Dodaj publikację
Autor
Dorota Banko-Starzyk
Data publikacji
2016-08-18
Średnia ocena
0,00
Pobrań
26

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Celem lekcji jest poznanie i zrozumienie procesów charakteryzujących istoty żywe.
 Pobierz (doc, 86,0 KB)

Podgląd treści


KONSPEKT LEKCJI

Klasa: V
Temat: Człowiek jako istota żywa.

Ogólny: Poznanie i zrozumienie procesów charakteryzujących istoty żywe
Szczegółowe:
Uczeń zna:
- pojęcia: komórka, tkanka, narząd, organizm, metabolizm
- poziomy organizacji ciała człowieka
- układy narządów w organizmie człowieka i ich funkcje
Uczeń rozumie:
- zależności pomiędzy układami narządów człowieka
Uczeń potrafi:
- omówić funkcje układów narządów człowieka

Metody i formy: burza mózgów, pogadanka, praca z tekstem, praca w grupach,

Środki dydaktyczne: schemat budowy komórki, mikroskop świetlny, preparaty mikroskopowe, podręcznik, materiał przygotowany w programie eXe

FAZA WSTĘPNA

1. Sprawy organizacyjno- porządkowe.
2. Wprowadzenie do lekcji. Nowy dział „Organizm człowieka” wyjaśnienie o czym będziemy się uczyć na najbliższych lekcjach. (program eXe- Rozdział)
Nawiązanie do tematu lekcji:

„Patrząc na rośliny, zwierzęta czy grzyby, trudno sobie wyobrazić, że mają jakieś wspólne cechy, a jednak tak jest. Człowiek jest tylko jednym z wielu gatunków istot żywych. "

3. Zapisanie tematu lekcji: Człowiek jako istota żywa (program eXe- Temat)

FAZA REALIZACYJNA

1. Nauczyciel prosi rysuje na tablicy mapę myśli i prosi o wysłuchanie zadania "Zamknij  oczy i wyobraź sobie dowolną żywą istotę.  Jakie warunki  musi spełnić istota, abyśmy mogli  uznać ją za żywą." (program eXe- Przebieg lekcji: wstęp)
2. Nauczyciel prosi uczniów, wymienili wszystkie warunki, jakie musi spełnić istota, abyśmy mogli uznać ja za żywą.
3. Uczniowie podają swoje propozycje i wszystkie dobre odpowiedzi zapisują je na tablicy wokół hasła głównego. (Zadanie to można wykonać z wykorzystaniem tablicy interaktywnej). Następnie przepisują je do zeszytu.
4. Uczniowie odgadują Jaką cechę istoty żywej przedstawia obrazek? Nauczyciel wyjaśnia uczniom pojęcie metabolizm. (program eXe- Przebieg lekcji: zastanów się)
5. Nauczyciel przybliża wspólne cechy istot żywych. (program eXe- Przebieg lekcji: wspólne cechy)
6. Następnie nauczyciel tłumaczy uczniom, czym jest komórka. Przypomina, że człowiek jako organizm wielokomórkowy zbudowany jest wielkiej liczby komórek. (program eXe- Przebieg lekcji: co to jest komórka)
7. Nauczyciel opisuje poszczególne poziomy organizacji ciała człowieka. Uczniowie przepisują je do zeszytu. (program eXe- Przebieg lekcji: poziomy organizacji człowieka)
8. Nauczyciel prezentuje tabelę zawierającą najważniejsze układy w organizmie ludzkim i ich funkcje.( program eXe- Przebieg lekcji: układy narządów)
9. Nauczyciel przypomina uczniom zasady posługiwania się mikroskopem.
10. Nauczyciel dzieli klasę na 2 grupy i rozdaje uczniom preparaty mikroskopowe.
11. Uczniowie prowadzą obserwacje mikroskopowe i wykonują rysunek preparatu spod mikroskopu do zeszytu.

FAZA PODSUMOWUJĄCA

1. Uczniowie wraz z nauczycielem dokonują krótkiego podsumowania i powtórzenia poznanego materiału. Wykonanie zadań testowych.( program eXe- Podsumowanie)
2. Ocena pracy uczniów. (nagrodzenie aktywności plusami)
3. Zadanie pracy domowej.

Zadanie domowe

Zeszyt ...