Dodaj publikację
Autor
Sylwia Kuźdub
Data publikacji
2016-05-26
Średnia ocena
0,00
Pobrań
139

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

"Jak motywować dziecko do nauki?" zbiór kilku podstawowych zasad postępowania dla rodzica, nauczyciela ułatwiających zachęcenie dziecka do nauki.
 Pobierz (docx, 21,8 KB)

Podgląd treści

„ Jak motywować dzieci do nauki?”

O jakości uczenia i wychowania dzieci decydują: nauczyciele, sami uczniowie i rodzice. Każdy z nich jest samo ważny. Jaka jest rola rodziców? Bez ich aktywności edukacja dziecka nie będzie udana. Rodzice wiedzą, że trzeba pomagać w nauce, ale jak to robić w praktyce?

Nie wszystkie dzieci chętnie zabierają się do nauki. Wiele zwleka z odrabianiem lekcji, odkłada szkolne obowiązki na później, z niezadowoleniem siada do książek. Rodzice często zastanawiają się, w jaki sposób zachęcić dziecko do nauki. Uciekają się przy tym do najróżniejszych metod: moralizują (,,Ja w twoim wieku…”), straszą (,,Do niczego w życiu nie dojdziesz”), obiecują drogie prezenty, płacą za dobre oceny. Metody te często okazują się jednak na dłuższą metę nieskuteczne. Każde dziecko jest inne i inne metody będą najlepiej się sprawdzać przy wspieraniu jego motywacji do nauki, ale jest kilka uniwersalnych zasad , by zachęcić dziecko do nauki:

Interesuj się postępami dziecka. Sama obecność rodziców na zebraniu w szkole jest dla dziecka bardzo istotna. Świadczy bowiem o zainteresowaniu, o tym, że są dla rodziców ważni. Równie ważne jest zachowanie ojca, czy matki po przyjściu do domu i sposób przekazania informacji o zebraniu. Dziecko oczekując na powrót rodzica z wywiadówki przeżywa duży stres i to nie tylko to, które ma coś na sumieniu. Po powrocie do domu spróbujmy:

a). powstrzymać emocje. Przekraczając próg domu niekrzyczmy np. „koniec z telewizją

dopóki nie poprawisz ocen” itp.

b). znajdźmy czas na rozmowę

c). nie zaczynajmy od informacji negatywnych. Nauczyciele w szkole starają się doszukać

w każdym dziecku pozytywnych zachowań i to przekazywać rodzicom, a rodzice nie

powinni zapominać o przekazaniu tego dzieciom.

d). mówmy o swoich odczuciach. Np. miło mi było, gdy pani Cię pochwaliła lub

zmartwiło mnie Twoje zachowanie w szkole

e).gdy są problemy- wspólnie ustalmy ich rozwiązani

Wspieraj, ale nie wyręczaj. Rodzice nie muszą na nowo uczyć się tego, co dziecko w szkole. Naukę pozostawmy dzieciom. Rodzice mają dziecko wspierać. Każda ze stron ma własne zadania i obowiązki. Rodzice często za bardzo się angażują. Myślą, że w ten sposób pomagają dziecku, ale brną w ślepą uliczkę,, bo dzieciom coraz mniej zależy na odrabianiu lekcji. W systemie z zachwianą równowagą rodzice często zadają pytania na temat prac domowych, przypominają o odrabianiu lekcji, pytają, czy dziecko odrobiło już lekcje, pomagają w rozwiązywaniu niektórych zadań, wygłaszają kazania lub każą za niewykonanie zadań. Mają poczucie odpowiedzialności za porażki dziecka. Czy te działania są skuteczne? Nie, ponieważ na zadawane ...