Dodaj publikację
Autor
Izabela Żukowska
Data publikacji
2016-07-15
Średnia ocena
0,00
Pobrań
68

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Zabawy matematyczne dla dzieci w wieku przedszkolnym, do realizacji w plenerze. Połączenie wysiłku umysłowego z ruchem na świeżym powietrzu. Proponowane ćwiczenia kształtują orientację w schemacie własnego ciała i przestrzeni, wpływają na rozwój logicznego myślenia, liczenia, dodawania i odejmowania. Pomagają również zrozumieć pojęcia wagi i miary, a zadania z treścią i gry wzmacniają odporność emocjonalną dzieci.
 Pobierz (docx, 87,8 KB)

Podgląd treści

MATEMATYKA POD GRUSZĄ

Drodzy rodzice i nauczyciele

Przekazujemy Wam zestaw prostych zabaw, które rozwijają umiejętności matematyczne dzieci w wieku przedszkolnym. Każdą z zabaw można zaaranżować w plenerze, połączenie wysiłku umysłowego z ruchem na świeżym powietrzu daje świetne rezultaty. Opisane poniżej propozycje ćwiczeń kształtują orientację w schemacie własnego ciała i przestrzeni, wpływają na rozwój logicznego myślenia, liczenia, dodawania i odejmowania. Nasze zabawy pomagają również zrozumieć pojęcia wagi i miary, a zadania z treścią i gry wzmacniają odporność emocjonalną dzieci.

Pomysły zostały zebrane podczas realizacji projektu „Matematyka pod gruszą” dofinansowanego przez Fundację mBanku.

Życzymy udanej zabawy!

Urszula Dąbrowska i Izabela Żukowska

Stowarzyszenie Wspierania Aktywności Twórczej „Okno”

Wesoła wyliczanka

Liczba uczestników: 1 - 10

Wiek dzieci: 2 - 5 lat

Dorosły czyta lub mówi głośno wyliczankę, dzieci samodzielnie wskazują odpowiednie części twarzy i ciała.

Pokaż (Jasiu, Krzysiu, Zuziu…), gdzie masz oko?

Gdzie masz ucho, a gdzie nos,

Gdzie masz rękę, a gdzie nogę,

Gdzie na głowie rośnie włos?

Daj mi rękę, tupnij nogą,

Kiwnij głową: „ tak” i „nie”.

Klaśnij w ręce.

Hop do góry!

Razem pobawimy się.

Jeśli dzieci nauczą się wierszyka na pamięć, role się zmieniają – dzieci mówią, a dorośli pokazują.

Ludzie do ludzi

Liczba uczestników: 2 - 10

Wiek dzieci: 2 - 7 lat

Na powietrzu dzieci biegają swobodnie we wszystkich kierunkach. Na umówione hasło (klaśnięcie, gwizdnięcie, sygnał dźwiękowy) wszyscy zatrzymują się w miejscu i jak najszybciej znajdują parę, by stanąć z nią zgodnie z poleceniem prowadzącego:

Głowa do głowy (dzieci dotykają się w parze głowami)

Ucho do ucha (dzieci dotykają się w parze uszami)

Kolano do kolana…

Plecy do pleców itd.

Na hasło „ludzie do ludzi” dzieci całym ciałem „przyklejają się do siebie”.

Kamykowe dyktando

Liczba uczestników: 1 - 10

Wiek dzieci: 3 - 6 lat

Akcesoria: kamyki

Prowadzący zabawę „dyktuje”, gdzie reszta dzieci ma położyć kamyk.

Możemy wprowadzić element rywalizacji i punktować najszybsze dzieci.

Połóż kamyk przed sobą

Połóż kamyk za sobą

Połóż kamyk po swojej prawej stronie

Połóż kamyk po swojej lewej stronie

Połóż kamyk na stole

Połóż kamyk pod stołem

Połóż kamyk obok stołu..itd

Skacz

Liczba uczestników: 1 - 10

Wiek dzieci: 3 - 10 lat

Akcesoria: patyki lub kolorowa kreda

Rysujemy patykiem na piasku lub kredą na chodniku od kilkunastu do dwudziestu kresek o długości ok. 50 cm. Są to pola, które dzieci mają „pokonać” w różnorodny sposób, np.

Przeskakuj co drugie pole

Przeskakuj co trzecie pole

Przeskakuj raz obunóż, raz na jednej nodze

Na jednym polu klaśnij w dłonie, na drugim tupnij ...