Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SZKOŁA WYŻSZA im. PAWŁA WŁODKOWICA
INSTYTUT KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGOSTUDIA PODYPLOMOWE W ZAKRESIE:
Pedagogika korekcyjno - kompensacyjna i logopedia szkolna
mgr inż. Anna Szudra
nr rejestru 32561/P
Wybrane metody aktywizujące w pracy nauczyciela wychowania przedszkolnego
PRACA KOŃCOWA WYKONANA POD KIERUNKIEMmgr Zdzisławy Barankiewicz
W CELU UKOŃCZENIA STUDIÓW PODYPLOMOWYCH
PŁOCK 2015
Wstęp
Praca niniejsza powstała na zakończenie studiów podyplomowych na kierunku: Pedagogika korekcyjno – kompensacyjna i logopedia szkolna.
Praca dotyczy wybranych metod aktywizujących w pracy nauczyciela wychowania przedszkolnego. Składa się z następujących części:
- Metody i techniki nauczania w pracy z uczniami i dziećmi - rozdział, w którym zawarte są definicje i podziały metod.
- Wybrane metody aktywizujące w pracy nauczyciela wychowania przedszkolnego - rozdział, w którym przedstawione są wybrane metody aktywizujące przydatne w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym.
- Podsumowanie - którego treść jest oparta na własnych refleksjach i doświadczeniach na temat realizacji zajęć metodami aktywizującymi. Wybrałam ten zakres tematyczny ponieważ:
Od wielu lat pracuję z uczniami w różnym wieku (od 5 do 13 lat);
Wiem jak bardzo ważne w nauczaniu jest stosowanie odpowiednich metod pracy;
Nauka dla dziecka – ucznia jest wysiłkiem, czasami żmudną i monotonną pracą, zaś jej celem jest zdobycie przez dziecko wiedzy i umiejętności.
Możemy ten proces uatrakcyjnić, stosując metody aktywizujące. Łatwiej wówczas osiągniemy spodziewane efekty.
Metody aktywizujące uczą budowania relacji z dziećmi, tolerancji i poszanowania czyjegoś zdania.
Stosowanie metod aktywizujących jest obecnie wymogiem czasów. Dzięki ich stosowaniu w pracy z dzieckiem możemy oczekiwać, że w przyszłości, jako dorosły, będzie człowiekiem kreatywnym, ceniącym samego siebie, a jednocześnie umiejącym współpracować w grupie.
Podjęcie tego tematu pozwoliło mi na refleksyjne podejście do mojej dotychczasowej pracy z dziećmi, nakłoniło mnie do teoretycznego przypomnienia sobie metod pracy, z którymi dawno nie miałam do czynienia i przemyślenia ich przydatności. Pozwoliło mi też zapoznać się z ciekawymi propozycjami pracy, na które napotkałam w związanej z tym tematem literaturze i zastosować je w praktyce.
ROZDZIAŁ II
Metody i techniki nauczania w pracy z uczniami i dziećmi
Pojęcie „metoda” pochodzi z języka greckiego – „methodes” i oznacza drogę dochodzenia do prawdy, sposób postępowania.
Według Wincentego Okonia metoda nauczania to „celowo i systematycznie stosowany sposób pracy nauczyciela z uczniami, umożliwiający uczniom opanowanie wiedzy wraz z umiejętnością posługiwania się nią w praktyce, a także rozwijanie zdolności i zainteresowań poznawczych”
W pracach pedagogicznych pojęcie „metody” odnoszono zazwyczaj do nauczania czy wychowania. Ryszard Więckowski odnosi to pojęcie do czynności „wspierania aktywności edukacyjnej ucznia”. W tym rozumieniu nauczyciel w procesie edukacyjnym jedynie stymuluje, wspiera tworzenie oczekiwań poznawczych uczniów i pomaga ...