Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Spis treści
strona
Wstęp…………………………………………………………...5
Cele programu……………………………………………….….6
Formy i metody pracy oraz środki do jego realizacji………..…7
Treści…………………………………………………….……...8
Przewidywane osiągnięcia…………………….…………….….9
Procedury osiągania celów…………………………….….…..10
Ewaluacja………………………………………………….……11
Literatura………………………………………………………..12
Przykładowy plan pracy ........................................................13 - 17
Przykłady ćwiczeń wykorzystywanych na zajęciach……………18
Wstęp
Do stworzenia Autorskiego Programu Koła Teatralnego zainspirowały mnie dotychczasowe doświadczenia związane z prowadzeniem tego typu zajęć w różnych placówkach na poziomie szkoły podstawowej. Postanowiłam uporządkować te doświadczenia tak, by w pełni uwzględnić specyfikę szkoły, jej koncepcję, plan pracy oraz tematykę związaną z regionem.
W związku z tym, że uczestnikami zajęć mogą być uczniowie z trzech klas, co roku skład zespołu koła teatralnego się zmienia. Dochodzą nowi ochotnicy, a odchodzą często doświadczeni aktorzy. Dla prowadzącego to zjawisko jest wyzwaniem, które sprawia, że co roku praca w ramach koła jest inna, bo należy w niej uwzględnić predyspozycje i umiejętności uczestników, które zmieniają się ze spotkania na spotkanie. Jest to również powodem, dla którego program koła jest bardzo ogólny, czasem pewne treści i zagadnienia są powtarzane, uzupełniane, modyfikowane oraz ułożone w ten sposób, by można było dokonywać wśród nich swobodnych wyborów.
Głównym celem zajęć jest zainteresowanie uczniów teatrem, jego tajnikami oraz rozwijanie ich umiejętności i zdolności w tym kierunku. Przekłada się to na rozwijanie poczucia własnej wartości, wiary we własne siły i pewności siebie.
Program zakłada wyposażenie uczniów w elementarne pojęcia i wiadomości związane z teatrem tak, by każdy jego uczestnik mógł stać się świadomym odbiorcą sztuk teatralnych, który potrafi wyrazić swe zdanie, swobodnie podyskutować o obejrzanym przedstawieniu, czy w swej wypowiedzi odwołać się do historii i tradycji teatru.
Program zakłada również rozwijanie umiejętności recytatorskich poprzez ćwiczenia dykcji, modulacji i interpretacji tekstów. Umiejętność recytowania, czy zagrania monologu nie jest łatwa, ale wiele jej elementów można wyćwiczyć.
Wymienione zadania nie mogą być realizowane w oderwaniu od siebie, należy je łączyć, nie zapominając o inicjatywach, pomysłach uczniów, których część również powinna być realizowana. Plan pracy koła został podzielony na trzy moduły, które będą realizowane na zajęciach przy pomocy konkretnych metod i ćwiczeń.
Cele programu
Cele ogólne:
- rozbudzanie i rozwijanie umiejętności aktorskich uczniów
- rozbudzanie i rozwijanie umiejętności recytatorskich uczniów
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się o teatrze, jego historii
- przygotowanie do świadomego uczestnictwa w obcowaniu ze sztuką
- rozwijanie wrażliwości, wyobraźni i poczucia estetyki uczniów
- udział uczniów w życiu kulturalnym szkoły i pozaszkolnym
Cele szczegółowe:
zaznajomienie z utworami literackimi i teatralnymi
rozumienie znaczeń dosłownych i prostych znaczeń przenośnych
rozwijanie umiejętności poprawnego i głośnego wypowiadania się
doskonalenie ...