliwość, znaczenie, wykorzystanie i poczucie czasu, punktualność [gra z użyciem zegara

szachowego];

- odwaga, kontrolowane ryzyko, poświęcenie w imię ważniejszych celów [gambity, ofiary,

kombinacje];

- złoty środek, "prawda leży zwykle po środku" [znaczenie szachowego centrum];

- przezorność, zapobiegliwość [profilaktyka w obronie, roszada, szachowa furtka];

- stopniowanie trudności, porządek, hierarchia [siła i rozwój figur];

- rozwijanie intuicji ["wyczuwanie" partnera i konkretnych pozycji];

- elastyczność, radzenie sobie w zmiennych warunkach [gra praktyczna, modyfikacje planu gry];

- zdolności matematyczne, logika [zasada opozycji, reguła kwadratu, manewr trójkątny, liczenie

wariantów, notacja szachowa];

Z powyższego wynika, że szachy w ujęciu turniejowym to także dyscyplina sportowa, z całym bagażem znaczenia tego terminu. Poza tym istnieje pogląd mówiący, iż niektóre z elementów szerzej pojętych szachów mogą być rodzajem twórczości i ocierają się o pojęcie sztuki. Mam ...