Dodaj publikację
Autor
Karolina Bernat
Data publikacji
2016-05-20
Średnia ocena
5,00
Pobrań
196

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Przygotowanie do wywołania głoski "r" u dziecka z rotacyzmem uwularnym.
 Pobierz (doc, 40,5 KB)

Podgląd treści


SCENARIUSZ ZAJĘĆ LOGOPEDYCZNYCH
GŁOSKA „r”

Imię i wiek dziecka: Jagoda, 6 lat, 2 miesiące
Diagnoza: dyslalia jednoraka prosta (rotacyzm uwularny)

Cele zajęć:
• usprawnianie narządów mowy,
• przygotowanie do wywołania głoski „r”.

Pomoce:
• lustro,
• gra „Memory logopedyczne”

Przebieg zajęć:
1. Ćwiczenia usprawniające narządy mowy, ze szczególnym uwzględnieniem języka:
• „pokaż łopatę” (wysuwanie szerokiego języka z ust);
• „zaglądanie językiem do gardła” (cofanie szerokiego języka wzdłuż podniebienia);
• „jedzie konik” (coraz szybsze kląskanie językiem o podniebienie twarde);
• mlaskanie (wielokrotne odrywanie języka przyklejonego całą powierzchnią do podniebienia);
• naśladowanie ssania cukierka czubkiem języka;

• odklejanie językiem chrupek kukurydzianych z podniebienia;

• szybkie unoszenie i opuszczanie języka (w kierunku górnych i dolnych zębów), przy szeroko otwartych ustach i nieruchomej żuchwie;
• „czesanie języka” (wysuwanie i wsuwanie go między lekko rozwarte zęby);
• „żucie” języka;
• „masaż” języka poprzez zagryzanie czubka języka zębami;

• parskanie z językiem wysuniętym między wargi.

2. Szybkie powtarzanie za logopedą:
la, la, la... lo, lo, lo..., le, le, le..., lu, lu, lu..., ly, ly, ly..., li, li, li...
ṭ ṭ ṭ ṭ....., ḍ ḍ ḍ ḍ...., ṭ ḍṭ ḍṭ ḍṭ ḍ....
ṭla ṭla ṭla....ṭlo, ṭlo, ṭlo..., ṭle, ṭle, ṭle..., ṭlu, ṭlu, ṭlu, ṭly, ṭly, ṭly, ṭli, ṭli, ṭli
ḍla, ḍla, ḍla..., ḍlo, ḍlo, ḍlo..., ḍle, ḍle, ḍle..., ḍlu, ḍlu, ḍlu..., ḍly, ḍly, ḍly..., ḍli, ḍli, ḍli...
ṭḍa, ṭḍa, ṭḍa..., ṭḍo, ṭḍo, ṭḍo, ṭḍe, ṭḍe, ṭḍe, ṭḍu, ṭḍu, ṭḍu, ṭḍy, ṭḍy, ṭḍy...
ḍḍa, ḍḍa, ḍḍa..., ḍḍo, ḍḍo, ḍḍo..., ḍḍe ḍḍe, ḍḍe..., ḍḍu, ḍḍu, ḍḍu..., ḍḍy, ḍḍy, ḍḍy
3. Powtarzanie najpierw powoli, potem szybko i płynnie:
ṭḍa, ṭḍo, ṭḍe, ṭḍu, ṭḍy,
aṭḍa, aṭḍo, aṭḍe, aṭḍu, aṭḍy
oṭḍa, oṭḍo, oṭḍe, oṭḍu, oṭḍy
eṭḍa, eṭḍo, eṭḍe, eṭḍu, eṭḍy
uṭḍa, uṭḍo, uṭḍe, uṭḍu, uṭḍy
yṭḍa, yṭḍo, yṭḍe, yṭḍu, yṭḍy.
4. Gra „Memory logopedyczne” - dziecko odsłania po 2 obrazki, przestawiające wyrazy z głoską „r” i szuka par.
5. Dziecko powtarza za logopedą wyrazy z „dr” w nagłosie, zamieniając spółgłoskę „d” na „ḍḍḍ”.
Drabina, drań, drapać, dramat, drasnąć, drażnić, drążyć, dreptak, dreszcz , drewniaki , drewniany , drewno , dręczyć , drobny , droga , drogi , drogowskaz , drops , drozd , drożdże , drugi , drób , drut , drużyna .
6. Podziękowanie za wspólną pracę i pożegnanie.