Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
I. Nauka nawiązywania kontaktów w sposób odpowiedni do potrzeb i możliwości uczestnika zajęć rewalidacyjno- wychowawczych.
| | | | |
|CELE GŁÓWNE |CELE SZCZEGÓŁOWE |SPOSOBY REALIZACJI |UWAGI O REALIZACJI |
| | |(metody, formy pracy) | |
|1.Nawiązanie kontaktu w sposób odpowiedni do możliwości |- Kształtowanie umiejętności witania i żegnania się. |- Wprowadzenie struktury zajęć. | |
|i potrzeb uczestniczki zajęć. |- Ćwiczenia reakcji na własne imię. |- Ćwiczenia naśladowcze. | |
| |- Wytwarzanie atmosfery zaufania i bezpieczeństwa |- Zabawy paluszkowe. | |
| |poprzez wprowadzenie stałego porządku zajęć. |- Ćwiczenia posługiwania się gestami. | |
| |- Ćwiczenia w wykonywaniu prostych poleceń: weź, wstań, |- Wprowadzenie komunikacji alternatywnej: piktogramy, | |
| |patrz, dotknij, daj, puść, rzuć. |gesty. | |
II. Kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem na poziomie odpowiadającym indywidualnym możliwościom uczestnika.
| | | | |
|CELE GŁÓWNE |CELE SZCZEGÓŁOWE |SPOSOBY REALIZACJI |UWAGI O REALIZACJI |
| | |(metody, formy pracy) | |
|1.Kształtowanie umiejętności sygnalizowania i |- Ćwiczenia umiejętności wykonywania prostych poleceń. |- Piktogramy, fotografie, gesty. | |
|przekazywania informacji. |- Doskonalenie wokalizacji dźwięków przez dziewczynkę. |- Metoda „Dotyk i komunikacja” M.Ch. Knillów. | |
|2. Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych werbalnych |- Podejmowanie prób wprowadzenia komunikacji |- Ćwiczenia reakcji na własne imię, dźwięk, | |
|i pozawerbalnych. |wspomagającej. |lokalizowanie źródła dźwięku. | |
|3.Wprowadzanie komunikacji alternatywnej. |- Wyzwalanie ekspresji werbalnej, rozwijanie rozumienia |- Werbalizowanie wykonywanych czynności. | |
| |mowy. |- Stymulacja zmysłu słuchu dźwiękami z najbliższego | |
| | |otoczenia. | |
| | |- Elementy bajko terapii | |
| | |i muzykoterapii. | |
III. Usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki, wyrabianie orientacji
w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej.
| | | | |
|CELE GŁÓWNE |CELE SZCZEGÓŁOWE |SPOSOBY REALIZACJI |UWAGI O REALIZACJI |
| | |(metody, formy pracy) | |
|1. Usprawnianie motoryki dużej. |- Kształtowanie ogólnej koordynacji ruchów. |- Ćwiczenia ruchowe metodą aktywności M.Ch. Knillów. | |
|2. Usprawnianie motoryki małej. |- Zmniejszanie napięcia mięśniowego. |- Elementy metody R.R. W. Sherborne. | |
|3. Wyrabianie orientacji |- Kształtowanie świadomości własnego ciała i orientacji |- Elementy masażu klasycznego. | |
|w schemacie własnego ciała |przestrzennej. |- Zabawy manipulacyjne (masy plastyczne, materiały | |
|i orientacji przestrzennej. |- Wyczuwanie poszczególnych części ciała. |sypkie, klocki itp.). | |
| |- Kształtowanie umiejętności manipulacyjnych. |- Zabawy paluszkowe. | |
| |- Wrabianie koordynacji obu rąk. |- Ćwiczenia sprawności palców rąk. | |
| | |- Rozwijanie sprawności manualnej. | |
| | |- Elementy arteterapii (wspomagane malowanie farbami, | |
| | |darcie papieru, lepienie). | |
IV. Wdrażanie do osiągania optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferach życia.
| | | | |
|CELE GŁÓWNE |CELE SZCZEGÓŁOWE |SPOSOBY REALIZACJI |UWAGI O REALIZACJI |
| | |(metody, formy pracy) | |
|1. Zwiększanie aktywności własnej z zakresu samoobsługi.|-Sygnalizowanie w każdy możliwy sposób: głodu, bólu, |- Komunikacja alternatywna, wokalizacja. | |
| |potrzeb fizjologicznych. |- Ćwiczenia prowokujące do zdejmowania odzieży. | |
| |-Kształtowanie biernej współpracy, ruchów nawykowych | | |
| |podczas ubierania, rozbierania, mycia się, jedzenia. | | |
V. Rozwijanie zainteresowań otoczeniem, wielozmysłowe poznanie tego otoczenia, naukę rozumienia zachodzących w nim zjawisk, kształtowanie umiejętności funkcjonowania w otoczeniu.
| | | | |
|CELE GŁÓWNE |CELE SZCZEGÓŁOWE |SPOSOBY REALIZACJI |UWAGI O REALIZACJI |
| | |(metody, formy pracy) | |
|1.Wielozmysłowe poznanie najbliższego otoczenia. |- Bezpośredni i pośredni kontakt ...