Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SPRAWDZIAN WIADOMOŚCI Z LITERATURY W KL. III
POWTÓRZENIE
Imię i nazwisko............................................................................................ Kl.........................
1.Wyjaśnij znaczenie związków frazeologicznych: (4pkt)
Pięta Achillesa -
Z deszczu pod rynnę -
Mól książkowy -
Dolać oliwy do ognia -
2. Następujące słowa zastąp bliskoznacznymi: (5pkt)
aktualny -
kompleksowy -
uniwersalny -
adekwatny -
idealista -
3. Zamień mowę niezależną na mowę zależną. (2pkt)
- Wątpię czy zdążymy przed zmrokiem- powiedział ojciec.
4. Popraw błędy w wypowiedzeniach: (4pkt)
1. Trzech zawodników: Marek, Ewa i Ela odnieśli porażkę.
1.
2. Słyszawszy coś ciekawego, myślę o artykule.
2.
3. Ania kontynuowała dalej swoją wypowiedź.
3.
4. Wyrażenie „gromobicie ciszy” to: (1pkt)
a.) epitet, b.) animizacja, c.) anafora, d.) oksymoron
5. Nazwij części mowy i części zdania w zdaniu: Czytanie prasy jest zajęciem niezwykle (11pkt)
pouczającym.
wyraz
część mowy
część zdania
6. W celu osiągnięcia większej zwięzłości poniższe zdania złożone przekształć w zdania (2pkt)
pojedyncze.
1. Gimnazjalista zapytał, kiedy odbędzie się wycieczka szkolna.
1.
2. Mama powiedziała dzieciom, że żąda od nich posłuszeństwa.
2.
7. Wyraz podstawowy dla wyrazu „gałązki” to: (1pkt)
a.) gałąź, b.) gałęź, c.) gałązka
8. Określ liczbę sylab, ustal średniówkę i rymy. (3pkt)
sylaby -
„ Niechaj mnie Zośka o wiersze nie prosi
Bo kiedy Zośka do ojczyzny wróci, średniówka // -
To każdy kwiatek powie wiersze Zosi,
Każda jej gwiazdka piosenkę zanuci.” rymy -
9. Z fragmentu wiersza K.I. Gałczyńskiego: (6pkt)
„ Zawieź mnie na wyspy szczęśliwe,
Wiatrem łagodnym jak kwiaty, rozwiej
Pokaż mi wody ogromne i wody ciche
Rozmowy gwiazd na gałęziach pozwól mi słyszeć
Dużo motyli mi pokaż, serce motyli przybliż i przytul
Myśli spokojne ponad wodami, pochyl miłością”.
Wypisz:
3 epitety, 2 przenośnie, 1 porównanie
….........................................................................................................................................................
….........................................................................................................................................................
…..........................................................................................................................................................
10. Wyjaśnij, co to jest przerzutnia. (1pkt)
…..........................................................................................................................................................
11. Dopisując bliskoznaczne związki wyrazowe, wyjaśnij znaczenia następujących frazeologizmów
Mieć węża w kieszeni - (3pkt)
Budować zamki na lodzie -
Szukać ze świecą -
SPRAWDZIAN WIADOMOŚCI Z LITERATURY W KL. II
ILIADA , ODYSEJA
Imię i nazwisko.................................................................................................... kl....................
1. Kiedy rozgrywa się akcja eposu „ Iliada” i co jest jej tematem? (2pkt)
2. Przedstaw bohaterów „Iliady”, co o nich wiesz? (4pkt)
Achilles -
Parys -
Hektor -
Agamemnon -
3. Wymień kilka cech charakteru Achillesa: (2pkt)
4. Jaki to środek stylistyczny: „ Gniew, bogini , opiewaj Achilla, syna Peleusa...” (1pkt)
5. Jaką myśl wyraża powyższe zdanie ? (2pkt)
6. Jaki środek stylistyczny występuje we fragmencie: (1pkt)
„ skupił się w sobie i runął (Achilles), jak orzeł o locie podniebnym,
gdy na równinę, znienacka, drapieżny, z chmur mrocznych opada,
by płochliwego zająca lub jagnię porwać bezsilne.”
7. Jaką myśl wyraża powyższy fragment ? (2pkt)
8. Ustal długość wersów: (1pkt ...