Dodaj publikację
Autor
Wioletta Mucuś
Data publikacji
2016-08-24
Średnia ocena
0,00
Pobrań
148

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Doświadczenia z wodą.
 Pobierz (docx, 19,6 KB)

Podgląd treści

Scenariusz zajęć

Temat zajęć : Woda i jej właściwości.

Cel ogólny:

- poznanie właściwości wody,

- zapoznanie z trzema stanami skupienia wody,

- wdrażanie do oszczędnego gospodarowania wodą.

Cele szczegółowe:

Uczeń:

- wymienia trzy stany skupienia wody,

- potrafi przeprowadzić proste doświadczenia i formułuje wnioski,

- bada, które substancje rozpuszczają się w wodzie.

Metody:

Podające : rozmowa kierowana, objaśnianie nauczyciela.

Poszukująca: rozmowa, dyskusja.

Praktycznego działania: ćwiczenia praktyczne, wykonywanie doświadczeń.

Aktywizujące: zagadki.

Formy:

- praca zbiorowa jednolita,

- praca grupowa zróżnicowana,

- indywidualna jednolita

PRZEBIEG ZAJĘĆ

I. Zaprezentowanie tematu zajęć.

O czym będziemy dzisiaj rozmawiać? Objaśni wam to zagadka :

Służy do picia

Służy do mycia.

Bez niej nie byłoby

Na Ziemi życia...

- Dziś porozmawiamy o tym, w jakich postaciach – a inaczej mówiąc – w jakich stanach skupienia

występuje woda w przyrodzie. Uświadomimy sobie jak krąży. Jest to ważne aby zrozumieć ,

dlaczego woda zmienia stan skupienia i od czego to zależy.

II. Obserwacja stanów skupienia wody.

LÓD

Uczniowie określają właściwości lodu na podstawie przeprowadzonego doświadczenia, odpowiadają na pytania.

- Jaki lód ma kolor? ( biały, przezroczysty).

Jaka jest jego powierzchnia dotyku? ( śliska, gładka).

Czy łatwo go rozbić? (cienki kawałek lodu jest kruchy, gruby jest twardy).

Czy można określić jego kształt? ( inny kształt ma lód z talerzyka, inny z kubeczka a jeszcze inny z foremki do piasku).

Z czego powstaje lód?

A teraz, gdy przekładamy lód do różnych naczyń – jego wygląd, kształt lodowych kawałków zmienia się? (nie).

Możemy więc sformułować jakiś wniosek?

Lód jest ciałem stałym.

- Czy wiecie w jakiej temperaturze lód zaczyna się topić? Możemy to sprawdzić przy pomocy

specjalnego termometru.

Gdy lód się topi co powstaje? (woda).

Sprawdźmy gdzie szybciej lód topnieje – w miejscu ciepłym czy chłodniejszym.

Tyle samo kostek lodu wrzucam do 2 szklanek. Jedną z nich postawię na parapecie za oknem, zaś drugą na kaloryferze. Za chwilę zobaczymy w której z nich lód szybciej stopniał.

Wrzucimy teraz kostki lodu do wody. Co dzieje się z lodem? Czy topią się na dnie? (nie, pływają na powierzchni wody).

Dlaczego lód pływa po powierzchni wody? (bo jest lżejszy).

Jakie są skutki tego zjawiska w przyrodzie? ( na wiosnę po rzekach pływa kra).

Lód topi się w temperaturze 0ºC. Im jest cieplej, tym szybciej się topi. Lód jest lżejszy od

wody. Zamarzając zwiększa swoją objętość.

- Czy lód tylko topnieje przez zmianę temperatury?

- Co się stanie jak na jedną kostkę lodu wysypiemy sól?

- Podajcie przykłady takich sposobów topnienia lodu ( posypywanie chodników, ulic).

Woda może zmieniać stan skupienia nie tylko pod wpływem temperatury. Lód topi się również pod wpływem nacisku ...