Dodaj publikację
Autor
Żaneta Motylska-Kacprzak
Data publikacji
2016-05-23
Średnia ocena
0,00
Pobrań
99

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Dokument zawiera scenariusz lekcji dla klasy V do tematu "Czy wiersze działają na wyobraźnię?". Zajęcia są prowadzone w oparciu o podręcznik dla klasy V szkoły podstawowej wydawnictwa Nowa Era "Słowa na start".
 Pobierz (doc, 41,0 KB)

Podgląd treści


Żaneta Motylska-Kacprzak

Scenariusz
lekcji języka polskiego
do przeprowadzenia w klasie V
dnia …................................

I. Temat lekcji: Czy wiersze działają na wyobraźnię?

II. Cele lekcji: - kształcenie umiejętności czytania ze zrozumieniem,
- usystematyzowanie wiedzy polonistycznej o poezji,
- kształcenie umiejętności analizy i interpretacji wiersza,
- kształcenie umiejętności wyrażania własnej opinii na temat marzeń dzieci i dorosłych,
- wyrabianie nawyku uważnego czytania poleceń,
- rozwijanie słownictwa poprzez wykonywanie odpowiednich ćwiczeń,
- kształcenie umiejętności logicznego myślenia i sprawnego rozwiązywania ćwiczeń,
- kształcenie umiejętności pracy samodzielnej.

III. Pomoce i środki dydaktyczne: podręcznik, słownik języka polskiego, tablice ze środkami poetyckimi, karty pracy z przygotowanymi ćwiczeniami.

IV. Metody i formy pracy: ćwiczenia, aktywny opis klasyfikujący, burza mózgów, praca indywidualna.

V. Odniesienia do podstawy programowej: I.1.1), 3), 7), 8); II.2.4), 5); II.3.1); III.1.1), 3), 8).

VI. Organizacja czynności dydaktycznych:

sprawdzenie listy obecności,

zaprowadzenie ładu w klasie,

rozmowa na temat marzeń uczniów,

podanie tematu lekcji: Czy wiersze działają na wyobraźnię?

głośne odczytanie wiersza Jana Twardowskiego „Pytanie”,

przypomnienie informacji z klasy IV na temat dowcipu,

wykonanie ćwiczenia „Mam pomysł...” w zmienionej wersji : uczniowie mają za zadanie dopisać dowcipne odpowiedzi do pytań z kart pracy (według wzoru z podręcznika),

odczytanie odpowiedzi,

przypomnienie wiadomości o porównaniu – tworzenie porównań do umysłu dziecka (umysł dziecka jest jak czysta, niezapisana karta; jak nieprzebyta droga; piękny, kolorowy ogród; bezkresne morze),

odczytanie wiersza Joanny Kulmowej „Nie wyrastaj z marzenia”,

wykonanie ćwiczeń 1 – 3 pod tekstem: określenie tematyki utworu, wyjaśnienie funkcji powtórzenia, odszukiwanie adresata i osoby mówiącej,

odpowiedź na pytanie 4 : z jaką reakcją innych ludzi może się spotkać osoba, która lubi marzyć? (można nawiązać do zachowań Ani Shirley – uczniowie poznali treść lektury i wiedzą, jak wyobraźnia wpływała na życie bohaterki – dziewczyna bywała wyśmiewana, wpadała w tarapaty, ale i zyskiwała nowe przyjaźnie, gdyż zabawa z taką osobą była ciekawsza; uczniowie mogą opowiedzieć o zabawach, w których wyobraźnia się przydaje),

usystematyzowanie metodą aktywnego opisu klasyfikującego zakresu wiadomości związanych ze środkami poetyckimi (epitety, porównania, przenośnie, onomatopeja, powtórzenia);

ocena pracy i zaangażowania uczniów w tok lekcji – rozdanie tzw. „zachętek i motywców”, czyli zabawnych naklejek mających na celu motywować uczniów do pracy;

zadanie pracy domowej: Napisz opowiadanie, które zaczniesz słowami: Dzisiaj rano odkryłem/odkryłam, że mam magiczną moc...

W czasie zajęć nauczyciel indywidualizuje proces nauczania, zwracając uwagę, by odpowiedzi do nieco łatwiejszych zadań udzielali uczniowie słabsi, zaś do trudniejszych – zdolni.

ĆWICZENIE:

Zapisz zabawne odpowiedzi do podanych pytań:

Jak się nazywa potomek krowy?
Pokrowiec.

Jak nazywa się kot złomiarza?
Puszek.

Co robi ciągnik ...