Dodaj publikację
Autor
Elżbieta Bandoła
Data publikacji
2016-05-30
Średnia ocena
0,00
Pobrań
138

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Test ma na celu sprawdzenie wiadomości uczniów z zakresu literatury w klasie III gimnazjum.
 Pobierz (pdf, 154,8 KB)

Podgląd treści

SPRAWDZIAN WIADOMOŚCI Z LITERATURY W KL. III

POWTÓRZENIE

Imię i nazwisko............................................................................................ Kl.........................

1.Wyjaśnij znaczenie związków frazeologicznych: (4pkt)

Pięta Achillesa -
Z deszczu pod rynnę -
Mól książkowy -
Dolać oliwy do ognia -

2. Następujące słowa zastąp bliskoznacznymi: (5pkt)

aktualny -
kompleksowy -
uniwersalny -
adekwatny -
idealista -

3. Zamień mowę niezależną na mowę zależną. (2pkt)

- Wątpię czy zdążymy przed zmrokiem- powiedział ojciec.

4. Popraw błędy w wypowiedzeniach: (4pkt)

1. Trzech zawodników: Marek, Ewa i Ela odnieśli porażkę.
1.
2. Słyszawszy coś ciekawego, myślę o artykule.
2.
3. Ania kontynuowała dalej swoją wypowiedź.
3.

4. Wyrażenie „gromobicie ciszy” to: (1pkt)

a.) epitet, b.) animizacja, c.) anafora, d.) oksymoron

5. Nazwij części mowy i części zdania w zdaniu: Czytanie prasy jest zajęciem niezwykle (11pkt)
pouczającym.

wyraz

część mowy

część zdania

6. W celu osiągnięcia większej zwięzłości poniższe zdania złożone przekształć w zdania (2pkt)
pojedyncze.

1. Gimnazjalista zapytał, kiedy odbędzie się wycieczka szkolna.
1.
2. Mama powiedziała dzieciom, że żąda od nich posłuszeństwa.
2.

7. Wyraz podstawowy dla wyrazu „gałązki” to: (1pkt)

a.) gałąź, b.) gałęź, c.) gałązka

8. Określ liczbę sylab, ustal średniówkę i rymy. (3pkt)
sylaby -
„ Niechaj mnie Zośka o wiersze nie prosi
Bo kiedy Zośka do ojczyzny wróci, średniówka // -
To każdy kwiatek powie wiersze Zosi,
Każda jej gwiazdka piosenkę zanuci.” rymy -

9. Z fragmentu wiersza K.I. Gałczyńskiego: (6pkt)

„ Zawieź mnie na wyspy szczęśliwe,
Wiatrem łagodnym jak kwiaty, rozwiej
Pokaż mi wody ogromne i wody ciche
Rozmowy gwiazd na gałęziach pozwól mi słyszeć
Dużo motyli mi pokaż, serce motyli przybliż i przytul
Myśli spokojne ponad wodami, pochyl miłością”.

Wypisz:

3 epitety, 2 przenośnie, 1 porównanie

….........................................................................................................................................................

….........................................................................................................................................................

…..........................................................................................................................................................

10. Wyjaśnij, co to jest przerzutnia. (1pkt)

…..........................................................................................................................................................

11. Dopisując bliskoznaczne związki wyrazowe, wyjaśnij znaczenia następujących frazeologizmów

Mieć węża w kieszeni - (3pkt)

Budować zamki na lodzie -

Szukać ze świecą -


SPRAWDZIAN WIADOMOŚCI Z LITERATURY W KL. II
ILIADA , ODYSEJA

Imię i nazwisko.................................................................................................... kl....................

1. Kiedy rozgrywa się akcja eposu „ Iliada” i co jest jej tematem? (2pkt)

2. Przedstaw bohaterów „Iliady”, co o nich wiesz? (4pkt)

Achilles -
Parys -
Hektor -
Agamemnon -

3. Wymień kilka cech charakteru Achillesa: (2pkt)

4. Jaki to środek stylistyczny: „ Gniew, bogini , opiewaj Achilla, syna Peleusa...” (1pkt)

5. Jaką myśl wyraża powyższe zdanie ? (2pkt)

6. Jaki środek stylistyczny występuje we fragmencie: (1pkt)

„ skupił się w sobie i runął (Achilles), jak orzeł o locie podniebnym,
gdy na równinę, znienacka, drapieżny, z chmur mrocznych opada,
by płochliwego zająca lub jagnię porwać bezsilne.”

7. Jaką myśl wyraża powyższy fragment ? (2pkt)

8. Ustal długość wersów: (1pkt ...