Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
OPIS I ANALIZA REALIZACJI WYMAGAŃ ZE WSKAZANIEM UZYSKANYCH EFEKTÓW – ZGODNIE Z § 8 UST. 2 PKT 5 ROZPORZĄDZENIA:
Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów wychowawczych lub innych z uwzględnieniem specyfiki i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony
Spis treści:
Opis i analiza przypadku ucznia z trudnościami wychowawczymi i dydaktycznymi (Marcin W.) 86
Opis i analiza przypadku ucznia z trudnościami wychowawczymi oraz brakiem akceptacji przez zespół klasowy (Karolina L.) 90
Rozpoznawanie i rozwiązywanie problemów wychowawczych to zadanie każdego nauczyciela pracującego w szkole. W całej swojej karierze zawodowej, w tym również w okresie stażu wielokrotnie dokonywałam diagnozy uczniów oraz podejmowałam różne, stosowne do sytuacji działania. W tym miejscu chciałabym przedstawić analizę przypadków rozwiązywania problemów wychowawczych Marcina W. i Karoliny L. Opisu i analizy powyższych indywidualnych przypadków dokonałam według następującego schematu:
Identyfikacja problemu.
Geneza i dynamika zjawiska.
Znaczenie problemu.
Prognoza (negatywna i pozytywna).
Propozycje rozwiązań.
Wdrażanie oddziaływań.
Efekty oddziaływań.
OPIS I ANALIZA PRZYPADKU UCZNIA Z TRUDNOŚCIAMI WYCHOWAWCZYMI I DYDAKTYCZNYMI (MARCIN W.)
Identyfikacja problemu
Chłopiec, którego sytuację chcę poddać analizie to Marcin W. – uczeń VI klasy, przejawiający ogromne trudności wychowawcze i dydaktyczne. Jest to poważny problem w szkole, ponieważ dotyczy nie tylko niewłaściwie zachowującego się ucznia, ale negatywnie wpływa również na pozostałych członków klasy, atmosferę, poziom bezpieczeństwa i wyniki w nauce, a także komfort pracy nauczyciela. Marcin od początku nauki sprawiał kłopoty, miał problemy z koncentracją uwagi, przejawiał zachowania agresywne. Chłopiec wymagał szczególnej opieki wychowawczej, specjalnego podejścia i podjęcia wielu działań zaradczych. Dlatego właśnie Marcina wybrałam do niniejszej analizy.
Geneza i dynamika zjawiska
Trzy lata temu objęłam wychowawstwo klasy IV, do zespołu dołączył Marcin, który właśnie powtarzał klasę czwartą, a wcześniej powtarzał również klasę pierwszą. Był zatem dwa lata starszy od swoich rówieśników i od samego początku dał się poznać jako chłopiec mający problemy z przestrzeganiem zasad panujących w szkole. Był ruchliwy, hałaśliwy, nie potrafił usiedzieć w ławce, przeszkadzał w prowadzeniu zajęć, czasem zaczepiał inne dzieci. Sprawiał duże problemy w czasie przerw, dokuczał kolegom i koleżankom, nie reagował na uwagi nauczycieli dyżurujących. Zdarzały mu się ucieczki z ostatnich lekcji.
Do tego dochodziły problemy związane z nauką. Marcin czytał powoli, nie potrafił wydobyć z tekstu potrzebnych informacji. Wypowiadał się niechętnie, krótkimi zdaniami, na ogół po dłuższym zastanowieniu. Pisał bardzo niestarannie i z wieloma różnorodnymi błędami. Nie nadążał za tokiem lekcji, nie wiedział, które ćwiczenie należało wykonywać lub co zanotować. Miał kłopoty z rozwiązaniem zadań o niskim stopniu trudności, nawet przy pomocy nauczyciela.
W związku z utrzymującymi ...