Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
………………………………………………………………………….….. IMIĘ I NAZWISKO ………………………………………………………………………….. Kl. I ……/22pkt. Ocena:
Test składa się z 22 pytań. W każdym pytaniu tylko jedna odpowiedź jest prawidłowa. Odpowiedzi zaznaczaj kółkiem, jeżeli się pomylisz wstaw w kółko krzyżyk i zaznacz inną odpowiedź. POWODZENIA!!!
1. Powietrze to:
A) mieszanina jednorodna gazów
B) związek chemiczny tlenu i azotu
C) związek chemiczny azotu, tlenu, i gazów szlachetnych, głównie argonu
D) niewidzialny gaz
2. Jaki wniosek można sformułować na podstawie przedstawionego schematu doświadczenia i obserwacji zapisanych przez Jurka?
powietrze
płonąca
świeczka
woda
Obserwacje: Świeczka po pewnym czasie gaśnie , a poziom wody w cylindrze miarowym podniósł się do ok. jego objętości.
A) Świeczka gaśnie , ponieważ powietrze „uciekło” z cylindra miarowego. Miejsce powietrza zajęła woda.
B) Powietrze w cylindrze spowodowało zgaśnięcie świeczki „zdusiło płomień”. Woda zajęła objętość płonącego wcześniej płomienia.
C) Świeczka zgasła, ponieważ zabrakło azotu, który podtrzymywał spalanie. Miejsce azotu zajęła woda.
D) Świeczka „zużyła” tlen, który podtrzymywał spalanie. Woda wypełniła miejsce zużytego tlenu.
3. Wskaż, który z uczniów prawidłowo wybrał właściwości powietrza.
a) gaz b) ciecz c) bezbarwny d) bardzo dobrze rozpuszczalny w wodzie e) słodki zapach f) bez smaku g) bez zapachu
h) słabo rozpuszcza się w wodzie i) żółtawe
A) Grzegorz: a, c, f, g, h B) Wojtek: b, c, f, g, h C) Andrzej: a, c, d, f, g, h, i d) Jacek: a, c, e, f, g, h
4. Oblicz, zawartość procentową tlenu i azotu w klasie w m3. Wymiary sali to: 5×4×3m. Pomiń objętość przedmiotów w sali.
A) 26,4m3 tlenu i 68,2m3 azotu B) 21m3 tlenu i 78m3 azotu C) 12,6m3 tlenu i 46,8m3 azotu D) 20m3 tlenu i 156m3 azotu
5. Wskaż, który ze sposobów pozwoli Ci w prawidłowy sposób zebrać tlen do probówki.
6a Przeprowadzono doświadczenie chemiczne, „spalanie pierwiastków chemicznych w tlenie”, które zaprezentowano na poniższym schemacie reakcji:
Obserwacje: Węgiel rozjarzył się mocnym, pomarańczowym płomieniem, siarka spalała się na niebiesko, a magnez spalał się jasnym oślepiającym płomieniem.
węgiel siarka magnez
Tlen
Na podstawie podanych obserwacji i schematu doświadczenia zaznacz prawidłową odpowiedź, wskazując właściwy typ tych reakcji chemicznych.
synteza B) wymiany C) analiza D) rozkład
6 b. Jacek uczy się zapisywać prawidłowo równania reakcji chemicznych oraz rozpoznawać substraty i produkty reakcji, a także pierwiastki i związki chemiczne. Wskaż, które z równań reakcji chemicznych Jacek zapisał poprawnie:
substraty produkt substraty produkty
A) węgiel + tlen tlenek węgla(IV) C) siarka + tlen tlenek siarki(IV)
pierwiastki chemiczne związek chemiczny związki chemiczne pierwiastek ...