Dodaj publikację
Autor
Agnieszka Zalewska
Data publikacji
2016-06-02
Średnia ocena
0,00
Pobrań
12

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Plan opracowany na etap edukacyjny dla klasy technikum.
 Pobierz (docx, 330,0 KB)

Podgląd treści

Plan wynikowy klasa 1 sem. I i II

podręcznik „Ponad słowami”

nr dopuszczenia 425/1/2012 i 425/2/2012

Prezentowany plan wynikowy jest propozycją realizacji materiału zawartego w podręczniku Ponad słowami w pierwszym i drugim semestrze klasy 1. Łącznie obejmuje obowiązkowych 90 godzin lekcyjnych (30 tygodni), ale w związku z faktem ,iż rok szkolny trwa dłużej zaplanowano godziny fakultatywne ok. 24 , do przepracowania w ciągu roku szkolnego w zależności od tempa pracy ucznia lub zdarzeń losowych.

Oznaczenia w tabeli:

# materiał fakultatywny

(G) powtórka z gimnazjum

„Ponad słowami” część I podręcznika do klasy I

Tematyka lekcji

Środki dydaktyczne

Teksty i materiał ilustracyjny

Zagadnienia

Zakres podstawowy

Uczeń:

Zakres rozszerzony

– wymagania określone dla zakresu podstawowego

– wymagania dodatkowe

Uczeń:

Liczba godzin

Odniesienia do podstawy programowej

ANTYK – O EPOCE

Zaplanowanie pracy rocznej

• podręcznik do języka polskiego Ponad słowami

• uwagi o przedmiocie • zapoznanie z podręcznikiem

• podanie listy lektur

• przeprowadzenie testu diagnostycznego

• swobodnie korzysta z podręcznika

• zapoznaje się z listą lektur obowiązujących w klasie 1

• zapoznaje się z listą tekstów przeznaczonych dla zakresu rozszerzonego

1

Fundamenty kultury europejskiej

• podręcznik do języka polskiego Ponad słowami, dział „Starożytność”,

s. 10–15

• oś czasu

• mapa terenów zamieszkiwanych przez Greków w starożytności

• wynalezienie pisma

• pojęcia i terminy:

antyk, klasyczny, monoteizm i politeizm, judaizm i chrześcijaństwo, antropocentryzm, kalokagatia, miasto-

-państwo (polis), demokracja, imperium

• określa, dlaczego wynalezienie pisma miało przełomowe znaczenie

• wyjaśnia nazwę epoki

• właściwie używa przymiotnika klasyczny i wypowiada się na temat fundamentalnej roli starożytności klasycznej w historii kultury europejskiej

• wskazuje różnicę między politeizmem a monoteizmem

• podaje etymologię i znaczenie słowa antropocentryzm w kontekście kultury antyku

• omawia ideę kalokagatii jako ideału człowieczeństwa

• wyjaśnia znaczenia słów miasto-państwo i demokracja i stosuje je do opisu form ustrojowych starożytnej Grecji

• określa, co znaczy pojęcie imperium rzymskie i odnosi je do adekwatnego okresu historycznego

• podaje datę upadku cesarstwa zachodniorzymskiego i przedstawia znaczenie tego wydarzenia w określaniu ram czasowych epoki

• wyjaśnia, kim był Perykles, i odnosi tę postać do złotego wieku w kulturze greckiej

• przedstawia znaczenie prawa rzymskiego dla rozwoju późniejszych kodyfikacji prawnych

• podaje datę podziału cesarstwa rzymskiego na wschodnie i zachodnie

• tłumaczy, co oznacza pojęcie agora

1

I.1.1

I.3.1

Poglądy filozoficzne starożytnych Greków

• podręcznik do języka polskiego Ponad słowami, dział „Starożytność”,

s. 16–19

• Platon, Państwo

• Rafael, Szkoła ateńska

• pojęcia i terminy:

filozofia, arche, materializm, idealizm, zasada złotego środka, epikureizm, stoicyzm, cynizm, hedonizm, sofistyka

• postacie: Sokrates, Platon, Arystoteles

• podstawowe założenia filozofii Sokratesa, Platona, Arystotelesa, stoików i epikurejczyków

• wyjaśnia etymologię oraz znaczenie ...