Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat: Kraina figur geometrycznych.
Czas: 45 min.
Cele ogólne:
1. Rozpoznawanie i nazywanie podstawowych figur geometrycznych.
2. Kształtowanie intuicji geometrycznej.
3. Nabywanie doświadczeń potrzebnych w procesie uogólniania.
4. Doskonalenie sprawności manualnej.
Cele operacyjne:
1. Dziecko rozpoznaje i nazywa podstawowe figury geometryczne.
2. Dziecko wyróżnia cechy wspólne przedmiotów
3. Dziecko dokonuje uogólnień, nadając wspólne nazwy.
4. Dziecko rysuje po śladzie figury geometryczne.
Metody i formy:
Zadaniowa, praca z całą grupą, praca w małych grupach, praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
Lusterka, , szarfy, klocki – figury geometryczne, karty pracy z figurami geometrycznymi do rysowania po śladzie, ołówek, kredki, druciki kreatywne.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie grupy i podanie tematu zajęć.
2. Wyszukiwanie figur geometrycznych.
• Dzieci siedzą na podłodze. Przed nimi w szarfach, leżą klocki
w kształcie figur geometrycznych. Na polecenie nauczyciela dzieci zamykają oczy, biorą do ręki klocek (losowo) i badają go palcami. Następnie z figur leżących w szarfie wybierają te, które mają cechy jak badany klocek. Po wykonaniu tego zadania dzieci określają wspólną nazwą zgromadzone przez siebie figury. Nauczyciel podaje właściwe nazwy (trójkąt, kwadrat, koło, prostokąt),
a następnie prosi o wyjecie przez dzieci lusterek. Dzieci chuchają na lusterka i rysują na nich zgodnie z poleceniem nauczyciela poszczególne figury geometryczne.
• Nauczyciel dzieli dzieci na grupy. Dzieci losują ukryte w worku figury i tworzą grupy klocków trójkątnych, kwadratowych, okrągłych i prostokątnych. W grupach dzieci ustawiają się w kręgu i odliczając do czterech przyporządkowują sobie daną liczbę.
• Nauczyciel w środku każdego kręgu kładzie na podłodze koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt tak, aby leżały w pewnej odległości
od siebie, a następnie pokazuje wybraną figurę geometryczną
ze swojego zestawu. Zadaniem wszystkich „jedynek” jest odnalezienie i okrążenie tej figury. Pozostali członkowie grupy kontrolują poprawność wykonywania zadania. Kolejną figurę wybraną przez nauczyciela okrążają „dwójki” itd.
3. Utrwalenie kształtów poznanych figur.
Nauczyciel wymienia jedną z figur, a dzieci wodząc w powietrzu palcem rysują jej kształt. Następnie otrzymują od nauczyciela karty pracy
z wykropkowanymi kształtami figur. Ich zadaniem jest narysować figury po śladzie i pokolorować na wybrany przez nauczyciela kolor.
4. „Zaczarowany drucik”.
Dzieci wykonują opisane przez nauczyciela figury geometryczne
z drucika kreatywnego i z pomocą nauczyciela konstruują „łańcuchy” figur geometrycznych. Nauczyciel razem z dziećmi ustala liczebność poszczególnych zbiorów.
5. W krainie figur geometrycznych.
Dzieci pracując w grupach z klocków figur geometrycznych układają wyobrażoną przez nich krainę.
6. Podziękowanie dzieciom za udział w zajęciach.