Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Klasa: Ia
Data:25.05.2016 r.
Numer kolejny lekcji : 31
Temat:Symboliczny zapis przebiegu reakcji
Powiązanie z wcześniejszą wiedzą lub innym przedmiotem :
Uczniowie wiedzą, co to jest reakcja chemiczna i potrafią podawać przykłady takich reakcji.
Cele lekcji (nauczyciela):1. zapisuje proste równania reakcji na podstawie zapisu słownego
2. wskazuje substraty i produkty
3. określa typ reakcji;
Cele sformułowane w języku ucznia:
1. Poznam reakcje, w których :
pierwiastki łączą się, związki chemiczne rozpadają się lub substancje wymieniają się pierwiastkami
2. Dowiem się, jak nazywają się substancje używane do reakcji i otrzymywane w jej wyniku.
3. Nauczę się uzgadniać strony równania, tak żeby były sobie równe
„Nacobezu” – „ na co będę zwracał uwagę”:
(wypisać zakres sprawdzanych umiejętności i wiadomości ucznia, najlepiej w formie konkretnych zoperacjonalizowanych czynności, podlegających sprawdzeniu i ocenianiu.
1. Na właściwe rozpoznawanie reakcji syntezy, analizy i wymiany.
2. Na poprawne wskazanie w równaniu substratów i produktów
3. Na poprawne dobieranie współczynników reakcji.
Metody prowadzenia lekcji i aktywności uczniów:
1. Zadanie pytań uczniom:
- Czym się różni reakcja chemiczna od przemiany fizycznej ?
- Podaj przykład reakcji chemicznej z życia codziennego.
2. Podanie tematu lekcji
3. Podanie celów w języku ucznia
4. Zapoznanie uczniów z pierwszą częścią prezentacji dotyczącą rodzajów reakcji chemicznych
5. Wykonanie I części ćwiczenia 1.
6. Zadanie pytania kluczowego
7. Wykonanie doświadczenia przez nauczyciela " Rozkład wody utlenionej przez drożdże"
8. Zadanie pytania uczniom : "Skąd wiemy, że reakcja zaszła ?"
9. Zapoznanie uczniów z pozostałą częścią prezentacji.
10. Wykonanie wspólnie z nauczycielem pierwszych trzech reakcji na karcie pracy w ćwiczeniu 1. Następnie uczniowie wykonują przykłady zlecone przez nauczyciela pokazując na metodniczkach OK, jak radzą sobie z bilansowaniem równań
11. Wspólne rozwiązywanie ćwiczenia 2
12. Zadanie pracy domowej
13. Wypełnianie Ankiety Ewaluacyjnej przez uczniów
Forma sprawdzenia osiągnięcia celu:
- Metodniki OK ( w trakcie lekcji)
- Ankieta ewaluacyjna
Kluczowe pytania do uczniów:
1. Jakim rodzajem reakcji jest pieczenie ciasta?
2. Co wspólnego z bilansowaniem reakcji ma przepis na świąteczny piernik?
Materiały i pomoce dydaktyczne:
- Prezentacja multimedialna
- pokaz : woda utleniona, drożdże, zlewka
- karta pracy
- metodniki Ok
Praca domowa:
Dokończyć kartę pracy rozpoczętą na lekcji.
KARTA PRACY
..................................................
IMIĘ I NAZWISKO
Ćwiczenie 1.Określ typ reakcji chemicznej, następnie uzupełnij współczynniki stechiometryczne w podanych równaniach reakcji chemicznych.a) .... Cu + .... S → .... Cu2S
b) .... H2O → .... H2 + .... O2
c) .... CuO + .... C → .... Cu + .... CO2
d) .... Al + .... O2 → .... Al2O3
e) .... CrO3 + .... C → .... Cr + .... CO2
f) .... HgO → .... Hg + .... O2
g) .... Ag2O → .... Ag + .... O2h) .... Fe2O3 + .... C → .... Fe + .... CO2
i) .... Al + .... Cl2 → .... AlCl3
Ćwiczenie 2 .Na podstawie ...