Dodaj publikację
Autor
Agnieszka Górecka
Data publikacji
2016-05-25
Średnia ocena
0,00
Pobrań
136

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz przeznaczony jest dla uczniów klas I - III SP. Inscenizacja związana jest z historią naszego kraju - od rozbiorów Polski do odzyskania niepodległości.
 Pobierz (doc, 34,5 KB)

Podgląd treści


SCENARIUSZ INSCENIZACJI ZWIĄZANEJ Z NIEPODLEGŁOŚCIĄ POLSKI
KLASA III SP

Scenografia: W głębi sceny na ścianie wizerunek orła w koronie. Na scenie makiety drzew, po bokach sceny, w wazonach utknięte gałązki świerku i brzozy, na środku ustawiony brzozowy krzyż, po prawej stronie sceny tablica zasłonięta czarnym materiałem.

Utwór marszu z bajki „Pszczółka Maja”
Uczniowie przebrani w stroje żołnierzy.

Scena 1 ( sytuacja na wesoło) Dowódca prowadzi żołnierzy na wzór mrówek z „ Pszczółki Mai”.
Gapa – jeden z uczniów ciągle robi coś nie tak – potyka się, rozgląda się dookoła, nie dotrzymuje kroku pozostałym żołnierzom.

Scena 2 Żołnierze ustawiają się obok krzyża. Dowódca prowadzi musztrę. Gapa źle odlicza i ustawia się tyłem do dowódcy. Za to jest strofowany.

Dowódca
Dzień 11 listopada jest polskim świętem narodowym. Ale zanim nadszedł, kraj nasz znajdował się 123 lata pod zaborami: rosyjskim, pruskim i austriackim. Przez tyle lat zaborcy próbowali wykorzenić u Polaków ich kulturę, język, religię. Dzięki patriotycznej postawie naszych pradziadków najcenniejsze wartości zostały ocalone. Walczyli za Polskę i oddawali za nią życie. Tysiące Polaków ginęło na obcych ziemiach w Legionach Polskich, służąc Napoleonowi. Potem nastąpiły powstania: listopadowe, styczniowe, które zakończyły się klęską. Zaborcy byli zbyt silni Trzeba więc było czekać! Być poddanym, ale mieć honor.
Uczyć się j. polskiego i pamiętać o historii. A historię Polska ma piękną.

F. Chopin „ Etiuda Rewolucyjna”

Drama: trzech zaborców tnie mapę Polski na tle muzyki „ Etiuda Rewolucyjna”.
( uczniowie – zaborcy, przybrani w szarfy z napisami: „ Zabór pruski”, „Zabór rosyjski”,
„ Zabór austriacki”, kłócą się o mapę Polski, następnie namawiają się i tną mapę na trzy części.).
W tym czasie dwie uczennice zawieszają na czarnym materiale daty „1772”, „1793”, „1795”.

Żołnierz I
Upadła Polska po trzecim rozbiorze, zniknęła z mapy Europy. Jednak Polacy nie poddawali się. W listopadzie podjęli powstanie zbrojne, mając w sercach nadzieję na odzyskanie wolności.

Żołnierz II
A gdy na wojenkę szli Ojczyźnie służyć,
Żołnierz III
wicher wiał im w oczy od rozstajnych dróg,
Żołnierz IV
niebo się nad nimi zaczynało chmurzyć,
Żołnierz V
pod deszczową chmurą, w polu krakał kruk.
Żołnierz VI
Nikt im iść nie kazał – poszli, bo tak chcieli,
Żołnierz VII
bo takie dziedzictwo wziął po dziadach wnuk.
Żołnierz VIII
Nikt nie pytał o nic, wszyscy wiedzieli,
Żołnierz IX
za co idą walczyć, komu płacić dług.
(E. Słoński)

Piosenka: „ Maszerują Strzelcy, maszerują”

Nie noszą lampasów, lecz szary ich strój,
Nie noszą ni srebra, ni złota,
Lecz w pierwszym szeregu, podąża na bój
Piechota, ta szara piechota.

Maszerują strzelcy ...