Dodaj publikację
Autor
Anna Matusiak
Data publikacji
2016-07-12
Średnia ocena
5,00
Pobrań
370

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

1. Opis analizy przypadku ucznia z trudnościami dydaktycznymi i wychowawczymi. 2. Opis i analiza przypadku ucznia z trudnościami wychowawczymi i brakiem akceptacji przez zespół klasowy.
 Pobierz (docx, 30,8 KB)

Podgląd treści

OPIS I ANALIZA REALIZACJI WYMAGAŃ ZE WSKAZANIEM UZYSKANYCH EFEKTÓW – ZGODNIE Z § 8 UST. 2 PKT 5 ROZPORZĄDZENIA:

Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów wychowawczych lub innych z uwzględnieniem specyfiki i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony

Spis treści:

Opis i analiza przypadku ucznia z trudnościami wychowawczymi i dydaktycznymi (Marcin W.) 86

Opis i analiza przypadku ucznia z trudnościami wychowawczymi oraz brakiem akceptacji przez zespół klasowy (Karolina L.) 90

Rozpoznawanie i rozwiązywanie problemów wychowawczych to zadanie każdego nauczyciela pracującego w szkole. W całej swojej karierze zawodowej, w tym również w okresie stażu wielokrotnie dokonywałam diagnozy uczniów oraz podejmowałam różne, stosowne do sytuacji działania. W tym miejscu chciałabym przedstawić analizę przypadków rozwiązywania problemów wychowawczych Marcina W. i Karoliny L. Opisu i analizy powyższych indywidualnych przypadków dokonałam według następującego schematu:

Identyfikacja problemu.

Geneza i dynamika zjawiska.

Znaczenie problemu.

Prognoza (negatywna i pozytywna).

Propozycje rozwiązań.

Wdrażanie oddziaływań.

Efekty oddziaływań.

OPIS I ANALIZA PRZYPADKU UCZNIA Z TRUDNOŚCIAMI WYCHOWAWCZYMI I DYDAKTYCZNYMI (MARCIN W.)

Identyfikacja problemu

Chłopiec, którego sytuację chcę poddać analizie to Marcin W. – uczeń VI klasy, przejawiający ogromne trudności wychowawcze i dydaktyczne. Jest to poważny problem w szkole, ponieważ dotyczy nie tylko niewłaściwie zachowującego się ucznia, ale negatywnie wpływa również na pozostałych członków klasy, atmosferę, poziom bezpieczeństwa i wyniki w nauce, a także komfort pracy nauczyciela. Marcin od początku nauki sprawiał kłopoty, miał problemy z koncentracją uwagi, przejawiał zachowania agresywne. Chłopiec wymagał szczególnej opieki wychowawczej, specjalnego podejścia i podjęcia wielu działań zaradczych. Dlatego właśnie Marcina wybrałam do niniejszej analizy.

Geneza i dynamika zjawiska

Trzy lata temu objęłam wychowawstwo klasy IV, do zespołu dołączył Marcin, który właśnie powtarzał klasę czwartą, a wcześniej powtarzał również klasę pierwszą. Był zatem dwa lata starszy od swoich rówieśników i od samego początku dał się poznać jako chłopiec mający problemy z przestrzeganiem zasad panujących w szkole. Był ruchliwy, hałaśliwy, nie potrafił usiedzieć w ławce, przeszkadzał w prowadzeniu zajęć, czasem zaczepiał inne dzieci. Sprawiał duże problemy w czasie przerw, dokuczał kolegom i koleżankom, nie reagował na uwagi nauczycieli dyżurujących. Zdarzały mu się ucieczki z ostatnich lekcji.

Do tego dochodziły problemy związane z nauką. Marcin czytał powoli, nie potrafił wydobyć z tekstu potrzebnych informacji. Wypowiadał się niechętnie, krótkimi zdaniami, na ogół po dłuższym zastanowieniu. Pisał bardzo niestarannie i z wieloma różnorodnymi błędami. Nie nadążał za tokiem lekcji, nie wiedział, które ćwiczenie należało wykonywać lub co zanotować. Miał kłopoty z rozwiązaniem zadań o niskim stopniu trudności, nawet przy pomocy nauczyciela.

W związku z utrzymującymi ...