Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
UZYSKANIE POZYTYWNYCH EFEKTÓW W PRACY DYDAKTYCZNEJ, WYCHOWAWCZEJ LUB OPIEKUŃCZEJ NA SKUTEK WDROŻENIA DZIAŁAŃ MAJĄCYCH NA CELU DOSKONALENIE PRACY WŁASNEJ I PODNIESIENIA JAKOŚCI PRACY SZKOŁY
§ 8 ust.2 pkt. 1
Podjęte działania :
Analiza dokumentów szkolnych oraz prawa oświatowego dotyczącego awansu zawodowego nauczyciela.
Współpraca z nauczycielami, wychowawcami klas oraz pedagogiem szkolnym.
Zaangażowanie w realizację zadań w zakresie zapewnienia wychowankom bezpieczeństwa na terenie internatu.
Doskonalenie i wzbogacenie własnego warsztatu pracy.
Zaangażowanie w efektywną organizację nauki własnej wychowanków.
Działania wychowawcze na rzecz integracji wychowanków internatu oraz uczniów naszej szkoły, kształtowanie postaw społecznych i patriotycznych .
Wspomaganie działalności Samorządu Uczniowskiego
Opis i analiza
Ad.1
Każdy nauczyciel zobowiązany jest do systematycznego pogłębiania swojej wiedzy, jak również wprowadzania nowatorskich metod i form pracy. Starając się podnosić poziom pracy szkoły poprzez własne doskonalenie, analizowałam szkolne dokumenty takie jak: Statut Szkoły wraz Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania, Program Profilaktyki, Program Wychowawczy.
Na bieżąco zapoznawałam się z dokumentami i aktami prawa oświatowego związanymi z organizacją i funkcjonowaniem szkoły, z przepisami dotyczącymi procedur awansu zawodowego co pomogło mi sformułować wniosek o rozpoczęcie stażu oraz opracować plan rozwoju zawodowego.
Pozytywnym efektem wynikającym z zapoznania się i dogłębnej analizy dokumentów było zdobycie przeze mnie szczegółowej wiedzy, niezbędnej w pracy opiekuńczo-wychowawczej.
Dobra znajomość dokumentacji szkolnej pozwoliła mi odpowiednio ukierunkować pracę, dobrze zrozumieć potrzeby wychowanków, a następnie stosować właściwe formy pracy.
W roku szkolnym 2014/2015 pracując w internacie ,opracowałam i przeprowadziłam wśród wychowanków ankietę na temat mojego obrazu jako wychowawcy oraz działalności internatu. Dzięki temu młodzież może anonimowo ocenić :
- wzajemne relacje z wychowawcą,
- sposób prowadzenia zajęć,
- odnoszenie się do wychowanków,
- to, co im przeszkadza lub pomaga w codziennym życiu w internacie
Ja natomiast mogłam poznać oczekiwania wychowanków wobec internatu, ich zainteresowania a także atmosferę panującą w grupie.
Inspiracją podjęcia działań była chęć doskonalenia własnej pracy jako wychowawcy internatu poprzez poznanie oczekiwań wychowanków, zainteresowań i atmosfery panującej w grupie. Bezpośrednim celem było przygotowanie planu pracy opiekuńczo-wychowawczej z uwzględnieniem pomocy indywidualnej i zespołowej w różnym zakresie. Przeprowadzona ankieta pozwoliła mi na weryfikację dotychczasowych działań podejmowanych przeze mnie i pomogła zaprojektować dalsze.
Pracując jako wychowawca w internacie postanowiłam też dokładnie poznać młodzież nie tylko na podstawie dokumentacji szkolnej, ale również interesowały mnie inne informacje, których nie podaje się w dokumentach formalnych. Uzyskałam w ten sposób wiedzę, która nigdy nie byłaby wypowiedziana na forum grupy, ponieważ niektóre pytania dotyczyły sfery osobistej ucznia i jego rodziny.
Do pozytywnych efektów pracy mogę zaliczyć to , że sporządzony przeze mnie plan pracy opiekuńczo- wychowawczej ...