Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat: Ja i moje role społeczne
Cele:
Uczniowie wiedzą jak wiele ról pełnią w swoim życiu
Uczniowie potrafią ocenić własne funkcjonowanie w różnych rolach.
Uczniowie dokonują autoanalizy
Metody: gry dydaktyczne, dyskusja
Materiały: kartki, długopisy, mazaki, nożyczki, taśma samoprzylepna, karteczki z nazwami różnych zawodów i ról społecznych (matka, policjant, nauczycielka, ksiądz…), kartki
z niedokończonymi zdaniami.
Przebieg lekcji:
1. Pomocne dłonie
Nauczyciel prosi, aby uczniowie odrysowali na kartkach swoją dłoń i wypisali na niej swoje pozytywne cechy, które pomagają im w relacjach z innymi. Następnie wszystkie dłonie są przyklejane do tablicy. Uczniowie wymieniają te cech, które się najczęściej powtarzają, są to te cechy, dzięki którym łatwiej nam funkcjonować w różnych grupach społecznych.
2. Etykiety
Nauczyciel nakleja na plecach każdego ucznia kartki z nazwami różnych zawodów i ról społecznych. Uczniowie charakteryzują każdą osobę bez mówienia im, jaką nazwę mają przyklejoną na plecach. Na podstawie podanych cech mają określić, co jest napisane na ich kartkach. Po zdjęciu kartek każdy z uczniów mówi, co czuł i myślał o sobie, gdy słyszał określenia od swoich kolegów. Czy ktoś uważa, że było to dla niego krzywdzące? najbardziej
3. Ja, jako…
Uczniowie na kartkach dopisują przymiotniki określające ich funkcjonowanie w danej roli:
Jako córka / syn jestem...
Jako uczeń jestem...
Jako brat / siostra jestem...
Jako przyjaciel jestem...
Jako kolega jestem...
Jako....................(inna rola, jaką pełnię np. sportowiec), jestem…….
Następnie uczniowie zastanawiają się i na drugiej stronie kartki wpisuje przymiotniki, jakimi określiliby ich rodzice, nauczyciele, siostra / brat, przyjaciel, kolega itd.
Uczniowie indywidualnie lub w parach porównują obie listy przymiotników i zastanawiają się nad przyczynami ewentualnych rozbieżności.
4. Podsumowanie
Dyskusja klasowa na temat: w jakim stopniu zmieniamy nasze zachowanie, funkcjonując
w różnych rolach społecznych? W jakim stopniu pełnione funkcje społeczne wyznaczają naszą tożsamość?
Uwaga. Dobrze jest zachęcić uczniów, aby starali się spojrzeć na siebie obiektywnie, unikając samych pozytywnych lub samych negatywnych określeń. Warto też zasugerować uczniom,
by zweryfikowali swoje przypuszczenia i porozmawiali na ten temat ze swoim rodzeństwem, rodzicami, nauczycielami czy kolegami.