Dodaj publikację
Autor
Ewa Zelek
Data publikacji
2016-05-28
Średnia ocena
0,00
Pobrań
30

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Referat dla nauczycieli.
 Pobierz (docx, 27,0 KB)

Podgląd treści

„Ukochaj dziatwo to słowo rodzinne,

Skarb Twój najdroższy, wspaniały!

Tem słowem usta Twoje niewinne

Pierwszy paciorek szeptały.

A co po Bogu najdroższe dziatki

Dla duszy tkliwej i czystej

Słodkie imiona ojca i matki

Wzięłyście z mowy ojczystej”

Władysław Bełza

Rola nauczycieli we wspomaganiu dzieci z wadami wymowy

Rozwój dziecka jest długotrwałym procesem uwarunkowanym biologicznie i społecznie. W większości przypadków proces rozwoju przebiega prawidłowo, czasami jednak się zdarza, że jest zakłócony lub zaburzony.

Umiejętność poprawnego wysławiania się jest bardzo ceniona. Jednocześnie z wielu badań przeprowadzonych przez poradnie logopedyczne w Polsce wynika, że odsetek dzieci z różnymi wadami wymowy stale wzrasta.

Nauczyciele odgrywają ważną rolę w procesie wspomagania dzieci z wadami wymowy. Nie trzeba być logopedą, żeby umieć pomóc dziecku. Szczególnie ważny jest tu nauczyciel, który spędza najwięcej czasu z dziećmi a więc wychowawca.

Problemy, z jakimi borykają się te dzieci, to często:

- nieśmiałość,

- niskie poczucie własnej wartości,

- problemy z kolegami, którzy wyśmiewają, przedrzeźniają czyjeś trudności,

- problemy z pisaniem – dziecko pisze tak, jak słyszy,

- problemy z czytaniem – czyta niewyraźnie lub opuszczając nierealizowane głoski,

- dysleksja.

Co może zrobić nauczyciel, by pomóc takim dzieciom?

Każdy nauczyciel niezależnie od nauczanej specjalności może prowadzić ćwiczenia:

- motoryki małej i dużej, które wpływają stymulująco na rozwój mowy dziecka,

- słuchowe, muzyczne, wspólne śpiewanie piosenek, układanie wyliczanek, rymowanie wyrazów,

- analizy i syntezy słuchowej wyrazów,

- odwzorowywania, klasyfikowania, szeregowania elementów tematycznych i atematycznych,

- nauki czytania metodą sylabową,

- recytowania utworów z właściwą intonacją i akcentem,

- rozwijania umiejętności komunikowania się, posługiwania się zdaniami poprawnie zbudowanymi pod względem gramatycznym, bogacenie słownictwa,

- powszechnie znane - gimnastyki buzi i języka; zwracać uwagę, by dziecko nie wysuwało języka między zęby oraz oddychało nosem nie buzią; aby zakończenia wyrazów ą, ę nie brzmiały jak dyftongi (om, em)

Wychowawca winien otoczyć szczególną opieką i troską oraz oddziaływaniem psychologicznym dziecko, które zmaga się z wadą. Ogromnym jego atutem będzie umiejętność nawiązania kontaktów z dziećmi, humor, życzliwość, wyrozumiałość, umiejętność wczucia się w sytuację dziecka Należy je stale wspierać oraz mobilizować do pracy w domu ze względu na z reguły długotrwałe i żmudne ćwiczenia logopedyczne, które wymagają cierpliwości i wytrwałości, a młodszym może jej brakować. Warto by nauczyciel współpracował z logopedą np. podczas wypowiedzi na lekcji, czytania poprawiał delikatnie dziecko w zakresie głosek, które już umie powiedzieć (po konsultacji z logopedą); przekazywał informacje, co jeszcze poćwiczyć z dzieckiem np. zmiękczanie głosek, bo mimo że w mowie są ok., w piśmie nie. Nauczyciel powinien zapewnić dziecku poczucie bezpieczeństwa oraz stworzyć warunki do realizacji potrzeby uznania ...