Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Marzena Kamińska
Temat lekcji: Porównujemy świat zwierząt i ludzi.
Cele kształcenia- wymagania ogólne.
I Analiza i interpretacja tekstów kultury.
Uczeń rozwija sprawność (…) rozumienia znaczeń dosłownych i prostych znaczeń przenośnych; zdobywa świadomość języka jako wartościowego i wielofunkcyjnego narzędzia komunikacji.
II Analiza i interpretacja tekstów kultury.
Uczeń poznaje teksty kultury odpowiednie do stopnia rozwoju emocjonalnego i intelektualnego; uczy się je odbierać świadomie i refleksyjnie; kształtuje świadomość istnienia w tekście znaczeń ukrytych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe.
Uczeń
I.1.7. wyszukuje w tekście informacje wyrażone wprost i pośrednio (ukryte);
I.1.8. rozumie dosłowne i przenośne znaczenie wyrazów w wypowiedzi;
I.1.9. wyciąga wnioski wynikające z przesłanek zawartych w tekście.
Uczeń:
II.1.2. konfrontuje sytuację bohaterów z własnymi doświadczeniami;
II.1.3. wyraża swój stosunek do postaci;
III. 1. 10. ocenia bohaterów.
Zalecane warunki i sposoby realizacji.
Rozwijanie w uczniu ciekawości świata.
Motywowanie do samokształcenia.
Rozwijanie słownictwa z różnych kręgów tematycznych.
Przyjazne towarzyszenie uczniowi w budowaniu spójnej wizji świata i uporządkowanego systemu wartości.
Formy pracy:
- praca w grupach,
- praca w parach.
Metody:
elementy lekcji odwróconej,
puzzle językowe,
elementy dramy,
zadawanie pytań,
waga wartości,
metoda tekstu przewodniego.
Środki dydaktyczne:
- piosenka z filmu „Akademia Pana Kleksa” – utwór „Dzik”,
- płyta z nagraniem wiersza I. Sikiryckiego „Zoologiczny talent”,
- manekin,
- karty pracy.
Konstrukcja lekcji
w oparciu o program wychowawczy szkoły (odwołanie się do szkolnych zasad,
przypomnienie wartości i tegorocznego przesłania)
oraz
najważniejszych umiejętności zdobywanych przez ucznia w trakcie kształcenia ogólnego w szkole podstawowej (umiejętności pracy zespołowej, uczenia się od siebie, indywidualizacji, myślenia matematycznego, korelacji międzyprzedmiotowej, oceniania kształtującego).
Przebieg lekcji:
|DZIAŁANIA NAUCZYCIELA |DZIAŁANIA UCZNIÓW |
|Powitanie. |Wszystkim osobom, które znamy i nauczycielom mówimy „Dzień dobry”. |
| | |
| |Odwołanie do szkolnych zasad i wartości (odpowiedzialność). |
|Sprawdzenie obecności i stopnia wykonania zadania domowego | |
| |Zapis tematu, powtórzenie celów. |
|Zapis tematu lekcji. | |
|Podanie celów lekcji. | |
| | |
| |Praca w parach. Odtwarzanie informacji zawartych |
|Rozdanie kart pracy dot. zadania domowego. |w tekście piosenki (tabela). |
| | |
| | |
| | |
|Włączenie piosenki „Dzik”. |Praca w grupach. |
| |Podział ról grupowych. |
| |Porównanie zebranych wiadomości, wspólne uzupełnianie tabeli. |
| | |
| | |
| |Praca w grupach – porządkowanie puzzli językowych. Układanie zdań. |
|Rozdanie puzzli językowych. | |
| | |
| |Zadawanie pytań. Odwołanie do szkolnych wartości. |
| | |
|Przyniesienie manekina. | |
| | |
| | |
| |Praca w grupach – waga wartości. |
| |Ocena bohatera. |
|Włączenie tekstu wiersza. |Prezentowanie oceny bohatera na forum klasy przez grupowego sprawozdawcę. |
| | |
| | |
| |Wybór zadania. |
| |Praca indywidualna i w grupach eksperckich. |
| |Prezentacja zadań. |
|Rozwieszenie propozycji indywidualnych zadań zgodnych z | |
|zainteresowaniami. | |
| |Kciuki w górę lub w dół. |
| | |
| | |
|Podsumowanie. Powrót do celów lekcji. |Poszukiwanie w kieszeniach manekina zadań domowych. |
| | |
| | |
|Zadanie domowe: obowiązkowe, dla chętnych. |„Poklepanie ...