Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz do lekcji przyrody w klasie V
Temat lekcji: Poznajemy mchy.
Cele lekcji:
Wiadomości:
Uczeń potrafi:
- wskazać na planszy części ciała mchu (C),
- wymienić miejsca występowania mchów (A),
- omówić budowę zewnętrzną mchu (B),
- omówić znaczenie mchów w przyrodzie (B),
- podać przykłady wykorzystywania mchów przez człowieka (A).
Umiejętności:
Uczeń potrafi:
- wyjaśnić związek budowy mchów ze sposobem pobierania przez nie wody (C),
- omówić proces rozmnażania się mchów przez zarodniki (B),
- omówić rolę poszczególnych części ciała mchu (B),
- wyjaśnić, dlaczego mchy nazywamy organizmami pionierskimi (B),
- omówić budowę komórki roślinnej (B),
- omówić rolę wybranych struktur komórkowych (B).
Postawy:
- uczeń zna wartość przyrodniczą mchów i cel objęcia ich ochroną.
Metody:
Pogadanka, rozmowa kierowana, burza mózgów, praca z podręcznikiem, aktywny opis klasyfikujący i obserwacja, gra dydaktyczna.
Środki dydaktyczne:
Podręcznik, żywe okazy mchu (zebrane ze ściętych drzew przeznaczonych na opał), lupy, prezentacja multimedialna, Milionerzy - gra dydaktyczna.
Formy pracy:
Praca indywidualna i zbiorowa.
Przebieg lekcji
I. FAZA WPOWADZAJĄCA
I. Czynności organizacyjne (sprawdzenie listy obecności i pracy domowej).
II. Przypomnienie wiadomości i umiejętności z poprzedniej lekcji. Nauczyciel zadaje pytania typu: o jakich roślinach rozmawialiśmy na ostatniej lekcji, gdzie one występują, jak się rozmnażają?
III. Określenie tematu i celu lekcji.
• Zanotowanie przez uczniów tematu lekcji.
II. FAZA REALIZACYJNA
1. Zapoznanie z przykładowymi gatunkami mchów występujących w Polsce (przedstawienie prezentacji multimedialnej).
2. Nauczyciel inicjuje pogadankę na temat środowiska życia mchów. Wprowadza pojęcie „rośliny pionierskie” i tłumaczy jego znaczenie.
3. Nauczyciel dla każdy pary uczniów przygotowuje lupy i żywe okazy mchów. Zleca przeprowadzenie obserwacji budowy zewnętrznej mchu, po czym rysuje na tablicy schematyczny rysunek rośliny i wspólnie z uczniami na zasadzie rozmowy kierowanej opisuje jej budowę z uwzględnieniem funkcji poszczególnych elementów.
• Zanotowanie przez uczniów notatki do zeszytów.
4. Nauczyciel inicjuje burzę mózgów na temat znaczenia mchów w przyrodzie i gospodarce człowieka. Następnie prosi uczniów by przy pomocy podręcznika (strona 178-179) zapisali do zeszytów co najmniej 4 przykłady wykorzystywania i znaczenia mchów. Wybrane osoby odczytują głośno swoje notatki, nauczyciel koryguje ewentualne błędy.
5. *Nauczyciel przypomina komórkową budowę organizmów i omawia budowę komórki roślinnej przy pomocy rysunku znajdującego się w podręczniku – strona 180 (treści nadobowiązkowe).
III. FAZA PODSUMOWUJĄCA
1. Gra dydaktyczna – milionerzy (http://learningapps.org/display?v=pi5rykquc01).
2. Ocena i ewaluacja pracy uczniów na zajęciach.
3. Praca domowa: zadanie 1, 2 i 3 ze strony 38,39 zeszytu ćwiczeń.
Literatura:
Tajemnice przyrody podręcznik dla klasy 5, Janina Ślósarczyk, Ryszard Kozik, Feliks Szlajfer, Nowa Era, Warszawa 2013.
Opracował: Sławomir Gębica