Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PRAWDZIAN WIADOMOŚCI Z NAUKI O JĘZYKU W KL.I
CZASOWNIK
Imię i nazwisko.............................................................................. Kl...........................
1.Określ formy podanych czasowników (osobę, liczbę czas, rodzaj, czas, tryb, aspekt) (5pkt)
rysowalibyście-
niech piszą-
wyjedziemy-
namalowaliście-
ogląda-
2. Podane zdania zamień z konstrukcji strony czynnej na stronę bierną lub odwrotnie. (4pkt)
a.) Nauczyciel jest szanowany przez uczniów.
a.)
b.) Wezbrana rzeka zalała wezbrane łąki.
b.)
c.) Pani Kowalska została poinformowana przez listonosza o nadejściu przesyłki pocztowej.
c.)
d.) Koledzy wybrali Janka na przewodniczącego samorządu klasowego.
d.)
3. Do podanych czasowników niedokonanych dopisz czasowniki dokonane w formie
bezokolicznika. (3pkt)
skakać - klęczeć - wzdychać -
4.Napisz po jednym zdaniu, w którym użyjesz formy 2 osoby liczby pojedynczej trybu
rozkazującego i przypuszczającego czasownika „wezwać” (4pkt)
1.
2.
5. Uzupełnij zdania odpowiednimi formami czasowników w czasie przeszłym (2pkt)
Mama ( zamknąć ) …........................................... okno.
Tato ( wziąć ) …................................................ narzędzia.
6. Jakie znaczenie ma czasownik „ znalazł” w podanych zdaniach? (3pkt)
Janek znalazł bratnią duszę. …..........................................................................
Tomek znalazł skarb. …............................................................................
7. Uzupełnij tabelę tworząc formy 1 osoby liczby pojedynczej. (9pkt)
czas teraźniejszy
czas przeszły
czas przyszły
czasownik
narysować
oglądać
przeczytać
rosnąć
zapiąć
wziąć
8. Odmień czasownik „ iść” w rodzaju męskim w czasie przeszłym, w liczbie pojedynczej. (3pkt)
9. Podkreśl czasowniki nieprzechodnie. (3pkt)
czuć, opisać, wtaczać, drzemać, rosnąć, uprzedzić, rozgrzać.
10. Napisz krótkie opowiadanie pt. „ Mój dzień w szkole”. Użyj jak najwięcej czasowników w
w czasie teraźniejszym. (6pkt)