Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
W okresie od 1 września 2013 roku do 31 maja 2016 r. odbyłam staż nauczyciela kontraktowego ubiegającego się o stopień zawodowy nauczyciela mianowanego. Czas trwania stażu był dla mnie okresem intensywnej pracy nad sprostaniem wymaganiom, jakie założyłam sobie w planie rozwoju zawodowego, a także okresem zmian nie tylko jako nauczyciela, ale także jako człowieka.
Poniżej przedstawiam moje sprawozdanie z realizacji działań określonych w planie rozwoju zawodowego, umożliwiających spełnienie wymagań kwalifikacyjnych na stopień nauczyciela mianowanego.
§ 7. 2. 1
Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach
1. Rozpoczynając staż poznałam procedury awansu zawodowego i przygotowałam plan rozwoju zawodowego. Na początku roku szkolnego 2013/14 zapoznałam się z przepisami prawa oświatowego dotyczącymi awansu zawodowego nauczycieli (Rozporządzenie MENiS z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli & 7 ust. 2 pkt 5). Zgodnie z przepisami we wrześniu 2013 r. przygotowałam wniosek o rozpoczęcie stażu na stopień nauczyciela mianowanego oraz opracowałam plan rozwoju zawodowego, który został zatwierdzony przez dyrektora szkoły.
2. Praca nauczyciela nie jest pracą jedynie jednostki, ale współpracą z innymi, bardziej doświadczonymi, kolegami i koleżankami, dlatego też niezwykle ważnym było nawiązanie i ustalenie zasad współpracy z opiekunem stażu. Rozmowy i konsultacje oraz obserwacja zajęć stały się podstawą naszej współpracy. Jej celem było dbanie o mój rozwój i pomyślne ukończenie stażu. Zarówno Pani …….. jak i ……… zawsze służyły mi pomocą, udzielały porad i wsparcia kiedy tego potrzebowałam. Szczególnie ceniłam sobie uwagi dotyczące realizacji celów nowej podstawy programowej, których świadomość i monitorowanie jest szczególnie ważna. Ciekawym i rozwijającym zadaniem okazało się obserwowanie zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu oraz innych nauczycieli i specjalistów (m. in. zajęcia z pedagogiem, psychologiem). Analiza ich pracy oraz wnioski z niej płynące pozwoliły na udoskonalanie mojego warsztatu pracy. Nauczyciele i specjaliści prezentowali różnorodne metody i formy pracy oraz wskazywali swoje spostrzeżenia i uwagi dotyczące funkcjonowania i pracy poszczególnych uczniów. Omawianie zajęć pozwalało na określenie mocnych i słabych stron uczniów, a także kierunku dalszych działań edukacyjno – wychowawczych. Hospitowane lekcje odbywały się na podstawie scenariuszy, w których zamieszczałam przebieg lekcji, cele, metody i formy, a także wykaz środków dydaktycznych wykorzystanych na lekcji. Rozmowy pohospitacyjne z opiekunem oraz wicedyrektorem pozwoliły mi na określenie moich słabych i mocnych stron na prowadzonych przeze mnie zajęciach. Dostrzeżenie przez hospitujących dobrych stron poprowadzonej przeze mnie lekcji było motywacją do kolejnych działań. Wszelkie rady i wskazówki jakie otrzymywałam posłużyły podniesieniu ...