Dodaj publikację
Autor
Elżbieta Bandoła
Data publikacji
2016-05-30
Średnia ocena
0,00
Pobrań
89

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Test sprawdza wiadomości i umiejętności uczniów klas I gimnazjum z zakresu literatury.
 Pobierz (pdf, 74,0 KB)

Podgląd treści

SPRAWDZIAN WIADOMOSCI Z LITERATURY W KL. I GIM.

Imię i nazwisko......................................................................... Kl............... Gr. B

1. Podaj cechy gatunku literackiego : przypowieść. (3pkt)

2. Opowiedz jak powstał świat według opowieści biblijnej zawartej w Księdze Rodzaju. (3pk)

3. Jaka nauka płynie z przypowieści „ O siewcy” ? (3pkt)

4. Utwór K. Wierzyńskiego pt. „100 m” należy do rodzaju literackiego: (1pkt)

a.) epiki b.) liryki c.) dramatu

5. Uzasadnij swój wybór: (3pkt)

6. Napisz notatkę biograficzną o Tezeuszu, którą można by umieścić np. w encyklopedii. (3pkt)

7. Dlaczego randkę Jimma i Hellen można nazwać pechową, uzasadnij swoją opinię. (3pkt)

8. Wyjaśnij, co to jest przerzutnia. (1pkt)

9. Ułóż krótki tekst, w którym zareklamujesz biblijny Eden. (3pkt)

10. Jaki to środek stylistyczny? (2pkt)

„ zielono mam w głowie i kwiatki w niej kwitną” -
„ duszę błękitną” -
„ z uśmiechem cię w sercu pomieścić, jak bieżnię” -
„ burza kroków mych teraz zniszczy cię, rozgniecie” -

11. Jaki to rodzaj rymu? (3kt.)

Twoje
swoje rym.................................................
mają inne rodzaje rymów............................................................................
odbijają ….......................................................................................................

12. Którzy z poznanych bohaterów literackich kierowali się w życiu miłością i poświęceniem dla
bliźniego i w jaki sposób to realizowali?
(4pkt)

13. Wyjaśnij frazeologizmy: (3pkt)

a.) stajnia Augiasza -

b.) pięta Achillesa -

c.) syzyfowa praca -

SPRAWDZIAN WIADOMOŚCI Z LITERATURY W KL. I GIM.

Imię i nazwisko.................................................................. …....... Kl............. Gr. A

1. Wyjaśnij co to jest mit. (3pkt)

2. Jak starożytne mity tłumaczyły powstanie świata, omów podając przykłady. (3pkt)

3. Jakie dostrzegasz podobieństwa i różnice w opowieści o powstaniu świata między (3pkt)
mitami a tekstem biblijnym?

4. Jakie znaczenie przenośne ma przypowieść „ O siewcy” ? Czego uczy ta przypowieść? (3pkt)

5. Fragment pt. „Pechowa randka” należy do rodzaju literackiego: (1pkt)

a.) epiki b.) liryki c.) dramatu

6. Uzasadnij swój wybór. (3pkt)

7. Dlaczego ateńskiego bohatera Tezeusza można nazwać bohaterem ? Uzasadnij swoją opinię.
(3pkt)

8. Napisz list do Rolanda, w którym wyrazisz swój podziw dla jego wspaniałych czynów. (4pkt)

9. Określ jaki to środek stylistyczny ? (2pkt)

„ muskuł się zwinął w kłębek, jak sprężyna” -
„ motor serca już w uszach walić mi zaczyna” -
„ przestrzeni nienawistna” -
„ białym pasmem” -

10. Jaki to rodzaj rymu? (3pkt)
sprężyna
drży rym....................................
zaczyna inne rodzaje rymów......................................................................
trzy …..................................................................................................

11. Do jakiego rodzaju literackiego należy ballada? (1pkt)

12. Streść balladę „ Świtezianka” (3pkt)

13. Wyobraź sobie, że jesteś Jimmim, bohaterem fragmentu pt. „Pechowa randka” i napisz kartkę z
pamiętnika na temat nieudanego spotkania z Hellen. (3pkt)