Dodaj publikację
Autor
Beata Adamczyk
Data publikacji
2016-05-29
Średnia ocena
0,00
Pobrań
73

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz lekcji dla klasy I, zawierający cele podane w języku ucznia. Scenariusz zawiera kartę pracy oraz anonimową ankietę ewaluacyjną dla ucznia.
 Pobierz (docx, 17,9 KB)

Podgląd treści

Klasa: Ia

Data:25.05.2016 r.

Numer kolejny lekcji : 31

Temat:Symboliczny zapis przebiegu reakcji

Powiązanie z wcześniejszą wiedzą lub innym przedmiotem :

Uczniowie wiedzą, co to jest reakcja chemiczna i potrafią podawać przykłady takich reakcji.

Cele lekcji (nauczyciela):1. zapisuje proste równania reakcji na podstawie zapisu słownego

2. wskazuje substraty i produkty

3. określa typ reakcji;

Cele sformułowane w języku ucznia:

1. Poznam reakcje, w których :

pierwiastki łączą się, związki chemiczne rozpadają się lub substancje wymieniają się pierwiastkami

2. Dowiem się, jak nazywają się substancje używane do reakcji i otrzymywane w jej wyniku.

3. Nauczę się uzgadniać strony równania, tak żeby były sobie równe

„Nacobezu” – „ na co będę zwracał uwagę”:

(wypisać zakres sprawdzanych umiejętności i wiadomości ucznia, najlepiej w formie konkretnych zoperacjonalizowanych czynności, podlegających sprawdzeniu i ocenianiu.

1. Na właściwe rozpoznawanie reakcji syntezy, analizy i wymiany.

2. Na poprawne wskazanie w równaniu substratów i produktów

3. Na poprawne dobieranie współczynników reakcji.

Metody prowadzenia lekcji i aktywności uczniów:

1. Zadanie pytań uczniom:

- Czym się różni reakcja chemiczna od przemiany fizycznej ?

- Podaj przykład reakcji chemicznej z życia codziennego.

2. Podanie tematu lekcji

3. Podanie celów w języku ucznia

4. Zapoznanie uczniów z pierwszą częścią prezentacji dotyczącą rodzajów reakcji chemicznych

5. Wykonanie I części ćwiczenia 1.

6. Zadanie pytania kluczowego

7. Wykonanie doświadczenia przez nauczyciela " Rozkład wody utlenionej przez drożdże"

8. Zadanie pytania uczniom : "Skąd wiemy, że reakcja zaszła ?"

9. Zapoznanie uczniów z pozostałą częścią prezentacji.

10. Wykonanie wspólnie z nauczycielem pierwszych trzech reakcji na karcie pracy w ćwiczeniu 1. Następnie uczniowie wykonują przykłady zlecone przez nauczyciela pokazując na metodniczkach OK, jak radzą sobie z bilansowaniem równań

11. Wspólne rozwiązywanie ćwiczenia 2

12. Zadanie pracy domowej

13. Wypełnianie Ankiety Ewaluacyjnej przez uczniów

Forma sprawdzenia osiągnięcia celu:

- Metodniki OK ( w trakcie lekcji)

- Ankieta ewaluacyjna

Kluczowe pytania do uczniów:

1. Jakim rodzajem reakcji jest pieczenie ciasta?

2. Co wspólnego z bilansowaniem reakcji ma przepis na świąteczny piernik?

Materiały i pomoce dydaktyczne:

- Prezentacja multimedialna

- pokaz : woda utleniona, drożdże, zlewka

- karta pracy

- metodniki Ok

Praca domowa:

Dokończyć kartę pracy rozpoczętą na lekcji.

KARTA PRACY

..................................................

IMIĘ I NAZWISKO

Ćwiczenie 1.Określ typ reakcji chemicznej, następnie uzupełnij współczynniki stechiometryczne w podanych równaniach reakcji chemicznych.a) .... Cu + .... S → .... Cu2S

b) .... H2O → .... H2 + .... O2

c) .... CuO + .... C → .... Cu + .... CO2

d) .... Al + .... O2 → .... Al2O3

e) .... CrO3 + .... C → .... Cr + .... CO2

f) .... HgO → .... Hg + .... O2

g) .... Ag2O → .... Ag + .... O2h) .... Fe2O3 + .... C → .... Fe + .... CO2

i) .... Al + .... Cl2 → .... AlCl3

Ćwiczenie 2 .Na podstawie ...