Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
12.12.2013r.
KONSPEKT LEKCJI BIOLOGII W KLASIE II TECHNIKUM OGRODNICZE/ TECHNIKUM LEŚNE
TEMAT: Bakterie – organizmy bezjądrowe.
Zakres treści: Budowa bakterii i ich znaczenie w przyrodzie i życiu człowieka.
Cele szczegółowe (uczeń):
Wiadomości
wie, co to Procaryota,
wymienia składniki komórki bakteryjnej
opisuje, jak przebiegają najważniejsze procesy życiowe bakterii
podaje przykłady znaczenia bakterii w przyrodzie
Umiejętności
potrafi rozpoznawać i narysować kształty komórek bakteryjnych
umie wskazać na rysunku schematycznym składniki komórki bakteryjnej
uzasadnia rolę bakterii w przyrodzie (wskazuje produkty działania bakterii)
Postawy
szacunek dla wszystkich organizmów
dbałość o własne zdrowie
Formy pracy: indywidualna, grupowa
Metody pracy: pogadanka, praca z testem źródłowym
Środki dydaktyczne: podręcznik, fragment tekstu o kształtach komórek bakteryjnych( podręcznik wydawnictwa Nowa Era), książki o chorobach bakteryjnych np. encyklopedia zdrowia, opakowanie po jogurcie, żółty ser, kiszone ogórki, ulotka o szczepionkach.
Przebieg lekcji:
Faza wprowadzająca
1. Czynności organizacyjne.
2. Nauczyciel zadaje pytanie: „Na jakie królestwa podzielono świat organizmów żywych?”
3. Podanie tematu i celów lekcji.
Faza realizacyjna
1.Nauczyciel dzieli klasę na 6 grup ( każda otrzymuje instrukcję, mają 7 min. na przygotowanie i jedna osoba przedstawia klasie zagadnienie).
I grupa czyta fragment tekstu o kształtach komórek bakterii (podr. wydawnictwa Nowa Era). i jeden uczeń rysuje na tablicy, podpisuje nazwy bakterii, pozostali uczniowie notują w zeszycie przedmiotowym.
II grupa czyta fragment tekstu z podręcznika o budowie komórki bakterii, jeden uczeń wymienia składniki komórki bakterii, pozostali zapisują, a następnie wykonują ćw.1 str. 117
III grupa czyta fragment tekstu z podręcznika o odżywianiu,jeden uczeń opisuje sposoby odżywiania się bakterii (cudzożywne, pasożyty, saprobionty, samożywne), pozostali notują w zeszycie przedmiotowym.
IV grupa czyta fragment tekstu z podręcznika o oddychaniu, jeden uczeń wyjaśnia na czym polega oddychanie tlenowe i beztlenowe u bakterii (fermentacja), pozostali notują.
V grupa czyta fragment tekstu z podręcznika o rozmnażaniu bakterii, jeden uczeń omawia rozmnażanie przez podział i płciowe, pozostali notują.
VI grupa czyta fragment tekstu o roli bakterii w przyrodzie i przedstawia klasie jednocześnie prezentuje produkty działania: np. jogurt, ser żółty, kiszone ogórki, encyklopedia zdrowia, itp.(wskazują działanie pozytywne i negatywne bakterii), formułują notatkę.
Faza podsumowująca
1. Nauczyciel sprawdza stopień opanowania przez uczniów materiału , zadając im pytania „Co to są Procaryota?”, „ Jakie są składniki komórki bakterii?’
KARTA PRACY - Polecenia dla uczniów
I grupa czyta fragment tekstu o kształtach komórek bakterii i jeden uczeń rysuje na tablicy, podpisuje nazwy bakterii:
1.Kształty komórek bakteryjnych
a) pojedyncze –ziarenkowce, laseczki, krętki
b) skupienia komórek – kolonie: paciorkowce, gronkowce
II grupa czyta fragment tekstu z podręcznika ...