Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz lekcji dla klasy II Technikum
Temat lekcji
Poezja czasów niepoetyckich.
Cele ogólne wynikające z podstawy programowej
I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji.
Uczeń rozumie teksty o skomplikowanej budowie; dostrzega sensy zawarte w strukturze
głębokiej tekstu; rozpoznaje funkcje tekstu i środki językowe służące ich realizacji;
ma świadomość kryteriów poprawności językowej.
II. Analiza i interpretacja tekstów kultury.
Uczeń stosuje w analizie podstawowe pojęcia z zakresu poetyki; w interpretacji
tekstu wykorzystuje wiedzę o kontekstach, w jakich może być on odczytywany; poznaje
niezbędne dla lektury fakty z historii literatury i innych dziedzin humanistyki;
odczytuje rozmaite sensy dzieła; dokonuje interpretacji porównawczej.
III. Tworzenie wypowiedzi.
Uczeń buduje wypowiedzi o wyższym stopniu złożoności; stosuje w nich podstawowe
zasady logiki i retoryki; ma świadomość własnej kompetencji językowej.
Cele szczegółowe
Uczeń:
- Wyjaśnia pojęcie sonet
- określa rodzaj liryki i wskazuje charakterystyczne dla niego środki stylistyczne w wierszu Do młodych
- odnajduje w utworze elementy programu pozytywistycznego
- prezentuje opinię na temat pozytywistów i romantyków
przedstawioną wierszu przez Asnyka
- wskazuje w Sonecie cechy charakterystyczne dla tego gatunku literackiego
- analizuje sposób przedstawienia miłości w Sonecie
- interpretuje wiersze
Pomoce dydaktyczne:
* podręcznik do języka polskiego Ponad słowami, dział „Pozytywizm”, s. 138–139
Metody pracy:
- heureza
- problemowa
- praca z tekstem
- interpretacja i analiza
Formy pracy
- indywidualna i zbiorowa
Faza wstępna:
Przypomnienie cech literatury pozytywizmu
Literatura, w której dominuje epika ze względów światopoglądowych mająca trafić do szerszego grona odbiorców, teksty pisane językiem prostym, skierowane do każdego typu odbiorcy.
Biografia autora
Zapisanie tematu lekcji
Podanie celów lekcji
Faza właściwa
Odczytanie sonetu na głos
Utwór powstał w roku 1869 czyli tuż po klęsce powstania styczniowego
Określenie cech sonetu- jak zbudowany jest utwór? I jest to gatunek typowy dla jakiej epoki?
Barok, romantyzm
Co jest tematem utworu?
Jak przedstawiona jest miłość?
Z jaką epoką ma związek taki sposób przedstawiania miłości?
Z epoką romantyzmu świadczy o tym przede wszystkim charakterystyczna postawa podmiotu lirycznego
Odczytanie tekstu „Do młodych” na głos.
Utwór powstał w roku 1880 czym różni się od poprzedniego i jaki związek z biografią autora odnajdujecie?
Określenie podmiotu lirycznego i adresata tekstu
Podmiot liryczny ukryty, adresat tekstu określony w tytule
Określenie rodzaju liryki
Liryka zwrotu do adresata, liryka apelu, - kierowane są postulaty do adresata, charakterystyczne zwroty w formie rozkazującej
O co podmiot liryczny apeluje?
Jaki związek mają postulaty z programem pozytywistycznym?
Jaką opinię na temat pozytywistów i romantyków wyraża podmiot liryczny?
W swej twórczości Asnyk stawia na bezkonfliktową koegzystencję epok minionych i nadchodzących. Należy żyć przyszłością nie zapominając ...