Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
„ Jak motywować dzieci do nauki?”
O jakości uczenia i wychowania dzieci decydują: nauczyciele, sami uczniowie i rodzice. Każdy z nich jest samo ważny. Jaka jest rola rodziców? Bez ich aktywności edukacja dziecka nie będzie udana. Rodzice wiedzą, że trzeba pomagać w nauce, ale jak to robić w praktyce?
Nie wszystkie dzieci chętnie zabierają się do nauki. Wiele zwleka z odrabianiem lekcji, odkłada szkolne obowiązki na później, z niezadowoleniem siada do książek. Rodzice często zastanawiają się, w jaki sposób zachęcić dziecko do nauki. Uciekają się przy tym do najróżniejszych metod: moralizują (,,Ja w twoim wieku…”), straszą (,,Do niczego w życiu nie dojdziesz”), obiecują drogie prezenty, płacą za dobre oceny. Metody te często okazują się jednak na dłuższą metę nieskuteczne. Każde dziecko jest inne i inne metody będą najlepiej się sprawdzać przy wspieraniu jego motywacji do nauki, ale jest kilka uniwersalnych zasad , by zachęcić dziecko do nauki:
Interesuj się postępami dziecka. Sama obecność rodziców na zebraniu w szkole jest dla dziecka bardzo istotna. Świadczy bowiem o zainteresowaniu, o tym, że są dla rodziców ważni. Równie ważne jest zachowanie ojca, czy matki po przyjściu do domu i sposób przekazania informacji o zebraniu. Dziecko oczekując na powrót rodzica z wywiadówki przeżywa duży stres i to nie tylko to, które ma coś na sumieniu. Po powrocie do domu spróbujmy:
a). powstrzymać emocje. Przekraczając próg domu niekrzyczmy np. „koniec z telewizją
dopóki nie poprawisz ocen” itp.
b). znajdźmy czas na rozmowę
c). nie zaczynajmy od informacji negatywnych. Nauczyciele w szkole starają się doszukać
w każdym dziecku pozytywnych zachowań i to przekazywać rodzicom, a rodzice nie
powinni zapominać o przekazaniu tego dzieciom.
d). mówmy o swoich odczuciach. Np. miło mi było, gdy pani Cię pochwaliła lub
zmartwiło mnie Twoje zachowanie w szkole
e).gdy są problemy- wspólnie ustalmy ich rozwiązani
Wspieraj, ale nie wyręczaj. Rodzice nie muszą na nowo uczyć się tego, co dziecko w szkole. Naukę pozostawmy dzieciom. Rodzice mają dziecko wspierać. Każda ze stron ma własne zadania i obowiązki. Rodzice często za bardzo się angażują. Myślą, że w ten sposób pomagają dziecku, ale brną w ślepą uliczkę,, bo dzieciom coraz mniej zależy na odrabianiu lekcji. W systemie z zachwianą równowagą rodzice często zadają pytania na temat prac domowych, przypominają o odrabianiu lekcji, pytają, czy dziecko odrobiło już lekcje, pomagają w rozwiązywaniu niektórych zadań, wygłaszają kazania lub każą za niewykonanie zadań. Mają poczucie odpowiedzialności za porażki dziecka. Czy te działania są skuteczne? Nie, ponieważ na zadawane ...