Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ CZYTELNICZYCH w przedszkolu
w grupie 4-latków
Autor scenariusza: Alfreda Rogalska
TEMAT ZAJĘĆ: W krainie bajek.
CEL OGÓLNY:
-rozwijanie zainteresowań czytelniczych
-doskonalenie umiejętności wypowiadania się pełnym zdaniem
- aktywizowanie wszystkich dzieci
CELE OPERACYJNE:
-dziecko uważnie słucha prezentowanych tekstów.
- potrafi podać cechy charakterystyczne bajkowych postaci
-zna tytuły popularnych bajek i baśni
-potrafi podzielić tytuły bajek na sylaby przy użyciu
-dokonuje syntezy bajkowych postaci
-wzbogaca słownik mowy: bierny i czynny
- myśli logicznie, chętnie się wypowiada
- współpracuje z innymi rówieśnikami
-ujawnia swoje cechy charakteru: śmiałość, pewność siebie, wiarę we własne siły
METODY:
-czynna
-słowna
-oglądowa
FORMY PRACY: zbiorowa, grupowa, indywidualna
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
książeczki w twardych okładkach, fragmenty bajki, postacie bajkowe, klucz w kolorze niebieskim, zielonym, żółtym i czerwonym, zagadki bajkowe, tunel, cztery sztuki hula-hop, uśmiechnięte i smutne buźki , płyta CD z nagraniem piosenki pt. „ Bajeczki” i „Krasnoludki’, bajkowe puzzle, zakładka do ozdabiania, naklejki, kuferek, obrazki do kolorowania, dwa załączniki, rekwizyty ze znanych bajek (strój czerwonego kapturka, koszyczek)
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
Powitanie dzieci.
Witam wszystkie dzieci, a szczególnie te ,które przyszły do przedszkola uśmiechnięte i które lubią bajki.
2. Iskierka przyjaźni (powitanie w kręgu).
3. Słuchanie piosenki pt. „Bajki”.
Zamknijcie oczy i posłuchajcie piosenki.
4. Przeniesienie się w świat bajek – wypowiedzi dzieci ukierunkowane pytaniami:
-Gdzie mieszkają bajeczki? Gdzie idziemy kupować książeczki?
-Kto najczęściej wam czyta bajki?
-Jakie są wasze ulubione bajki (dzielenie nazw na sylaby ).
-Czy chcecie dzisiaj znaleźć się w krainie bajek? ( TO WSPANIALE)
Do tej krainy będzie nas prowadzić dobra wróżka. Czy mój strój przypomina dobra wróżkę/
5. Otwarcie przesyłki i odczytanie listu (załącznik nr 1).Wyjaśnienie kolejnych zadań do pokonania.
6. Przeniesienie się w świat bajek poprzez wspólne zaklęcie „czary mary”.
7.Zdobywanie niebieskiej „Komnaty ” – klucz koloru niebieskiego.
Najpierw przechodzą dzieci, których imię zaczyna się głoską „m”, następnie głoską „k” itd.
8. Wykonanie zadania do zielonej „Komnaty”.
„My jesteśmy krasnoludki” – zabawa w kole – dzieci ilustrują ruchem treść piosenki.
9.Wykonanie zadania do żółtej „Komnaty”.
Rozwiązywanie zagadek:
Jakie imiona mają braciszek i siostrzyczka, którzy w lesie spotkali chatkę zrobioną z piernika? (Jaś i Małgosia)
Kto, za siedmioma górami i za siedmioma lasami mieszkał w chatce maleńkiej z siedmioma krasnoludkami? (Królewna Śnieżka)
Chociaż kłopot z wilkiem miała, wyszła z opresji zdrowa i cała. (Czerwony Kapturek)
Kto wybiegając z pałacu zgubił pantofelek? (Kopciuszek)
10.Wejście do „Czerwonej Komnaty”. Sprawdzenie znajomości bajki Czerwonego Kapturka z tajemniczego rękopisu do którego wkradł się psotnik i pozamieniał niektóre wyrazy w bajce. Jeśli rozpoznacie, że coś się nie zgadza, klaśnijcie ...