Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Żaneta Motylska-Kacprzak
Scenariusz
lekcji języka polskiego
do przeprowadzenia w klasie V
dnia …................................
I. Temat lekcji: Czy wiersze działają na wyobraźnię?
II. Cele lekcji: - kształcenie umiejętności czytania ze zrozumieniem,
- usystematyzowanie wiedzy polonistycznej o poezji,
- kształcenie umiejętności analizy i interpretacji wiersza,
- kształcenie umiejętności wyrażania własnej opinii na temat marzeń dzieci i dorosłych,
- wyrabianie nawyku uważnego czytania poleceń,
- rozwijanie słownictwa poprzez wykonywanie odpowiednich ćwiczeń,
- kształcenie umiejętności logicznego myślenia i sprawnego rozwiązywania ćwiczeń,
- kształcenie umiejętności pracy samodzielnej.
III. Pomoce i środki dydaktyczne: podręcznik, słownik języka polskiego, tablice ze środkami poetyckimi, karty pracy z przygotowanymi ćwiczeniami.
IV. Metody i formy pracy: ćwiczenia, aktywny opis klasyfikujący, burza mózgów, praca indywidualna.
V. Odniesienia do podstawy programowej: I.1.1), 3), 7), 8); II.2.4), 5); II.3.1); III.1.1), 3), 8).
VI. Organizacja czynności dydaktycznych:
sprawdzenie listy obecności,
zaprowadzenie ładu w klasie,
rozmowa na temat marzeń uczniów,
podanie tematu lekcji: Czy wiersze działają na wyobraźnię?
głośne odczytanie wiersza Jana Twardowskiego „Pytanie”,
przypomnienie informacji z klasy IV na temat dowcipu,
wykonanie ćwiczenia „Mam pomysł...” w zmienionej wersji : uczniowie mają za zadanie dopisać dowcipne odpowiedzi do pytań z kart pracy (według wzoru z podręcznika),
odczytanie odpowiedzi,
przypomnienie wiadomości o porównaniu – tworzenie porównań do umysłu dziecka (umysł dziecka jest jak czysta, niezapisana karta; jak nieprzebyta droga; piękny, kolorowy ogród; bezkresne morze),
odczytanie wiersza Joanny Kulmowej „Nie wyrastaj z marzenia”,
wykonanie ćwiczeń 1 – 3 pod tekstem: określenie tematyki utworu, wyjaśnienie funkcji powtórzenia, odszukiwanie adresata i osoby mówiącej,
odpowiedź na pytanie 4 : z jaką reakcją innych ludzi może się spotkać osoba, która lubi marzyć? (można nawiązać do zachowań Ani Shirley – uczniowie poznali treść lektury i wiedzą, jak wyobraźnia wpływała na życie bohaterki – dziewczyna bywała wyśmiewana, wpadała w tarapaty, ale i zyskiwała nowe przyjaźnie, gdyż zabawa z taką osobą była ciekawsza; uczniowie mogą opowiedzieć o zabawach, w których wyobraźnia się przydaje),
usystematyzowanie metodą aktywnego opisu klasyfikującego zakresu wiadomości związanych ze środkami poetyckimi (epitety, porównania, przenośnie, onomatopeja, powtórzenia);
ocena pracy i zaangażowania uczniów w tok lekcji – rozdanie tzw. „zachętek i motywców”, czyli zabawnych naklejek mających na celu motywować uczniów do pracy;
zadanie pracy domowej: Napisz opowiadanie, które zaczniesz słowami: Dzisiaj rano odkryłem/odkryłam, że mam magiczną moc...
W czasie zajęć nauczyciel indywidualizuje proces nauczania, zwracając uwagę, by odpowiedzi do nieco łatwiejszych zadań udzielali uczniowie słabsi, zaś do trudniejszych – zdolni.
ĆWICZENIE:
Zapisz zabawne odpowiedzi do podanych pytań:
Jak się nazywa potomek krowy?
Pokrowiec.
Jak nazywa się kot złomiarza?
Puszek.
Co robi ciągnik ...