Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Plan wynikowy klasa 1 sem. I i II
podręcznik „Ponad słowami”
nr dopuszczenia 425/1/2012 i 425/2/2012
Prezentowany plan wynikowy jest propozycją realizacji materiału zawartego w podręczniku Ponad słowami w pierwszym i drugim semestrze klasy 1. Łącznie obejmuje obowiązkowych 90 godzin lekcyjnych (30 tygodni), ale w związku z faktem ,iż rok szkolny trwa dłużej zaplanowano godziny fakultatywne ok. 24 , do przepracowania w ciągu roku szkolnego w zależności od tempa pracy ucznia lub zdarzeń losowych.
Oznaczenia w tabeli:
# materiał fakultatywny
(G) powtórka z gimnazjum
„Ponad słowami” część I podręcznika do klasy I
Tematyka lekcji
Środki dydaktyczne
Teksty i materiał ilustracyjny
Zagadnienia
Zakres podstawowy
Uczeń:
Zakres rozszerzony
– wymagania określone dla zakresu podstawowego
– wymagania dodatkowe
Uczeń:
Liczba godzin
Odniesienia do podstawy programowej
ANTYK – O EPOCE
Zaplanowanie pracy rocznej
• podręcznik do języka polskiego Ponad słowami
• uwagi o przedmiocie • zapoznanie z podręcznikiem
• podanie listy lektur
• przeprowadzenie testu diagnostycznego
• swobodnie korzysta z podręcznika
• zapoznaje się z listą lektur obowiązujących w klasie 1
• zapoznaje się z listą tekstów przeznaczonych dla zakresu rozszerzonego
1
Fundamenty kultury europejskiej
• podręcznik do języka polskiego Ponad słowami, dział „Starożytność”,
s. 10–15
• oś czasu
• mapa terenów zamieszkiwanych przez Greków w starożytności
• wynalezienie pisma
• pojęcia i terminy:
antyk, klasyczny, monoteizm i politeizm, judaizm i chrześcijaństwo, antropocentryzm, kalokagatia, miasto-
-państwo (polis), demokracja, imperium
• określa, dlaczego wynalezienie pisma miało przełomowe znaczenie
• wyjaśnia nazwę epoki
• właściwie używa przymiotnika klasyczny i wypowiada się na temat fundamentalnej roli starożytności klasycznej w historii kultury europejskiej
• wskazuje różnicę między politeizmem a monoteizmem
• podaje etymologię i znaczenie słowa antropocentryzm w kontekście kultury antyku
• omawia ideę kalokagatii jako ideału człowieczeństwa
• wyjaśnia znaczenia słów miasto-państwo i demokracja i stosuje je do opisu form ustrojowych starożytnej Grecji
• określa, co znaczy pojęcie imperium rzymskie i odnosi je do adekwatnego okresu historycznego
• podaje datę upadku cesarstwa zachodniorzymskiego i przedstawia znaczenie tego wydarzenia w określaniu ram czasowych epoki
• wyjaśnia, kim był Perykles, i odnosi tę postać do złotego wieku w kulturze greckiej
• przedstawia znaczenie prawa rzymskiego dla rozwoju późniejszych kodyfikacji prawnych
• podaje datę podziału cesarstwa rzymskiego na wschodnie i zachodnie
• tłumaczy, co oznacza pojęcie agora
1
I.1.1
I.3.1
Poglądy filozoficzne starożytnych Greków
• podręcznik do języka polskiego Ponad słowami, dział „Starożytność”,
s. 16–19
• Platon, Państwo
• Rafael, Szkoła ateńska
• pojęcia i terminy:
filozofia, arche, materializm, idealizm, zasada złotego środka, epikureizm, stoicyzm, cynizm, hedonizm, sofistyka
• postacie: Sokrates, Platon, Arystoteles
• podstawowe założenia filozofii Sokratesa, Platona, Arystotelesa, stoików i epikurejczyków
• wyjaśnia etymologię oraz znaczenie ...